Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oliko se normaali käytäntö, että 70-luvun alussa

Vierailija
06.12.2013 |

vielä annettiin lapsille selkäsaunoja?

Ei varmaan kaikissa perheissä, mutta eikö se aika normaalia kuitenkin ollut?Meillä mennyt välit poikki veljeni perheeseen, koska hänen vaimonsa ei saanut niitä selkäsaunoja silloin ja syytti vanhempiani lasten hakkaajiksi!

Eli tämä nainen laittoi välit poikki sekä miehensä vanhempiin, että miehensä siskoonkin ja syytti väkivallasta sitä, että hänen oma miehensä käyttäytyi välkivaltaisesti omaa äitiään kohtaan siksi, ettei suostunut ostamaan kallista autoa tälle?

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
06.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis täh? Mitä sä selität?

Vierailija
2/31 |
06.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olivat yleisiä. Siis selkäsaunat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
06.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olivat yleisiä. Siis selkäsaunat.

Vierailija
4/31 |
06.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä selkäsaunat ja tukkapöllyt yleisiä olivat, valitettavasti.

Vierailija
5/31 |
06.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko että on mitenkään selkäsaunat olleet yleisiä, varmaan on läpsitty takapuolelle ja annettu tukkapöllyä ja luunappeja otsaan. Mutta kyllähän väkivaltaiset ihmiset nykyäänkin antaa lapselle selkään remmillä tai jollain muulla aseella, ainakin tällä palstalla on puhuttu, se ei enää ole kurittamista vaan pelkää väkivaltaa väkivallan riemusta ja nautinnosta.

Vierailija
6/31 |
06.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläpäin ihan yleistä seitkytluvulla ja kasarillakin.

Kyllä on taas kälyllä pokkaa, löytyiskö veljesi väkivaltainen käytös vaikka noin hullusta vaimosta?

Vierailija
7/31 |
06.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olensyntynyt 61, ja en ole saanut selkÄäni, vaikka maalla kasvoinkin.

Vierailija
8/31 |
06.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka ei ostanut autoa ja kenelle?

Ja kuka äityi väkivaltaiseksi?

Ja oletko sinä ap tuon miehen sisko?

Vierailija
9/31 |
06.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hä!  AP on joko lestaperheestä tai sit jostain jumalan selän takaa.

Vierailija
10/31 |
06.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elin lapsuuteni 60-luvulla. meillä ei kukaan saanut selkäänsä, tukkapöllyä sain kerran mutta senkin 16 v. vanhemmata sisareltani

Vierailija
11/31 |
06.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän selkäsauna, tukkapöllyt ja vitsalla huitominen/uhkailu oli ihan arkipäivää ja hyväksytty kuritus/kasvatustapa 70-luvulla. Meillä ainakin oli koivunvitsa seinällä muistutuksena että "uskallapas..". Muistaisin että olen joskus ehkä saanut remmiä. Ehkä tukkapöllyä... ja tuota vitsaa säärille. Isäni oli ammattikasvattaja :D eikä suutarilla ollut kenkiä. Ei mulle nyt traumaa ole jäänyt, jotenkin se vain oli yleisesti hyväksyttävää. Tuo menee ehkä nyt hieman liian pitkälle tuo veljesi vaimon käytös.. mutta niin menee veljesikin vaatimus että äiti ostaa auton :D vai-miten-se-meni.

Vierailija
12/31 |
06.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.12.2013 klo 00:19"]

Kuka ei ostanut autoa ja kenelle?

Ja kuka äityi väkivaltaiseksi?

Ja oletko sinä ap tuon miehen sisko?

[/quote]

On se kai sen sisko, mutta eri sisko, mihin hän jutussa viittaa.

Vierailija
13/31 |
06.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author= Isäni oli ammattikasvattaja :D eikä suutarilla ollut kenkiä.

[/quote]

muoks... noh, jos ei kyllä suutarillakaan muttei niillä lapsillakaan ;) vai-miten-se-meni.

