Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oliko se normaali käytäntö, että 70-luvun alussa

Vierailija
06.12.2013 |

vielä annettiin lapsille selkäsaunoja?

Ei varmaan kaikissa perheissä, mutta eikö se aika normaalia kuitenkin ollut?Meillä mennyt välit poikki veljeni perheeseen, koska hänen vaimonsa ei saanut niitä selkäsaunoja silloin ja syytti vanhempiani lasten hakkaajiksi!

Eli tämä nainen laittoi välit poikki sekä miehensä vanhempiin, että miehensä siskoonkin ja syytti väkivallasta sitä, että hänen oma miehensä käyttäytyi välkivaltaisesti omaa äitiään kohtaan siksi, ettei suostunut ostamaan kallista autoa tälle?

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
06.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös se 1960 ja 1970-luvun summerhilliläisyys päässytkään pilaamaan nykykeski-ikäisiä? Kukaan ei ole saanut vapaata kasvatusta, kaikkia on vaan vedelty remelillä viikottain?

Oikeasti selkäsaunat olivat jo tuolloin harvinaisia Ja niitä köyttivät vain kyvyttömät vanhemmat. Se ei sti tarkoita, että aloittajan veli tai kukaan muukaan voisi omasta väkivaltaisuudestaan syyttää muita kuin itseään.

Vierailija
22/31 |
06.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ja sisaruksiani ei ole koskaan vedelty remelillä, ei ole tukistettu eikä edes luunappeja annettu. Olemme syntyneet 1957 - 1964. Mun äidille itselleen oli jäänyt pahat traumat väkivaltaisesta kurituksesta, joten hän ei halunnut meille samanlaista kohtelua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
06.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä me isltä tukkapöllyjä siskoni kanssa saimme. Olemme syntyneet 70- luvun alussa ja isä oli ns. vanhan kansan mies.

Emme me silti ole mitenkään väkivaltaisia ihmisiä.

Vierailija
24/31 |
06.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen syntynyt -66 ja olen saanut selkäsaunoja sekä risulla että remmillä. En mitenkään usein enkä kamalia hakkajaisia, mutta kuitenkin. Olen vielä aina ollut ujo ja kiltti tyttö, joten kyllähän noi rangaistukset oli täysin suhteettomia verrattuna siihen "rikokseen". Ne tuli jostain sellaisesta että oli luvatta ottanut kaapista karkkia tai ei ollut tullut suoraan koulusta kotiin vaikka piti. Ei siis kovin kummoista pahuutta.

Vierailija
25/31 |
06.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt -71 ja sain risupiiskaa muutaman kerran. En varmaan kauhean kovaa, koska ei jäänyt jälkiä enkä edes muista, että olisi sattunut, mutta se häpeä! Olin kiltti ja hiljainen tyttö, mutta näköjään vanhemmilla ei pinna kestänyt kun pahasti kiukuttelin.

Vierailija
26/31 |
06.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En saanut nyt ollenkaan selvää, mitä ap viestissään oikein kirjoittaa. Mutta kyllä 70- ja 80-luvulla selkäsaunat olivat yleisiä. En itse saanut kuin tukkapöllyä ja läimäyksiä poskille, mutta monet kaverit ala-asteella kertoivat saaneensa joskus piiskaa.

Vierailija
27/31 |
06.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen saanut luunappeja ja tukkapöllyjä 70-luvulla.

Ja ne tukistukset (ei revitty hiuksia päästä) olivat ihan aiheellisia.

Muistan kuinka tahallani ärsytin tai tein pahoja enkä uskonut puhetta ja kieltoja.

Vierailija
28/31 |
06.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.12.2013 klo 14:22"]

Olen saanut luunappeja ja tukkapöllyjä 70-luvulla.

Ja ne tukistukset (ei revitty hiuksia päästä) olivat ihan aiheellisia.

Muistan kuinka tahallani ärsytin tai tein pahoja enkä uskonut puhetta ja kieltoja.

[/quote]

Sama homma paitsi 80-luvulla.

Puhe ei vaan mennyt perille, jos ei olisi edes tukkapöllyjä saanut, niin varmaan olisin tällä hetkellä vankilassa, koska olisin kasvanut ilman kuria täysin kieroon.

Ja kyllä, puhua yritettiin ja paljon, meistä jotkut vaan eivät tottele, mihinkään vetoaminen ei auta jne. Meillä on neljä lasta, vain minä olen ollut vaikea luupää. Ja olen sitä edelleen.

Vierailija
29/31 |
06.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin meillä oli. Isäni tukisti ja antoi vyöllä selkään. Olin alle kouluikäinen, enkä usko, että loppujen lopuksi olin mitenkään hankala lapsi. Isä ei vain kestänyt pienen lapsen normaalia kiukuttelua ja uhmaa. Mainittakoon, että isäni ja äitini erosivat, kun olin 7-vuotias ja olin jo alkanut oireilla, esim. lintsailin koulusta ja olin usein jälki-istunnossa. Isäni perusti uuden perheen, mutta eipä saanut parempia lapsia aikaiseksi, kun piti se uusikin perhe jättää, kun lapsi oli 3-vuotias. Ongelma on isässäni, jonka kanssa en ole missään tekemisissä. Itkeköön lapsenlapsiensa perään, ikinä ei tule heitä tapaamaan. En aio myöskään hautajaisia ikinä maksaa.

Vierailija
30/31 |
06.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykiatrisella osastolla, nuorten siis, käy joskus mielessä että ei tätäkään jaksoa olisi tarvittu jos tuokin metsä olisi joskus saanut kunnolla selkäänsä

Vierailija
31/31 |
06.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt 1960-luvulla, ja kyllä 1970-luvulla ruumiillinen kuritus oli täysin yleistä. En tiedä yhtään sellaista samanikäistä lasta kotini ympäristössä tai esim. luokallani, jonka kotona ei olisi käytetty ruumiillista kuritusta. Toki useimmiten kuritus oli tukkapöllyä tai pieniä läpsäisyjä. Mutta lähes joka kodissa uhkailtiin vitsalla tai remmillä, jos ei käyttäytynyt kunnolla. Minä en saanut niitä kumpaakaan (tukkapöllyä kylläkin), mutta sisarukseni saivat.

Vitsalla uhkailu oli kuitenkin siihen aikaan yleinen kasvatuskeino, jota lähes joka kodissa käytettiin ainakin viikoittain.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi neljä