Juotteko jouluna alkoholia
Juodaanko teillä jouluna alkoholia, vai vietättekö raittiin joulun?
Meillä juodaan pari lasia viiniä ruoan kanssa ja en kyllä ymmärrä, miksi ihmiset luulee, että se on kännäämistä.
Ei kenellekään mene päähän pari 12cl lasia viiniä.
Minä en ymmärrä tätä nipottamista ja tuomitsemista, mitä täällä aina on. Oletteko kuulleet, että jotkut osaa ottaa maltillisesti
Kommentit (54)
Kyllä juodaan. Meillä kuuluu muutenkin viini viikonlopun ruokapöytään, joten jouluateria ei tästä eroa. Humalassa olen ollut viimeksi varmaan yli 2 vuotta sitten. Veikkaan, että jouluaaton "juomingit" koostuvat glögistä, kahdesta lasillisesta viinistä ja likööristä.
Juon. Varmaankin pari kolme lasia viiniä ja terästettyä glögiä.
En juo kotona oli joulu tai juhannus koska on lapsi. Enkä ole kotijuoppo ollut koskaan.
Tottakai ruokapöydässä on viiniä. Voipa olla että ollaan pikku huppelissakin puolilta öin. Se huppeli on niin pientä, että ei sitä edes huomaa, muutakuin itse. En koskaan juo itseäni humalaan, muuten kyllä voisin mutta saan ihan hirveän krapulan. Viimeksi olen oikeasti ollut humalassa lähes 20 v sitten. Hups, en taida olla enää ihan nuori ;D
Ei juoda, kuten ei juoda vuoden muinakaan päivinä. Jokainen juokoon silloin kun haluaa, millaisia määriä haluaa ja mitä lajia haluaa. Kunhan juopuneena pysyy poissa auton ratista, osaa pitää nyrkit taskussa ja lapselliset muistaa lapsien läsnäollessa pysyä kohtuudessa eikä selittele kännillä toilailuja. Juomattomuudessakaan ei ole vikaa.
Juomme. Ruokapöydässä on aikuisille tarjolla punaviiniä, valkoviiniä ja olutta. Jälkkärikahvilla on tarjolla konjakkia (itse en oikein tykkää, mutta muut aikuiset yleensä ottaa).
Ei juoda, mutta vain siksi, että se haittaa mässäilyä. Uutenavuotena sitten. Johtuu kai siitä, etten pidä viineistä, ja maito on ruoan kanssa parempaa.
Juodaan mutta aika maltillisesti. Ruokapöydässä menee ehkä 12cl viiniä per henkilö, joku saattaa ottaa sen yhden ruokaryypyn. Ei kyllä enempää uppoaisikaan koska me ollaan siinä suhteessa aika possuja että vedetään ruokaa niin että napa paukkuu :D
Ehtooste ehkä sitten toiset pari lasia kun lapset ovat nukkumassa (ja koko ajan napostellaan jotakin).
Juon kinkun kanssa yleensä lasillisen olutta, juodaan siis yksi pullollinen isäni kanssa puoliksi. Mieheni ottaa ihan oman oluen. Illalla lasten mentyä nukkumaan saatamme ottaa lasilliset punaviiniä tai terästettyä glögiä.
En juo, koska olen jouluna töissä. Muuten kyllä voisin ihan hyvin vetää vaikka kännit, koska meillä ei ole lapsia. Jos olisi lapsia, jättäisin alkoholin pariin lasilliseen ruuan kanssa. Lapsilla on oikeus saada raitis joulu.
En juo. Eikä kyllä miehenikään ei juo. Tosin en juo muulloinkaan.. Henkilökohtaisesti päätös johtuu erittäin kivuliaasta traumasta minkä humalassa ollut sukulaismies teki minulle humalassa ollessaan kun olin vielä lapsi. Menen panikkiin humalaisen ihmisen seurassa ja jo pelkästään jos joku avaa esim. Kalja tölkin niin haju daa itseni täysin panikkiin. Onneksi mieheni kunnioittaa minua ja jos hän haluaa nauttia vaikkapa sauna oluen, niin silloin olen yö reissulla kavereiden kanssa. MUTTA näe juomasta sinänsä pahana! Esim, te jotka nyt viinilasillisen juotte yms niin mitä sitten..? :) en näe teitä kyl "pahiksina" vaikken itse traumani tähde pysty olemaan edes vähän ottaneen seurassa! Hyvää joulun odotusta kaikille! :)
Meillä ei ollut tarjolla mitään alkoholia kun lapset asuivat kotona.
