Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eräs puolituttu pariskunta on saanut vammaisen lapsen. Näen sen lähiaikoina. Miten pitäisi suhtautua?

Vierailija
27.09.2020 |

Pitääkö vammaisuudesta puhua vai ohittaa se?

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisit aloittaa käyttämällä hän-pronominia sen sijaan.

Vierailija
2/16 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoin kuin terveeseenkin lapseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisit aloittaa käyttämällä hän-pronominia sen sijaan.

Eiköhän vauvoista käytetä usein sanaa se.

Vierailija
4/16 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muuten tiedä.

Itse varmaan aloittaisin samalla tavalla kuin aina jonkun saatua lapsen, onnittelisin. Vammaisuus varmaan näkyy päälle, kun sinäkin sen näkemällä havaitsit? En varmaan voisi olla jotenkin ottamatta asiaa puheeksi, koska jos en ottaisi puheeksi, pelkään että vanhemmat ajattelisivat minun pitävän vammaisuutta häpeällisenä.

Mutta mitä sanoisin? En todellakaan tiedä. Onko täällä vammaisten lasten vanhempia linjoilla, jotka voisivat auttaa? Mikä on kohteliasta tässä tilanteessa?

Vierailija
5/16 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolitutuu pariskunta eli ei läheinen.. Suhtaudut aivan samoin kuin jos he olisivat saaneet ei-vammaisen lapsen. Olisitko tuolloin lähettänyt lahjan tms. Jos et, et tee niin nytkään. Jos olisit , teet juuri samoin.

Vierailija
6/16 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulet huomaamaan, että vammaiset vauvatkin on suloisia. Ihastut varmasti ja lepertelet ihan niin kuin mille tahansa vauvalle.

Vierailija
7/16 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta he ovat kertoneet vammaisuudesta minulle moneen otteeseen. Siksi tuntuu oudolta, etten nyt yhtään kyselisi, miten he ovat jaksaneet niiden asioiden kanssa, joista ovat minulle kertoneet.

Vierailija
8/16 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulet huomaamaan, että vammaiset vauvatkin on suloisia. Ihastut varmasti ja lepertelet ihan niin kuin mille tahansa vauvalle.

Itse siis olet ajatellut toisin.

Vierailija
9/16 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä maalaisin vammaa ylistävän taideteoksen. "Down nousee merestä" tai "Huulihalkio Lisa".

Vierailija
10/16 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joutuisin tuollaiseen tilanteeseen, ottaisin lapsen vammaisuuden esiin vasta kun tai jos vanhemmat alkavat puhua asiasta - esimerkiksi kysyisin, millaista tukea he mahdollisesti saavat, jos lapsi tarvitsee jotain erityistä. Mutta muuten suhtautuisin lapseen lapsena. Me ihmiset olemme muutenkin erilaisia eikä sitä erilaisuutta tarvitse aina erikseen nostaa esiin.

Vierailija
11/16 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En muuten tiedä.

Itse varmaan aloittaisin samalla tavalla kuin aina jonkun saatua lapsen, onnittelisin. Vammaisuus varmaan näkyy päälle, kun sinäkin sen näkemällä havaitsit? En varmaan voisi olla jotenkin ottamatta asiaa puheeksi, koska jos en ottaisi puheeksi, pelkään että vanhemmat ajattelisivat minun pitävän vammaisuutta häpeällisenä.

Mutta mitä sanoisin? En todellakaan tiedä. Onko täällä vammaisten lasten vanhempia linjoilla, jotka voisivat auttaa? Mikä on kohteliasta tässä tilanteessa?

En ole siis nähnyt vielä koskaan tätä lasta. Mutta näen lähiaikoina. He ovat kertoneet lapsesta. ap

Vierailija
12/16 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse siis olet ajatellut toisin.

No enpä oikeastaan.

Vierailija
13/16 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kehitysvammainen vai liikuntavammainen? Tästä on hyvä lähteä kehittämään strategiaa. Hienotunteisuus myös. Jos fas-lapsi, älä vie skumppaa tai mitään liian läpinäkyvää.

Vierailija
14/16 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymällä yleisellä tasolla kuinka voitte ja antaa siinä vanhemmalle mahdollisuuden kertoa asiasta tai olla kertomatta.

Vierailija
15/16 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Onneksi olkoon! Vai tällainen pallero, tui tui. No mitenpä on tuoreilla vanhemmilla lähtenyt vauva-arki rullaamaan?"

Vierailija
16/16 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta he ovat kertoneet vammaisuudesta minulle moneen otteeseen. Siksi tuntuu oudolta, etten nyt yhtään kyselisi, miten he ovat jaksaneet niiden asioiden kanssa, joista ovat minulle kertoneet.

Kysy jaksamisesta , kun ovat sinulle kertoneet. Älä surkuttele, älä tee vammaisuudesta "numeroa".

Löydät varmasti vauvasta positiivista sanottavaa. Osoita kiinnostuksesi myös vauvaan, kysy, saatko ottaa syliin...vie unilelu, helistin tms. No, viemiset vauvalle tietysti itsestäänselvyys, ennenvanhaan Karjalassa vietiin "rotinoita", eli esim. leivonnaisia vastasynnyttäneelle äidille. Meinaan vaan, että vanhemmatkin voit huomioida jollain pienellä viemisellä, mistä on apua vauvaperheen arjessa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kolme