Miksi teillä pitää ainakin toisen vanhemman olla aina ajokunnossa?
Siis liittyen alkoholinkäyttöön ja lasten takia?
Saavatko teillä lapset useinkin sairauskohtauksia öisin, vai mihin niitä pitäisi kuskata autolla? Asutteko jossain perähikiällä, jossa ei ole takseja hätätapauksia varten eikä edes ambulansseja?
Ihan vilpittömästi ihmettelen. Ei meillä ainakaan koskaan ole moista sääntöä ollut.
Kommentit (68)
No minä voin vastata rehellisesti, että meillä toinen on aina selvinpäin siksi, että, jos lapsi joutuisi sairaalaan yms. minusta olisi käsittämättömän noloa mennä sinne humalassa varsinkin, jos myös mies olisi huomalassa. Toiseksiin, minä ihan oikeasti pelkään, että meistä tehtäisiin LS-ilmoitus( näit kun tehdään hullummistakin jutuista), jos olisimme humalassa siellä molemmat, joten siksi meillä toinen on selvinpäin. Jos sattuisi joku pieni onnettumuus, eli ei mitään vakavaa tuskin se kumpi on juonut menisi edes mukaan. Meillä ei ole edes autoa, että jokatapauksessa pitäisi taxi ottaa tai ambulanssi.
[quote author="Vierailija" time="05.12.2013 klo 14:07"]
Lapset vaistoavat alkoholin aiheuttaman muutoksen vanhemmissaan, alkoholia on nautittu liikaa, jos ei enää ole ajokunnossa. Ei sillä ajokunnossa ololla muuten niin merkitystä ole, mutta hyvänä rajana sitä voi pitää, jos haluaa että lapsilla on turvallinen olo.
[/quote]
Mä pidän ajokunnon rajana sitä, että on ylipäätään ottanut alkoholia. Sen jälkeen en mene rattiin. Sen sijaan haluan kyseenalaistaa sen, että lapset muka jotenkin automaattisesti kärsivät, jos vanhempi on alkoholin vaikutuksen alaisena (en nyt puhu kännistä). Ei vanhemmat muutenkaan ole aina tasaisesti samassa mielentilassa. Ihminen voi olla iloinen, väsynyt, surullinen, huonovointinen, liikuttunut jne. Jos lapsen perusturvallisuus on kehittynyt normaalisti, siis vanhemmat ovat tarjonneet hänelle turvallisen ympäristön kasvaa, viinilasi ei tuhoa sitä perusturvallisuutta. Ihan turha verrata jotain yhden tai kahden annoksen ottamista alkoholistivanhemman ryyppäämiseen.
[quote author="Vierailija" time="05.12.2013 klo 13:52"]
Vai että voi oikein kaatua taapero sylissä jos on juonut alkoholia :O
Niin että selvinpäin ei voi ikinä käydä niin hullusti että äiti tai isä kompastuu ja kaatuu...
Jep jep :)
[/quote]
Jos olet juonut toisen vanhemman kanssa vaikka viinipullon puoliksi. Lopettelette ruokailua,nouset pöydästä ja nostat 1,5v:n pois pöydästä ja kompastut. Eikö sinulle tulisi omantunnon tuskia että olisiko käynyt näin jos et olisi juonut? Minulle ainakin tulisi. Jos taas olet maitoa juonut ja kompastut niin enempi vain ärsyttäisi kun olisit ollut niin kömpelö tai muuten hutiloinut.
Nämä ketjut on aina täynnä mielensäpahoittajia, jotka luulevat ihan tosissaan, että heidän kaksi saunasiideriään aiheuttaa ihmisissä näin voimakkaita reaktioita. Ei halutakaan nähdä sitä isompaa kokonaisuutta, mikä on siis se että liian monella se todellinen juominen on jotain ihan muuta kuin lasi viiniä ruualla kerran viikossa.
Meillä on taas edessä perhejuhla jossa moni ottaa maltillisesti monta päivää putkeen. Osa ottaa maltillisesti aamulla ja vähän rennommin illalla ja yöllä ollaan jo tosi rentoina. Ihan maltilla vaan.
Ja mussa tämä aihe herättää tunteita siksi, että sukulaisten lapset otettiin juuri huostaan, kun maltilla viiniä nauttinut äiti löytyi keskellä arkipäivää kotoaan kolmen promillen humalassa. Mä niin säälin noita lapsia. Enkä voi käsittää, miksi meidän kulttuurissa alkoholisteja suorastaan suojellaan, paapotaan annetaan ymmärtää että mitäpä tuosta, kaikkihan me joskus kännissä ollaan....ja koko ajan siinä elää ne lapset sitä ainoan elämänsä herkintä kautta. Ei heistä välitä kukaan.
