Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko suomalaisissa kouluissa vanhempien vierailupäiviä?

Vierailija
06.12.2013 |

Meillä koulussa on lukuvuoden aikana ehkä 4 pv jolloin vanhemmat saa tulla koululle, olla tunnin tai vaikka koko pv. ja ruokailu kanssa koulun ruokalassa, maksu menee lapsen tililtä.

Olin juuri eilen koko pv:n middle schoolissa (USA) lapseni kanssa. Hän oikeen erikseen pyysi minut sinne, olin iloisesti yllättynyt. Esitteli minut kaikille kavereilleen ja sekin oli hieno asia. Kaverit myös tuntuivat ihan aidosti olevan mielissään, kun heidät esiteltiin. Osan tunsin ennestään, osa ihan vieraita.

Osa opettajista tuli tunnilla puhelemaan, kun oli aikaa, osa ei sen kummemmin noteerannut, sanoi vaan tervetuloa ja osoitti paikan jossa voin istua. Onneksi niin, en olisi ainakaan osannut vastata esim. matikan tunnilla kysymyksiin :)

Eli kysymys, onko Suomessa vastaavaa tapaa? Kun itse olin lapsi, ei kouluun vanhempia kutsuttu, mutta siitä on jo niin kauan aikaa, että varmaan on muutoksia tullut.

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
06.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.12.2013 klo 16:02"]Hienoa, että on mahdollisuus tutustua kouluun, mutta taitaa tuossa muodossa olla perusopetuslain vastaista. Jos on koulupäivä, niin silloin oppilas on koulussa. Toki huoltaja voi olla mukana, mutta ei se vapauta oppilasta koulutyöstä.

[/quote]

No hyvänen aika mitä niukotusta. Kyse kuitenkin yhdestä päivästä ja sekin aikalailla ylimääräinen (joo, lauantailla korvataa yleensä lomapäiviä ja kunnon koulupäivähän se on mutta harvoin lauantaina vedetään mitään täyttä opetusta, ovat liikuntapäiviä tms.) Minusta tuo on mahtavaa että halukkailla vanhemmillakin on mahdollisuus tutustua opetukseen noin insidesti ja kokea itse, mitä kaikkea se koulutyö lapselta vaatii.

Vierailija
22/29 |
06.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.12.2013 klo 16:17"]

Ihan kuka vaan ja ihan milloin vaan????

Herätys! Asiasta pitää sopia etukäteen rehtorin kanssa, ei kai sinne tunneille kuka tahansa voi mennä. Kouluissahan on tapahtunut kaikennäköistä viime vuosina...

[/quote]

No joo, ehkä opettaja pyytäisi jonkun kirveellä varustetun huumehörhön poistumaan luokasta, mutta jos haluat mennä asiallisesti tutustumaan koulun toimintaan, se on sinulle sallittava.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
06.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä pitää sopia etukäteen open kanssa, jos aikoo mennä tunnille kyyläämään.

Vierailija
24/29 |
06.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä Keski-Suomessa lapsen opettaja toivoo, että jokaisen oppilaan vanhemmista vähintään toinen viettäisi koulussa yhden päivän syyslukukauden aikana kuunnellen ja seuraten. (Ei kahta vanhempaa samana päivänä.) Oli kyllä omalla kohdallani varsin silmät avaava kokemus.

Vierailija
25/29 |
06.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.12.2013 klo 16:26"]

Kyllä pitää sopia etukäteen open kanssa, jos aikoo mennä tunnille kyyläämään.

[/quote]

Ei tarvita erillistä sopimista. Tietty on hyvä etukäteen ilmoittaa, että on tulossa seuraamaan opetusta, mutta sitä ei voi kieltää.

Vierailija
26/29 |
06.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Periaatteessa perusopetuslain mukaan voi kävellä kouluun ihan milloin vaan, kunhan ei häiritse opetusta. Jotkut opettajat suorastaan pyytävät vanhempia tulemaan, toiset taas pyrkivät välttämään vanhempien tulon jos vaan millään verukkeella on mahdollisa.

Varsinaisia avoinen ovien päiviä on harvoin, mutta lain mukaan voi todellakin mennä seuraamaan opetusta milloin tahansa, ja kuka tahansa!

Vierailija
27/29 |
06.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ollut ekaluokkalaisen koulussa viime vuonna tunteja seuraamassa. Avoimet ovien päivä on kerran vuodessa.

Vierailija
28/29 |
09.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On, mutta sinne ei pääse altistumatta aivopesulle. Euroviisukappaleille tms. woke-henkiselle. Jos et halua poliittista vaikuttamista (jota lapseesi harjoitamne ahkerasti monipuolisin tavoin), älä tule!

Vierailija
29/29 |
09.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On.

Open doors -päiviä on ollut kaikissa mun lasten kouluissa, kaupungin kouluissa ja yksityisissä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kolme