Onko jossain päin Suomea tapana keittää kahvit siitä huolimatta...
..Että vieras kieltäytyy kahvista? Muistelisin näin omituisesti olevan, mutta en muista missä.
Kommentit (10)
Toki saa juoda, mutta tässä juttu meni jotenkin niin että vaikka vieras kysyttäessä kieltäytyi kahveista, ne piti silti keittää, tai oltaisi oltu tosi epäkohteliaita.
Ei siis liittynyt oman väen kahvihampaan kolotukseen.
Minä uskon jos toinen sanoo että ei juo kahvia. En juo edes itsekään.
En oo kuullut tuollaisesta tavasta. En toki sano ettei sellaista olisi jossain päin... Tulee mieleen joku karjala ehkä? Siellä on noita vieraanvaraisuuteen liittyviä "outoja" tapoja paljon.
Joo mun anoppi tekee noin. Ihan riippumatta siitä missäpäin Suomea on.
Etelä-pohjanmaalla keitetään ainakin, koska vieras voi kaksikin kertaa kieltäytyä kahvista oikeasti tarkoittamatta sitä... Vanhat mummot aikanaan pyyhkäsivät talosta toiseen kahvin perässä kun kahvihammasta kolotti ja joka talossa ensin aina päivittivät ettei hänelle tarvi mitään keittää ainakin pariin kertaan.
Olen ainakin Etelä-pohjanmaalla kuullut vanhoilta ihmisiltä, että vieraan on ainakin ensin kohteliasta kieltäytyä tarjoiluista kunnes sitten vasta suostuttelun jälkeen käy pöytään. Ei tätä kyllä varmaan enää virallisesti noudateta vaikka itsekin käyttäydyn välillä tuolla tavalla.
Ei tule kutsumattomia vieraita koska en avaa ovea.
Ei ainakaan idässä ja mun tietämässä Karjalassa ole tuollaista tapaa. En ole muuten kuullutkaan tuollaisesta.
Kyllä meillä keitetään, kai se talonväki saa kahvia juoda, vaikka vieras kieltäytyy?