Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi teillä pitää ainakin toisen vanhemman olla aina ajokunnossa?

Vierailija
05.12.2013 |

Siis liittyen alkoholinkäyttöön ja lasten takia?

Saavatko teillä lapset useinkin sairauskohtauksia öisin, vai mihin niitä pitäisi kuskata autolla? Asutteko jossain perähikiällä, jossa ei ole takseja hätätapauksia varten eikä edes ambulansseja?

Ihan vilpittömästi ihmettelen. Ei meillä ainakaan koskaan ole moista sääntöä ollut.

Kommentit (68)

Vierailija
21/68 |
05.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapset ovat lähes täysi-ikäisiä ja ainakin heidän ollessaan jossain bileissä (koulun loppu, loman loppu, uus vuosi) olemme molemmat täysin selviä. Miten noloa olisi jos poliisi soittaisi hakemaan nuoria jostain ja emme kykenisi siihen.

Vierailija
22/68 |
05.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.12.2013 klo 13:47"]

Aika huolestuttavaa kyllä jos ei voi erossa alkooholista pysyä lasten kanssa.. Tosta aloituksesta ainakin voi päätellä ettei jää pariin siideriin... hommatkaa hoitaja jos pakko päästä ryyppämään ja tehkää se mieluiten muualla kun lasten edessä..

Meillä ihan siitä syystä että ei se kellon aikaa katso että lapsi tippuu jostain tai mitä tahansa sattuu. Vaikka pienempää mihin tarvii sairaalareissun mutta abmulanssia ei lähetetä sen takia. 

[/quote]

Katsos kun kaikilla ihmisillä se alkoholin käyttäminen ei tarkoita ryyppäämistä. Mä en siedä ryyppäämistä, en halua olla kännissä. Kännissa oleminen on kauheaa. Mutta käytän silti alkoholia ihan säännöllisesti (tosin en tietenkään nyt raskaana ollessani).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/68 |
05.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai että voi oikein kaatua taapero sylissä jos on juonut alkoholia :O

Niin että selvinpäin ei voi ikinä käydä niin hullusti että äiti tai isä kompastuu ja kaatuu...

Jep jep :)

Vierailija
24/68 |
05.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa, että näissä keskusteluissa on aina se fokus siinä vanhemmassa. MinäminäMINÄ. Ei koskaan siinä lapsessa. Eihän sillä ole mitään merkitystä, mitä se lapsi näkee ja kokee. Ja jos lapselle jotain sattuu, koska vanhempi ei ole skarppina, niin mitäpä siitä. Eihän se tosiaan vanhempaan satu, pienet mustelmat ja kuhmut ja murtumatkaan. Eihän se lapsesta voi tuntua turvattomalta kun ei tunnu aikuisestakaan. Krapulaahan näistä vanhemmista ei tietenkään ole kellään, aivan yhtä hyväntuulisina jaksavat huolehtia lapsistaan seuraavankin päivän.

Ja jos sitten jotain sattuu (ja tietenkään ei satu, sen voi jokainen päivystyksessä työskennellyt kertoa) ja lapsi viedään hoitoon, ja henkilökunta pistää merkille että vanhemmat haisevat alkoholille, niin ollaan niin loukkaantuneita. Miten kehtaavat! Ei riitä että meni ilta pilalle kun lapsi meni sen pilaamaan, sitten pitäis vielä kuunnella jotain nuhteita, voi minua raukkaa.

Vierailija
25/68 |
05.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.12.2013 klo 13:46"]

No ainakaan Keski-Euroopassa ei tunnu olevan aikuisia, jotka olisi traumatisoituneet sanasta alkoholi. Tai en ole itse ainakaan tavannut ketään, alkoholi ja vaikka kuoharilasillinen kuuluu juhlahetkeen (vaikka työpaikalla) eikä siitä ole samanlaisia traumoja kuin täällä. Ja varmasti jokaisen vanhemmat ovat joskus illallisella juoneet niin, ettei autolla saisi enää ajaa.