Vierailija
14/31 |
06.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä hakattiin oikein urakalla ja kasvatusmielessä. Veljeni näpisteli ja siitä piti tämä tapimus hakata usean viikon ajan aina saunassakäynnin päälle. Kivat perhesaunamuistothan siitä jäi.

Vierailija
15/31 |
06.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen syntynyt -72 ja sain selkääni monesti. Olin arka ja hiljainen lapsi. Muistan kuinka vanhemmat kirjoittivat lapun opettajalle, etten saa osallistua uintiin. Mitä valehtelivat, en muista, mutta todellinen syy oli kammottavat jäljet joita piti piilotella.

Vierailija
16/31 |
06.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä tavalla autonosto selkäsaunoihin liittyy?

Kai sinä ihan itse löydät sen lain, jossa kielletään ruumiillinen kuritus. Totuus on se, että vielä tänäkin päivänä on vanhempia, jotka pöläyttävät lapsiaan tarvittaessa periaatteella "joka kuritta kasvaa, se kunniatta kuolee". Eikä kuri tarkoita mielivaltaista pahoinpitelyä vaan aiheellista rangaistusta.

Vierailija
17/31 |
06.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole saanut koskaan selkääni, eikä toinen veljenikään. Vanhin meistä on kuulemma saanut kahdesta, toisen kerran mummolta ja toisen äidiltä. Äiti puhui siitä avoimesti ja katui kovasti. Elämässä suurimmat vaikeudet on esikoisella, me muut olemme aina käyttäytyneet ihmisiksi ja meillä on ammatit yms. En ole koskaan ollut pahanteossa, kyllä meillä on puhuminen ja ennalta ehkäisevä neuvonta toiminut. Samaa sovelsin omille lapsilleni, eli asiat puhutaan etukäteen ja hyvin on toiminut. Jopa opettajat ovat kehuneet lasteni (nyt jo aikuisia) käytöstä, sekä ala- että yläasteella. Olen syntynyt 1964. 

Vierailija
18/31 |
06.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aapeen lause on jotenkin kummallinen. Hän kirjoittaa, että hånen miehensä on lapsena saanut selkäänsä siksi, että on aikuisena pahoinpidellyt pitinsä, koska tämä ei ostanut hänelle kallista autoa. Sillä kieliopilla olisi joskus väliä. 

Lasten fyysinen kurittaminen eli selkäsaunat eivät 1970-luvulla vielä olleet rikollisia, jos niistä ei jäänyt pysyviä jälkiä. Ne on tehty rikollisiksi vasta 1979 ja 1985. Kuitenkin on ihan selvä, että enää tuolloinkaan normaaaleissa perheissä ei selkäsaunoja harrastettu. Lainsäädäntöhän heijastelee yhteiskunnan normeja ja tulee yleensä jäljessä sitten kun ne normit ovat jo selventyneet. Eli todennäkösisti lapsiaan hakkaava perrhe on jo tuolloin kuulunut pieneen ja kulttuurisesti (ei välttämttä taloudellisesti) syrjäytyneeseen väehmmistöön. On myös totta, että lasten vanhempiinsa kohdistama väkivalta usein on jotenkin vastavuoroista, toisin sanoen lapset ovat ensin kohdanneet itse väkivaltaa vanhemmiltaan tai ainakin todistaneet sitä vanhempiensa välillä kotonaan.

Tästä huolimatta aikuinen mies vastaa ihan itse teoistaan ja on ihan itse ja ihan kokonaan syyllinen siihen, että pahoinpitelee jonkun. Väkivaltaisuus ei ole mikään katkaisematon kierre, se on jokaisen ihmisen oma valinta. 

Vierailija
19/31 |
06.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä nuo olivat vielä 90-luvullakin omassa lapsuudessani ihan normaaleja.

Vierailija
20/31 |
06.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maaseudulla oli normaalia, mutta oli jo menossa pois "muodista" 70-luvulla. Meillä oli viisi lasta, vanhin syntynyt 1957 ja nuorin 1970, ja vain tämä nuorin ei koskaan saanut koivuvitsasta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi viisi