Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten todistaa kielitaito ja kirjoitustaito työtä hakiessa?

Vierailija
27.09.2020 |

Jos ei ole sellaista työkokemusta tai vapaa-ajan toimintaa, jossa olisin kieltä todistetusti käyttänyt.

Aion petrata englantia, kun minulla kuitenkin on hyvä kielipää. Kannattaisiko mennä esim. avoimeen AMK:hon suorittamaan muutama kurssi? Saisin todistuksen mustaa valkoisella, että suoriuduin hyvin. Olisin saanut opettajalta palautetta kielitaidostani. Mitäänhän ei todista se, jos itse hakemuksessa tai haastattelussa sanon harjoitelleeni kieltä.

Ajattelin myös korottaa pari yo-arvosanaa. En tiedä auttaako se työn haussa, mutta jos kerta joka tapauksessa treenaan vierasta kieltä, niin eipä se iso vaiva ole käydä suorittamassa se yo-koe uudestaan vuosien jälkeen. Sieltä voisi tulla L ihan itsestään, kun kieli on hallussa. Ainoa minkä se vaatii, on se Abitti-ohjelman käytön opettelu.

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

L ihan itsestään. :D No miksei se tullut silloin ekalla kerralla?

Vierailija
2/7 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai kielitaitoa työnhaussa tarvitse yleensä todistella. Ellei nyt jotain tulkin hommaa hae. Mä kirjoitan vaan cv:hen englanti, erinomainen, ruotsi, erinomainen, venäjä, alkeet ym.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidinkielen kirjoitustaidon todistaminen onnistuu usein jo ihan niin, että hakemus ja CV muotoiltu huolellisesti, ilman kielioppivirheitä.

Muun kielitaidon osalta, se on työpaikkakohtaista. Niihin paikkoihin, joissa pääasiallinen työkieli Englanti, hakemuskin on usein englanniksi. Muuten, niin jonkun kerran itselläni osa haastattelusta on ollut englanniksi. Yleensä on riittänyt jo se, kun kertoo että työskentely sujuu myös kielillä se ja se. 

Muistan itsekin stressanneeni tuosta moneen kertaan, mutta jälkikäteen huomaten että täysin turhaan. Sen verran rallienglannilla kun suurin osa porukasta vetelee, niin Suomessa kuin muualla Pohjoismaissa. Ja englannin kielioppikin monella ainakin suomalaisella paremmin hallussa, kuin esimerkiksi amerikkalaisilla. 

Vierailija
4/7 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

L ihan itsestään. :D No miksei se tullut silloin ekalla kerralla?

Koska sairastuin lukioaikana enkä pystynyt silloin antamaan parastani...

Tarkoitin tuolla ihan itsestään sitä, että jos sinne nyt joku englantia sujuvasti osaava menisi kirjoittamaan, niin kyllähän sieltä L voisi tulla. 

Avasiko tämä yhtään?

Ap

Vierailija
5/7 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten on olemassa myös yleinen kielitutkinto (YKI), jolla voi osoittaa saavuttaneensa tietyn tason.

Vierailija
6/7 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitustaito olisi kyllä loistojuttu. Olen joskus kauhistellut kun olen lukenut yritysten somejulkaisuja, jotka ovat vilisseet alkeellisia kirjoitusvirheitä. Millähän perusteella ne on valittu kirjoittamaan ne julkaisut?

Vierailija
7/7 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haha, en tiedä, mutta kerran (minulle uuden) psykiatrin vastaanotolla kertoilin itsestäni ja elämästäni, ja puhua pälpättäessäni kerroin, että ole asunut pari vuotta Ranskassakin.

Psykiatri alkoi puhua ranskaa! :D

Eli ainakin lääkärissä on mahdollista, että joutuu todistamaan kielitaitonsa. Miksei työhaatattelussakin, ja sehän olisi hyvä juttu!

(Toisin kuin keississä Eila Aarnos... Ei kannata valehdella CV:ssä.)