[/quote]

No, niinhän minä juuri sanoin: että Keski-Euroopassa kaikki on pelkästään hienoa.

Eikä varmasti jokaisen vanhemmat juo joskus niin, etteivät olisi ajokunnossa. Kyllä niitä absolutisteja sieltä hienosta Keski-Euroopastakin löytyy.

Vierailija
26/68 |
05.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.12.2013 klo 13:40"]

Kohta täällä on pilvin pimein ihmisiä kertomassa, että heihin ei oikeastaan se alkoholi vaikuta ollenkaan, niin että vaikka olisivat kuinka humalassa, he käyttäytyisivät hätätilanteessa loogisesti, rauhallisesti ja ripeästi, ajaisivat aivan yhtä hyvin kuin jos olisivat selvin päin (mikähän voikin olla totta jos on muutenkin aivan surkea kuski) ja ylipäänsä hirveä höösäys täällä Suomessa koko alkoholista. Jossain tarkemmin määrittelemättömässä Keski-Euroopan maissa kun juodaan aamusta iltaan eikä siellä ikinä mitään satu eikä kenenkään pipo kiristä jos vaikka sattuiskin.

Sitä odotellessa. :)

[/quote]

Juu kato, ne on niitä parempia ihmisiä, jotka juo senttilitroittain jotain hienoa ja hyvää viiniä ruuan kanssa ja siitä ei tule humalaan. Se on se viina, josta tulee humalaan, ei viini.

Vierailija
27/68 |
05.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki saa omassa perheessä toimia niinkuin parhaaksi näkee mutta mikä into se on toisia holhota ja arvostella jos ei tehdä niinkuin esim. ap tekee ja elää!

Kasva ap aikuiseksi ja ymmärrä ettei se elämä ole mustavalkoista ja sinun tapaisi elää ei tee sinusta yhtään parempaa ihmistä tai äitiä.

Vierailija
28/68 |
05.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.12.2013 klo 13:52"]

Ihanaa, että näissä keskusteluissa on aina se fokus siinä vanhemmassa. MinäminäMINÄ. Ei koskaan siinä lapsessa. Eihän sillä ole mitään merkitystä, mitä se lapsi näkee ja kokee. Ja jos lapselle jotain sattuu, koska vanhempi ei ole skarppina, niin mitäpä siitä. Eihän se tosiaan vanhempaan satu, pienet mustelmat ja kuhmut ja murtumatkaan. Eihän se lapsesta voi tuntua turvattomalta kun ei tunnu aikuisestakaan. Krapulaahan näistä vanhemmista ei tietenkään ole kellään, aivan yhtä hyväntuulisina jaksavat huolehtia lapsistaan seuraavankin päivän.

Ja jos sitten jotain sattuu (ja tietenkään ei satu, sen voi jokainen päivystyksessä työskennellyt kertoa) ja lapsi viedään hoitoon, ja henkilökunta pistää merkille että vanhemmat haisevat alkoholille, niin ollaan niin loukkaantuneita. Miten kehtaavat! Ei riitä että meni ilta pilalle kun lapsi meni sen pilaamaan, sitten pitäis vielä kuunnella jotain nuhteita, voi minua raukkaa.

[/quote]

Koska tässä alkoholin demonisoijat kuvittelevat, että kaikki alkoholinkäyttö on ryyppäämistä ja kontrollin menettämistä. Alkoholia kun tosiaan voi käyttää tulematta känniin ja kärsimättä krapulaa seuraavana päivänä.

Mä oon raskaana, mulla on todella paha olo, enkä oo skarpeimmillani. Lapsi on ehtinyt jo tehdä vaikka mitä hullua, kun äiti on maannut sohvalla koomassa. En tahdo oikein saada nukuttua yöllä, joten aamulla herääminen on tosi vaikeaa. Että tällaisia voi sattua, vaikka ei olisi moneen kuukauteen juonut pisaraakaan alkoholia.

