Aikooko toi yksi idiootti oikeasti leipoa lapsilleen piparkakkuja...
VUODEN pakastimessa ollesta taikinasta?? Hei apua nyt, eikö yhtään järki päätä pakota.
Kommentit (15)
No lähinnä ruokamyrkytyksen saavat, mutta tuskin kuolevat..
Taikina on ollut pakastimessa?
Täysin käyttökelpoista siis, joskin maku on saattanut kärsiä.
[quote author="Vierailija" time="06.12.2013 klo 12:40"]
Taikina on ollut pakastimessa?
Täysin käyttökelpoista siis, joskin maku on saattanut kärsiä.
[/quote]
Ei todellakaan säily taikina vuotta pakastimessakaan! Suositus on kolme kuukautta!
Suositus on suositus. Oikeasti suojaraja on paaaaaljon pitempi. Muutenhan kaikki idiootit tappaisivat itsensä ruokamyrkytyksiin. Käytännössä taikina säilyy useamman vuoden.
Vuoden pakastimessa olleessa piparitaikinassa ei ole mitään muuta vikaa kuin mahdollisesti se, että siinä oleva rasva voi maistua vähän härskiintyneeltä. Ruokamyrkytystä taikinasta leivotusta pipareista ei taatusti saa (paitsi siinä tapauksessa, että taikina oli jo pakastimeen laitettaessa siinä kunnossa, että siitä olisi saanut jo silloin ruokamyrkytyksen).
Ilmeisesti monia vaivaa nykyisin täydellinen uusavuttomuus sen suhteen, että milloin säilytysajat ovat oikeasti tiukkoja (koska liian pitkään säilytetystä ruuasta voi olla oikeasti terveydellistä haittaa) ja milloin vain suosituksia, joiden noudattamatta jättämisestä voi seurata korkeintaan pieniä makuhaittoja.
Kaupoissa paistettavat "tuoreet" leivät, saatetaan paistaa vanhemmastakin taikinasta. Siinä teille sekoilijat.
Mitähän myrkkyjä siinä pakasteessa olleessa taikinassa on?
Se on ihan kunnon kamaa vielä. Sanotaanhan marjoistakin, että ne pitäisi käyttää muka seuraavan satokauden pakastukseen mennessä, eli vuodessa. Kissan viikset, niitä voi käyttää vaikka viisi vuotta myöhemmin. Ja taikina ei pilaannu siellä myöskään, maku voi kärsiä, aika rasvainen taikina on. Ei silti välttämättä sekään. Eiköhän kaupan pakastetaikinatkin säily vuosikausia. En tiedä oliko ap:llä tarkoitus viitata nyt itse tehtyyn vai kaupan taikinaan. Voitaikina ainakin säilyy useita vuosia, nimimerkillä kokemusta on =).
Minä leivoin joulutorttuja viime viikolla sellaisesta kaupan torttutaikinasta, joka oli ollut meidän pakastimessa jo yli vuoden (tiiä kuinka kauan kaupan pakkasessa). Vähän oli kovettumaa pinnassa, mutta kyllä siitä vielä tortut sai aikaan. Ei olla vielä kuoltu.
[quote author="Vierailija" time="06.12.2013 klo 14:09"]
Minä leivoin joulutorttuja viime viikolla sellaisesta kaupan torttutaikinasta, joka oli ollut meidän pakastimessa jo yli vuoden (tiiä kuinka kauan kaupan pakkasessa). Vähän oli kovettumaa pinnassa, mutta kyllä siitä vielä tortut sai aikaan. Ei olla vielä kuoltu.
[/quote]
Samoin minä! Ihmiset on nykyään aivan liian hysteerisiä tällaisissa asioissa ja sen myötä aivan syömäkelpoista ruokaa heitetään kauheat määrät roskiin.
Minä en ymmärrä sitä, miksi joku säilyttää pakastimessaan piparkakku- tai torttutaikinoita yli vuoden, tai mitään muutakaan ruokaa. Onko heillä joku hamsterisyndrooma?
:D