Olen sairauslomalla uupumuksen vuoksi ja lukioikäinen tytär viestittelee kesken päivän työlistaa
Mitä pitää tehdä.
Äsken laittoi viestin että olisi hyvä hetki alkaa imuroimaan kun hän ei ole kotona pariin tuntiin.
Vetää sanattomaksi.
Kommentit (20)
Kiitä tytärtäsi huolenpidosta, mutta kerro olevasi perheen aikuinen ja kykeneväinen itse päättämään, milloin on aikaa ja energiaa huolhtia kodista. Tyttäresi on ottanut nyt huolehtijan roolin, jota hänen ei tarvitse kantaa.
Oletko laittanut hänelle samanlaisia viestejä?
Vierailija kirjoitti:
Kiitä tytärtäsi huolenpidosta, mutta kerro olevasi perheen aikuinen ja kykeneväinen itse päättämään, milloin on aikaa ja energiaa huolhtia kodista. Tyttäresi on ottanut nyt huolehtijan roolin, jota hänen ei tarvitse kantaa.
Kyse on vain siitä ettei teini siedä imurin ääntä.
Kotityöt kaatuneen yksin lukiolaisen niskaan?
Jutelkaa asiasta hyvässä hengessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyse on vain siitä ettei teini siedä imurin ääntä.
Eli hän on eritysherkkä? Heistä olikin palstalla aiemmin juttua, että heidän hermoston toimintaan ei pidä puuttua vaan heitä pitää ymmärtää.
Vierailija kirjoitti:
Kotityöt kaatuneen yksin lukiolaisen niskaan?
Tätä minäkin mietin. Syksyn kirjoitukset ja kaikki.
Miksi tyttäresi on joutunut ottamaan aikuisen roolin? Kuka perheessä hoitaa aikuisten vastuut?
Toteat tyttärellesi että mielipiteesi on rekisteröity ja jatkat omaa toipumistasi. Jos pölypalleröt vaivaa, ottaa vaan imurin sieltä ja alkaa itse siivota, teinihotelli on suljettu.
No oletko sairauslomalla henkisen uupumisen vuoksi.
Silloinhan tytär on aivan oikeassa.
Jokin fyysinen työ vie ajatukset muualle, se antaa lepoa aivoille.
Ei se henkinen uupumus sillä lähde, että makaa sängyssä ja miettii ja vatvoo asioita edelleen.
Liikunta, pitkät ulkoilulenkit ja kevyt fyysinen työ tekevät hyvää ja antavat iloa siitä, kun työn jälki näkyy heti, ja virkeän olon ulkoilun jälkeen.
Mikäli tyttäresi pistäisi lukion tauolle uupumuksen vuoksi, antaisitko hänen vain loikoilla vaikka kokonaisen välivuoden, vai pistäisitkö välillä jopa imuroimaankin?
Kuulostaa teiniäidin jutulta. Voi herranen aika sentään.
Uupumus = organisointikyvyn puute. Lista esiin ja työt ja vapaa-ajan harrastukset priorisoidaan. Toimitaan listan mukaisesti. Piste.
Imurin sijaan voi mopata tai jotain, jos ääni häiritsee.
Oletko kertonut tytöllesi rehellisesti, miksi olet kotona? Oletko kertonut olevasi (esim.) niin väsynyt, että hädintuskin jaksat nousta sängystä – vai oletko kaunistellut asiaa sanomalla, että ”äiti on nyt vähän aikaa saikulla”? Ei teini osaa kuvitella, että oma vanhempi – se ihminen, jonka ”kuuluu” olla lapsen peruskallio – voisi uupua tai varsinkaan masentua.
Hyvä. Pitää sitä nyt joku kuri ja järjestys olla!