Vierailija
29/68 |
05.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sääntö Suomessa johtuu siitä, että suuri osa menettää kontrollin välittömästi, kun korkki aukeaa. Toisin sanoen kaadutaan vauva sylissä, ei osata edes soittaa tarvittaessa taksia ja sammutaan lopulta jonnekin ja vauva tai pikkulapsi jää oman onnensa nojaan.

Vierailija
30/68 |
05.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan taksejakin. Mä asun kapungissa, joten oletan saavani ambulanssin. Meillä autoa käytetään muutenkin tosi vähän. Olemme pärjänneet lapsiperheenä myös ilman autoa. Eri asia sitten, jos asuimme maaseudulla, kaukana kaikesta.

Vierailija
31/68 |
05.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en mä ainakaan sen AJOkunnon perään asioita ajattele vaan ylipäätään KUNNON perään, eli niin kauan kun talossa on alle kouluikäisiä, niin jompikumpi lopettaa juomisen siihen yhteen siideriin/olueen/viiniin. En muista ikinä nähneeni äitiäni humalassa ja olen siitä hyvinkin kiitollinen. Saunalonkeron hän on nauttinut melkein joka lauantai, muttei ole siitä humaltunut niin, että itselläni olisi koskaan ollut turvaton olo. Näin pidän myös omien lasten kanssa. Aikuisten rillutteluillat on asia erikseen, kun lapset on mummolassa pitkälle seuraavaan iltapäivään ja saa krapuloidakin rauhassa.

Miksi pitää tehdä lapsia, jos haluaa vetää kännit säännöllisesti?

Vierailija
32/68 |
05.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi AP...siis nyt meni 26:lla homma sekaisi kun sinähän olitkin samaa mieltä kuin minä :)

Toivottavasti en ole humalassa kun päässä näin vippaa ;)

Vierailija
33/68 |
05.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole tuollaista sääntöä. Sen sijaan on itsestäänselvää, että kumpikaan ei ole humalassa, edes vähää, lasten aikana. On kyllä joskus ollut tilanne, että molemmat olemme juoneet 2 lasillista viiniä samaan aikaan, eli jos juuri silloin olisi tullut sairaalareissu niin periaatteessa talossa ei ollut ajokuntoista aikuista. Mutta ei meillä aina ole ollut autoakaan.

Vierailija
34/68 |
05.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.12.2013 klo 13:56"]

[quote author="Vierailija" time="05.12.2013 klo 13:40"]

Kohta täällä on pilvin pimein ihmisiä kertomassa, että heihin ei oikeastaan se alkoholi vaikuta ollenkaan, niin että vaikka olisivat kuinka humalassa, he käyttäytyisivät hätätilanteessa loogisesti, rauhallisesti ja ripeästi, ajaisivat aivan yhtä hyvin kuin jos olisivat selvin päin (mikähän voikin olla totta jos on muutenkin aivan surkea kuski) ja ylipäänsä hirveä höösäys täällä Suomessa koko alkoholista. Jossain tarkemmin määrittelemättömässä Keski-Euroopan maissa kun juodaan aamusta iltaan eikä siellä ikinä mitään satu eikä kenenkään pipo kiristä jos vaikka sattuiskin.

Sitä odotellessa. :)

[/quote]

Juu kato, ne on niitä parempia ihmisiä, jotka juo senttilitroittain jotain hienoa ja hyvää viiniä ruuan kanssa ja siitä ei tule humalaan. Se on se viina, josta tulee humalaan, ei viini.

[/quote]

Niin, tää kuva monilla on alkoholinkäytöstä: alkoholia juodaan isoja määriä humaltumustarkoituksessa. He eivät ole koskaan törmänneet siihen, että alkoholia voi tosiaan juoda vähän kerrallaan örveltämättä. No, minkä sille voi.