[quote author="Vierailija" time="05.12.2013 klo 14:19"]
Niin että selvinpäin ei voi ikinä käydä niin hullusti että äiti tai isä kompastuu ja kaatuu...
[/quote]
Jos olet juonut toisen vanhemman kanssa vaikka viinipullon puoliksi. Lopettelette ruokailua,nouset pöydästä ja nostat 1,5v:n pois pöydästä ja kompastut. Eikö sinulle tulisi omantunnon tuskia että olisiko käynyt näin jos et olisi juonut? Minulle ainakin tulisi. Jos taas olet maitoa juonut ja kompastut niin enempi vain ärsyttäisi kun olisit ollut niin kömpelö tai muuten hutiloinut.
[/quote]
Mä en kyllä koskaan aterialla joisi viinipulloa puoliksi kenenkään kanssa... ihan liian iso määrä mulle. Mutta täytyy kyllä sanoa, etten koskaan noin syvällisesti ole pohtinut kompuroimisiani. Muistan kyllä joitain parhaimpia niistä, mutten ihan hirveästi analysoi syitä.
Meillä ei ambulanssi ota humalaisten lasta kyytiin kuin kaikkein akuuteimmassa hengenhädässä vaan lähtee soitto sossulle. Keski-Euroopassa voi olla toisin
Miksi pitää aina olla jonkun valmiina? Mites se yleensä onnistuu? Jos on vaikka harrastuksessa kauempana, ostoksilla, lääkärissä tai jopa työssä? Kai siellä kotona on joku yksin, esim vanhemmat lapset? Vai onko teillä aina joku autonavaimet kädessä ja kengät jalassa valmiina lähtöön?
Minä en ole koskaan ajokunnossa, kun ei ole korttia :D
Mutta siis sellaisessa kunnossa haluan olla, että viitsin lähteä lääkäristä apuahakemaan, jos jotain sattuu. Eli että apu ei jää hakematta sen takia, että omaa humalatilaa tarvitsisi hävetä.
[quote author="Vierailija" time="05.12.2013 klo 14:20"]
Nämä ketjut on aina täynnä mielensäpahoittajia, jotka luulevat ihan tosissaan, että heidän kaksi saunasiideriään aiheuttaa ihmisissä näin voimakkaita reaktioita. Ei halutakaan nähdä sitä isompaa kokonaisuutta, mikä on siis se että liian monella se todellinen juominen on jotain ihan muuta kuin lasi viiniä ruualla kerran viikossa.
Meillä on taas edessä perhejuhla jossa moni ottaa maltillisesti monta päivää putkeen. Osa ottaa maltillisesti aamulla ja vähän rennommin illalla ja yöllä ollaan jo tosi rentoina. Ihan maltilla vaan.
Ja mussa tämä aihe herättää tunteita siksi, että sukulaisten lapset otettiin juuri huostaan, kun maltilla viiniä nauttinut äiti löytyi keskellä arkipäivää kotoaan kolmen promillen humalassa. Mä niin säälin noita lapsia. Enkä voi käsittää, miksi meidän kulttuurissa alkoholisteja suorastaan suojellaan, paapotaan annetaan ymmärtää että mitäpä tuosta, kaikkihan me joskus kännissä ollaan....ja koko ajan siinä elää ne lapset sitä ainoan elämänsä herkintä kautta. Ei heistä välitä kukaan.
[/quote]
Juu, en minäkään käsitä, mutta kun tuntuu, että monet täällä luulevat kaikkien ihmisten käyttävät alkoholia vähintään noin. Että kun korkki avataan, se on menoa sitten. Mulla on kyllä joitain alkoholiongelmaisia tuttuja, mutta esim. suvussa ei ole ketään, siis ei yhden ainutta. Mä kuulun varmaan sukuni kovimpiin alkoholinkäyttäjiin, ja mulle känni on kauhistus, tila, johon en missään nimessä halua päätyä.
Mä ymmärrän, että monilla nää viinakset on herkkä paikka juuri sen takia, että on lapsuudenkodissa tai muutoin joutunut katsella ryyppäämistä, mutta tuntuu ikävältä, että se pitää sitten yleistää kaikkiin, jotka alkoholijuomia kuluttavat.
