Minä vuonna Suomi itsenäistyi?
Tiedätkö? Meinasin lentää selälleni, kun työkaverini esitti tänään tuon kysymyksen eli paljonko Suomi täyttää.. Meitä on työyhteisössä viisi henkeä, ja kukaan muu kuin minä ei sitä tiennyt. Luulin ensin, että se oli läppä, kunnes huomasin muiden olevan tosissaan. Ja ikähaarukka on 35-49 vuotta.
Voiko olla mahdollista, että tuota vuosilukua ei laajemmaltikin tiedettäisi?
Kommentit (26)
1945 eli toisen maailmansodan päättymisen jälkeen. Suomi vältti tuolloin täpärästi Neuvostoliittoon liittämisen.
[quote author="Vierailija" time="05.12.2013 klo 19:35"]
Mä aina unohdan sen. En muista hyvin mitään vuosilukuja.
[/quote]
Tärkeää onkin muistaa historian kulku summittaisesti edes. 30-vuotinen sota oli 1600-luvulla (vain yhtenä esimerkkinä) - sitä kuvaava Porilaisten marssi soitetaan aina kun Suomi voittaa jonkun urheilun ja joka vuosi Joulurauhan julistamisen jälkeen.
Ensimmäinen maailmansota oli 1910-luvulla ja se aiheutti suuria mullistuksia Euroopassa, mm. Venäjän tsaarinvallan romahtamisen ja Suomen itsenäistymisen.
Olympiavuosi oli Suomelle tärkeä, koska silloin avauduttiin länteen päin - saatiin tänne mm. Coca-Colaa!
Siis että hahmottaa oman maansa ja maanosansa historian edes jotenkuten, se auttaa suunnistamista maailmassa ja tämän päivän tapahtumien ymmärtämisessä. Mikään, vaikkapa EU ja euro, ei synny tyhjästä.
Maamme-laulun on säveltänyt saksalainen mamu Fredrik (Friedrich) Pacius suomenruotsalaisen J.L. Runebergin ruotsinkieliseen runoon.
En minäkään ymmärrä ihmisiä, jotka eivät tiedä tuollaista asiaa. Pidän heitä todella tyhminä. Tuollaiset asiat nyt vain kuuluu tietää!
6.12.1917