Käytätkö englantia siitä huolimatta että kouluarvosana englannista oli alle ysin?
Esim. puhumiseen, lukemiseen tai kirjoittamiseen vaikka et oikeasti osaa sitä kieltä?
Kommentit (24)
Kyllä käytän, joka päivä ainoastaan englantia. Näin on ollut jo 19 vuotta.
M. 55
Bangkok
Ei kouluarvosanalla ole juuri tekemistä sen kanssa, miten aikuisena kieltä osaa.
Esim. itse kirjoitin englannista L:n ylioppilaskirjoituksissa joten voisi kuvitella että osaan. Mutta meni 20 vuotta niin etten tarvinnut englantia juuri ollenkaan joten varsinkaan puhuminen ei oikein luonnistu. Lukea ja ymmärtää kyllä osaan. Kiva nyt sitten nelikymppisenä kun on uusi työpaikka jonka virallinen kieli englanti, puhua sitä 'tö pöt' tankeroenglantia, mutta pakkohan se vaan on.
Kyllä ja tehnyt työtä yli 10 vuotta, jonka virallisena kielenä on englanti eli kaikki yrityksen sisäinen kommunikaatio tehdään pelkästään englanniksi.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä käytän, joka päivä ainoastaan englantia. Näin on ollut jo 19 vuotta.
M. 55
Bangkok
Tarkoitatko, että olet oleillut jo 19 vuotta Thaimaassa, etkä vieläkään ole oppinut maan kieltä?
Joo käytän. Seuraan podcasteja vain englanniksi ja käytän työssäni viikoittain. Kirjoitin enkusta B:n! Nyt jos kirjoittaisin menisi vähän paremmin. Kielen oppii käyttämällä. En puhu täydellistä, mutta erittäin sujuvaa englantia.
Ja kirjoitin vuonna 1993. Puhun sata kertaa parempaa englantia nyt.
Hölmökö olet, englanti on Suomessa virallinen työkieli koska yrityksen kumppanit ja asiakkaat ovat nykyisin ihan muualla kuin Suomessa.
Meinaatko ettei kielitaito olisi voinut kehittyä sitten kouluvuosien?
Kiekitaitohan ei voi parantua vaan on ikuisiksi ajoiksi jämähtänyt sille tasolle mitä se oli koulussa.
Kirjoitin laudaturin v. 2012, kouluarvosana englannille sen sijaan on ollut kaikkea 5-9 väliltä (ala-asteella muistaakseni 10), ihan oman koulujaksamisen mukaan.
Paritkin ehdot sain englannista kouluaikana. Työ- ja konsernikielenä ollut enhlanti yli 20 vuotta. 7 vuotta asunut ulkomailla useammassa maassa, joista 3 vuotta USA, joten jonkun verran on tullut käytettyä juu.
Vierailija kirjoitti:
Yes eye do.
Me two.
Käytän, englanninope sai jonkun työhönleipääntymiskohtauksen ysillä ollessani ja oli laskenut kaikkien meidän luokan arvosanat yhdellä todistukseen eli sain kasin vaikka kokeiden perusteella olisi pitänyt tulla ysi niinkuin aikaisempina vuonna. Käytän englantia jatkuvasti kaikissa muodoissaan, työpaikalla englanti on käytännössä pääkieli, kaikki dokumentaatio on englanniksi ja palavereita on viikottaina ainakin pari englanniksi. En ole englanninkielessä natiivi mutta se on hyvin vahva.
Kuutosen oppilaan ja amiksen keskeyttäneen olen kuullut puhuvan aikuisena sujuvaa englantia, kun taas eräs yo ja insinööri puhuu ihan tankeroa.
Paljon on kiinni siitä, kuinka on myöhemmin kieltä käyttänyt.
Toki parempi koulutus luo yleensä ottaen paremmat edellytykset kielitaidolle.
Koulussa enkku oli jotain 7-8, lukiossa ennen keskeytystä kurssit vaihtelivat 6-8 välillä. Ei nuo kouluarvosanat tosiaan mitään kerro, viime vuosina olen paljon päässyt sitä käyttämään niin ääntäminen on ihan ok.
Of course. Englanti on niinku cool. Kidsit käyttää englisshii whole time.
Kouluarvosana 6 ja yo kokeesta b.
Olen käyttänyt englantia päivittäin työkielenä 26v:) En puhu kuin natiivi mutta ei mitään rallienglantiakaan.
Hyvin sujuu kommunikointi kirjallisesti ja suullisesti. Kansainvälisessä työyhteisössä ja maailmaa kiertäessä oppii
Minulla englanti kasi, vaimolla kymppi. Nyt 20 vuotta myöhemmin vaimo ei enää puhu sitä juuri lainkaan, minä olen mm. opiskellut amerikkalaisessa yliopistossa ja luen kirjoja ja lehtiä englanniksi lähes päivittäin.
Ei hyvää päivää =D