[quote author="Vierailija" time="05.12.2013 klo 13:40"]
Kohta täällä on pilvin pimein ihmisiä kertomassa, että heihin ei oikeastaan se alkoholi vaikuta ollenkaan, niin että vaikka olisivat kuinka humalassa, he käyttäytyisivät hätätilanteessa loogisesti, rauhallisesti ja ripeästi, ajaisivat aivan yhtä hyvin kuin jos olisivat selvin päin (mikähän voikin olla totta jos on muutenkin aivan surkea kuski) ja ylipäänsä hirveä höösäys täällä Suomessa koko alkoholista. Jossain tarkemmin määrittelemättömässä Keski-Euroopan maissa kun juodaan aamusta iltaan eikä siellä ikinä mitään satu eikä kenenkään pipo kiristä jos vaikka sattuiskin.
Sitä odotellessa. :)
[/quote]
Ettet vain olisi sattumalta absolutisti eli jäävi kommentoimaan?
[quote author="Vierailija" time="05.12.2013 klo 14:22"]
Meillä ei ambulanssi ota humalaisten lasta kyytiin kuin kaikkein akuuteimmassa hengenhädässä vaan lähtee soitto sossulle. Keski-Euroopassa voi olla toisin
[/quote]
Se, ettei ole ajokunnossa ja se, että on humalassa, ovat, ystävä hyvä, eri asioita.
Onko kenellekkään annettu hätäkeskuksesta ohjeeksi, että hyppää autonrattiin ja lähde ajamaan ambulanssia vastaan?
Tuskin...
Mitenkähän sellaiset ihmiset pärjää joilla ei ole autoa ?
Naurettavaa ylihysterisointia minusta. Meillä on yksi tämmöinen kaveripariskunta ja ei tee mieli kutsua illanistujaisiin kun aina toinen jurottaa jos on siinä ajovuorossa. Molemmat siis nauttivat alkoholia mielellään, mutta heillä on joku tämmöinen pakkomielle, että kummatkin ei voi samaan aikaan ottaa esim. saunasiideriä/olutta taikka lasillista viiniä ruoan kanssa. Ihan sama siis ovatko autolla vai jäävätkö yöksi, toinen on joku ihmeen ajovuorolainen silti. Ja sitten ovat ihan katkeria aina.
Tottakai voi ottaa vähän alkoholia kunhan ei missään perskännissä ole lasten kanssa! Tai kännissä ylipäänsä. Tietysti mieluummin niin,että lapset jo nukkuvat, mutta kyllä meillä joskus ruoan kanssa/ravintolassa otetaan lasit viiniä lasten nähden ja minusta on vain hyvä, että lapset näkevät fiksua alkoholinkäyttöä. Silti en aja jos olen vähänkään juonut. Eli en koe olevani ajokuntoinen esim. viinilasin jälkeen, saatika jos olen pari lasia juonut. Ihan vain varmuuden vuoksi.
Ja joskus iltaisin tehdään jotkut hyvät drinkit, yhdet. Pitäiskö nyt sitten jakaa vuorot eli toinen saa tällä viikolla ja toinen ens viikolla? Meillä kyllä eletään ihan normaalisti eikä varauduta koko ajan pahimpaan. Eihän elämästä tule mitään jos kaiken tekee aina sillä ajatuksella, että kun tänään kuitenkin sattuu jotain niin ei voi nyt sitä eikä tätä. Samalla periaatteella toisen pitäisi aina valvoa varmuuden vuoksi lasta kätkytkuoleman varalta ja toinen nukkuu, sitten vaihto. Eli toinen on aina vahtikuntoinen?
Kyllä sitten jos niin huono tuuri käy, että sen kerran tai pari kuussa kun on yhdessä otettu (max. 3 annosta per nenä) lapsi sairastuu tms. ja on ihan pakko yöllä jonnekin lähteä, voimme ottaa taksin tai hätätilanteessa ambulanssin.
Niin ja tiedoksi vielä, että meillä kuluu vuodesa olutta ehkä se 24 tölkkiä ja siideriä ehkä 10. Viiniä tykätään juoda, sitä menee ehkä pullo kuussa. Nyt sitten vaan lastensuojeluilmoitusta tekemään, hopi hopi!