En juo mitään, koska en juo muutenkaan juuri koskaan. Mies ottaa varmaan jonkun lasillisen viiniä, mutta ei niin että tulisi humalaan. Lapset alle kouluikäisiä.
Luultavasti juon saunan jälkeen oluen. Varmasti juon ruoan kanssa lasillisen viiniä, sen jälkeen ehkä lasillinen terästettyä glögiä. Lapsia on kotona, mutta koskaan ei ole kukaan edes hiprakassa, kun juomien välillä on aikaa.
[quote author="Vierailija" time="04.12.2013 klo 22:13"]
En juo kotona oli joulu tai juhannus koska on lapsi. Enkä ole kotijuoppo ollut koskaan.
[/quote]
tämä on niin yleinen ja erikoinen olettamus, ettäkaikki juominen on räkäkännäilyä ja alkoholismia, kotona juominen on kotijuoppouttelua. Baarissa juominen on baarijuoppoutta? ymmärtäkää jo SAATANA että kaikki ei ole alkkiksia ja rapajuoppoja vaikka parista viinilasista aattona tai tapanina pikkunousussa olisi!!
jessus menee hermo.
[quote author="Vierailija" time="04.12.2013 klo 22:29"]
[/quote]
ja millaset perskännit arvelet lastesi vetävän aikuisena, kun heille ei ole järkevää alkoholin käyttöä näytetty..?
mulla on ainakin tapana ryypätä joulusin :)
[quote author="Vierailija" time="04.12.2013 klo 22:29"]
[/quote]
Miksei?
[quote author="Vierailija" time="04.12.2013 klo 22:39"]
[quote author="Vierailija" time="04.12.2013 klo 22:13"]
[/quote]
tämä on niin yleinen ja erikoinen olettamus, ettäkaikki juominen on räkäkännäilyä ja alkoholismia, kotona juominen on kotijuoppouttelua. Baarissa juominen on baarijuoppoutta? ymmärtäkää jo SAATANA että kaikki ei ole alkkiksia ja rapajuoppoja vaikka parista viinilasista aattona tai tapanina pikkunousussa olisi!!
jessus menee hermo.
[/quote]
Suomalaiset on kyllä outoja, ne ei tunne kohtuukäyttöä ollenkaan, pitää olla joko absolutisti tai juoppo. Mulla on aika "eurooppalaiset" juomatavat siten, että pidän punaviinistä ja valkoviinistä, mutta en tosin juo niitä usein ja tosi harvoin tulee muuta juotua kuin viiniä. Joskus menee vaikka kuukausia ettei tule juotua ollenkaan alkoholia, joskus tulee ruuan kanssa otettua muutamina viikonloppuina peräkkäin. Niin ja itsenäisyyspäivää kilistetään skumpalla ja herkuilla. En ymmärrä miksi ei jouluna saisi juoda alkoholia ollenkaan? Ikävää jos jotkut vanhemmat laittavat lapsensa katselemaan örvellystä, mutta mitä se muiden tapoihin vaikuttaa, en näe yhtä alkoholiannosta huonona lastenkaan seurassa. Minulla ainakin kotona vanhemmat näyttivät hyvää esimerkkiä, heillä oli joskus viiniä ruuan kanssa ja minulla sitten limsaa, eivät olleet edes hiprakassa. Enkä näe baareissa juhlimistakaan pahana vaikka joisi enemmänkin, lähinnä toivon vaan että ihmiset eivät lasten seurassa käyttäisi liikaa.
Hauskaa muuten, miten toiset pitävät varmaan juoppona jos lentokoneessa tilaa joskus lasillisen skumppaa, vaikka ei olisi puoleen vuoteen juonut yhtäkään alkoholiannosta niin kyllähän se juopoksi tekee jos keskellä päivää koneessa ottaa lasillisen. Suomessahan saa juoda vain viikonloppuiltaisin ja silloinkin mielellään pää täyteen, muuna aikana on ehdottoman kiellettyä käyttää alkoholia tai on juoppo, toisin kuin ne viikonloppuörveltäjät;)
Juon, todennäköisesti olen vähän humalassakin.
Tämä ei ole mikään ongelma, sillä humaltumisestani ei ole kenellekään haittaa, enkä pidä sitä moraalisesti paheksuttavana.
Oikein hyvää joulua ja joulun odotusta kaikille!