Vierailija
35/68 |
05.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole edes ajokorttia, mutta en silti juo lasten seurassa. Saunan päälle juodaan yhdessä lasten kanssa limpparit. En vain ymmärrä miksi pitäisi kotona naukkailla pari lasia viiniä ruuan kanssa, ehkä sitten olen alkkis kun en juo keski-eurooppalaisittain :) Ja juntti, kun ruuan kanssa mielestäni parhaiten maistuu maito. Mieheni on myös aina ajokunnossa, saunan päälle hänkin juo limpparia :)

Vierailija
36/68 |
05.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä aina toinen vanhempi ajokunnossa eikä se toinenkaan lasten läsnäollessa montaa ota. Ei haluta, että lapset näkee kumpaakaan meista humalassa. Itse sain lapsuudessa nähdä isääni ihan tarpeeksi kekkuleissa vaikka äitini absolutisti olikin. Kyllä jo muutaman kaljan tai viinilasin huomaa läheisensä käytöksestä. Henkilö itse ei sitä huomaa, mutta se selvinpäin oleva huomaa. Eli huomaa ne lapsetkin silloin saman.

Vierailija
37/68 |
05.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

on tosi upeaa että kaikki asuu niin lähellä että äkkiä pääsee taksilla joka paikkaan. Jos jotain tapahtuu vaikka lauantai-iltana klo 23, voin sanoa että se taksi ei ihan oikeesti heti tule, voi mennä puolikin tuntia tai vielä enemmän. Ambulassi kestää helpommin ruuhka-aikana parikin tuntia.

Mä en saa alkoholista niin paljoa että riskeeraisin sen ettei apua välttämättä saa heti vaan sen takia että olen juonut muutaman lasillisen.

Vierailija
38/68 |
05.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.12.2013 klo 14:01"]

Mulla ei ole edes ajokorttia, mutta en silti juo lasten seurassa. Saunan päälle juodaan yhdessä lasten kanssa limpparit. En vain ymmärrä miksi pitäisi kotona naukkailla pari lasia viiniä ruuan kanssa, ehkä sitten olen alkkis kun en juo keski-eurooppalaisittain :) Ja juntti, kun ruuan kanssa mielestäni parhaiten maistuu maito. Mieheni on myös aina ajokunnossa, saunan päälle hänkin juo limpparia :)

[/quote]

Miksi et voi ymmärtää? Jos HALUAT ymmärtää, voin kertoa, että meillä sitä viiniä naukkaillaan, koska se on hyvää. Mun mielestä taas maito on hirveän pahaa, mutta ei mulla ole mitään vaikeuksia ymmärtää, että sä haluat sitä juoda.

Vierailija
39/68 |
05.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset vaistoavat alkoholin aiheuttaman muutoksen vanhemmissaan, alkoholia on nautittu liikaa, jos ei enää ole ajokunnossa. Ei sillä ajokunnossa ololla muuten niin merkitystä ole, mutta hyvänä rajana sitä voi pitää, jos haluaa että lapsilla on turvallinen olo.

Vierailija
40/68 |
05.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivystyspoliklinikalla tehdään rutiiniluontoisesti ls-ilmoitus, jos lapsen mukana ei ole selvää huoltajaa/muuta hoitajaa. Toki ajokunto ei ole kriteeri, eivät ne siellä kysele millä ollaan tultu eivätkä todennäköisesti edes noteeraa jotain 0,5 promillen huppelia. Mutta jos molemmat on selvästi päissään, ilmoitus tulee ihan varmasti.

Varsinaiseen kysymykseen, meillä on yhdellä lapsella eräs kohtauksittainen sairaus. Tämä on tuonut ihan erilailla konkreettiseksi sen riskin, että se tilanne saattaa oikeasti tulla juuri sinä yksittäisenä kertana, kun molemmat ovat ottaneet jotain. Jonkun pitää myös olla siinä kunnossa, että pystyy mm. kyseiselle lapselle antamaan säännöllisesti menevän lääkkeen yöllä ja taas aamulla uudestaan jne.

Meillä on myös kaksi tervettä lasta, ja heidän kohdallaan kyllä pidän aika epätodennäköisenä, että yöllä tarvitsisi varautua lähtemään mihinkään. Eihän sitä koskaan tiedä, mutta esim. korvatulehduksen kanssa kyllä pärjää aamuun, kun on kipulääkkeitä kotona.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan yhdeksän