Tämä "meillä ollaankin aina ajokuntoisia" on sitä kuuluisaa "teemme kaiken elämässämme vain ja ainoastaan lasten ehdoilla"-ylpeilyä. Eli uskotellaan itselle ja muille,että ollaan niin maan perustellisen omistautuneita vanhempia, parempia kuin muut kun mahdollisimman paljon tingitään kaikesta aikuisten jutusta.
[quote author="Vierailija" time="05.12.2013 klo 14:29"]
Tämä "meillä ollaankin aina ajokuntoisia" on sitä kuuluisaa "teemme kaiken elämässämme vain ja ainoastaan lasten ehdoilla"-ylpeilyä. Eli uskotellaan itselle ja muille,että ollaan niin maan perustellisen omistautuneita vanhempia, parempia kuin muut kun mahdollisimman paljon tingitään kaikesta aikuisten jutusta.
[/quote]
No, minä en koe joutuvani tinkimään mistään siinä, että olen aina lasten läsnäollessa selvin päin.
[quote author="Vierailija" time="05.12.2013 klo 14:27"]
Onko kenellekkään annettu hätäkeskuksesta ohjeeksi, että hyppää autonrattiin ja lähde ajamaan ambulanssia vastaan?
Tuskin...
[/quote]
Minulle on kerran. Toisella kertaa synnytys kännistettiin rv38, koska pelkäsin etten ehdi sairaalaan ajoissa. Ihan Suomessa viimeisen 10vuoden aikana. Samoin naapurin (asuu meistä 15km päässä) rouvaa ohjeistettiin samoin. Otappa Suomen kartta käteesi, merkitse sinne kaikki synnytyssairaalat ja laskeskele etäisyyksiä. Ei sinne sairaalaan lähdetä kamalasti etuajassa jos onkin "väärä hälyytys". Eli ainakin synnytyksissä voidaan käskeä ajamaan vastaan.
[quote author="Vierailija" time="05.12.2013 klo 14:35"]
[quote author="Vierailija" time="05.12.2013 klo 14:29"]
[/quote]
No, minä en koe joutuvani tinkimään mistään siinä, että olen aina lasten läsnäollessa selvin päin.
[/quote]
No alkoholin käyttöön voi myös antaa sivistynyttä mallia lapsille. Esim niin että äiti ottaa pari lasia viiniä illassa ja lapsetkin huomaa että näin voi toimia ja äiti on vielä ihan toiminta kuntoinen.
Olisi jo aika luopua siitä pää piiloon alkoholi kulttuurista Suomessa. Jokainen opettelee sen alkoholin käytön kantapään kautta. Ja kun ei ole kotona nähnyt miten sitä käytetään niin eka kerroilla ei itse osaa...
Meillä juodaan avoimesti viiniä ruualla tai esim saunaoluet.
Nää menee aina noihin hemmetin ääripäihin.. Joko ei juo ollenkaan tai sitten vetää aina perseet olalle, juu hei ei oo muuta vaihtoehtoa alkoholinkäyttöön...Lasillinen viiniä tai yks siideri viikossa on aaaaivan kauheeta ryyppäämistä ja takuulla oot kauheimmassa humalassa sen jälkeen ja krapulakin tulee! (Nyt hei se järki käteen pliis, yllättävän moni ihminen osaa käyttää kohtuudella ja hyvissä rajoissa ilman humalahakuisuutta, uskokaa pois.)
[quote author="Vierailija" time="05.12.2013 klo 14:01"]
Mulla ei ole edes ajokorttia, mutta en silti juo lasten seurassa. Saunan päälle juodaan yhdessä lasten kanssa limpparit. En vain ymmärrä miksi pitäisi kotona naukkailla pari lasia viiniä ruuan kanssa, ehkä sitten olen alkkis kun en juo keski-eurooppalaisittain :) Ja juntti, kun ruuan kanssa mielestäni parhaiten maistuu maito. Mieheni on myös aina ajokunnossa, saunan päälle hänkin juo limpparia :)
[/quote]
Opetat lapsesi juomaan limpparia?! Aika holtitonta sokerinkäyttöä ja vielä vanhemman johdolla - paheksun! Ja ihan turha sanoa, että saunan jälkeen lasilliset, kyllä sen tietää, mihin se yksi lasillinen johtaa: holtittomiin sokeriorgioihin. Olethan tietoinen, että sokeria epäillään tällä hetkellä todennäköisemmäksi 2-tyypin diabeteksen aiheuttajaksi?
[/quote]
Ja jos juo yhden pienen pullon keskiolutta saunan jälkeen niin on ehdottomasti jo hoipertelukunnossa.