Miten köyhä ihminen voi muuttaa toiseen maahan?
Siis kun nämä tur vikset esim. päättävät että Suomi on huono vaikka paikka on jo myönnetty, ja painelevat sitten vaikka Saksan tai Ruotsiin. Mihin ne siellä ekana menevät, miten matkustavat ylipäätään jos ovat rahattomia?
Miten minä pääsisin köyhänä muuttaamaan Norjaan?
Kommentit (44)
Opiskelijana sain työtarjouksen ulkomailta.
Vierailija kirjoitti:
Opiskelijana sain työtarjouksen ulkomailta.
Vanha opiskelukaveri oli jo siellä ulkomailla ja oli suositellut minua tietämättäni. Yksi päivä vain sain soiton työtarjouksesta ja enkä voinut olla suostumatta. Olen ikuisesti kiitollinen tällä vanhalle opiskelijakaverilleni, joka muutti elämääni aika paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan ne päässeet tännekin, vaikkei heillä ole muuta kuin räsyt yllään. Siis jos heitä uskomme.
Ja punaiset Adidakset jalassa + iPhone kädessä, ne on aina säilynyt vaikka passi on ikävästi matkan tiimellyksessä kadonnut.
Jos itse lähtisin sotaa pakoon vieraaseen maahan, kengät ja älypuhelin olisi viimeiset tavarat mistä luopuisin. Puhelimella on mahdollisuus käyttää nettiä, selvittää asioita, pitää yhteyttä sukulaisin.
Mutta passia voi uittaa meressä ja paukuttaa vasaralla eikä se mene siitä kelvottomaksi. Miksi älypuhelin selviää matkasta, mutta passi ei?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän se vaatii matkaliput, viranomaisasioiden maksut ja asunnonkin se muuttaminen. Miten köyhä tur vis tai köyhä minä saa nuo ilman rahaa?
Ap
Mitä ihmeen viranomaismaksuja maksat jos muutat EU:n sisällä. Täällä on nimittäin vapaa työvoiman liikkuvuus
Yleensä ulkomaille muuttaessa tarvitsee syntymätodistuksen ja sen saaminen maistraatilta maksaa hieman. Lisäksi kohdemaassa voi maasta riippuen olla vaikka mitä viranomaismaksuja ajanvarauksista veroihin.
Sen lisäksi tietysti kaikki muukin uudessa maassa maksaa, puhelin-/internetliittymät, pankkitunnukset, asunnonvälitysfirmojen asiakkaaksi rekisteröityminen jne ja kaikkia näitä yleensä tarvitsee elämiseen ja työskentelyyn.
Vanhaa tietoa. Nykyään passit ja kaikki mahdolliset identiteetin todisteet hävitetään ja kävellään rajan yli muistin menettäneenä.
Vierailija kirjoitti:
Arvasin että joku löysi välittömästi ras is mia aloituksestani. EN OLE RA SIS TI. Täytyy näköjään kertoa se heti tällaisten aloitusten yhteydessä missä mainitaan tur vis. Kysymykseni oli vilpitön. Minulla on lapsiakin joiden yh olen. Siksi todella ihmettelen että miten ja mihin kaltaiseni menevät ja millä rahalla.
Eli tur vikset ja muut perheelliset kaltaiseni vain ostavat matkalipun ja menevät asumaan asuntoon. Millä rahalla?
Jos sinulla on tiedossa työpaikka tulevassa maassa, niin siitähän sitä rahaa saa. Ehkäpä se uusi työnantaja auttaa asunnon vuokraamisessa. Tai pyydät lähisukulaisilta (vanhemmat ja sisarukset) rahaa lainaksi ensimmäiseen tilipäivään asti ja maksat heille takaisin velan sopivissa erissä.
Kelasta voi hakea myös liikkuvuusavustusta ulkomaille muuttoa varten:
https://www.te-palvelut.fi/te/fi/tyonhakijalle/loyda_toita/toihin_ulkom…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän se vaatii matkaliput, viranomaisasioiden maksut ja asunnonkin se muuttaminen. Miten köyhä tur vis tai köyhä minä saa nuo ilman rahaa?
Ap
Oon muuttanut kaksi kertaa Britteihin ja kerran Saksaan ja kerran Ruotsiin. Yksikään näistä ei vaatinut mitään viranomaismaksuja, eikä vasdi suomalaiselta Norjakaan koska Pohjoismaa. Australiaan muuttaessani oli viisuminkåsittelymaksu 25AUD (vähän päälle 15€)
Asuin ensin valmiiksi kalustetuissa asuntoloissa Ja sitten etsin oman asunnon jonka kalustin vähän kerrallaan pääsääntöisesti käytetyillä kalusteilla.
Minä en varsinaisesti ollut köyhä, mutta kyllä köyhälläkin tuohon on varaa. Australiaan ehkä ei, se lentolippu maksoi yli pari tonnia. Ruotsiin ja Norjaan pääsee satasella, Saksaan ja Britteihin parilla. No Britithän tästä kuviosta nyt jää pois.
Köyhä nyt on yleensä niin köyhä ettei ole varaa edes matkustaa kaupungin keskustaan saatika ostaa lentolippu ulkomaille. Edelleen ihmettelen millä rahalla? Ei siis millään. Ei ole sitä omaisuutta mitä realisoida, ei autoa. Ei siis ole mahdollista. Et voi vuokrata kimppakämppä ilman rahaa, ilman sitä ensimmäistä palkkaa.
By the way, Britannia ei ole mihinkään kadonnut tai katoamassa rakkaat euhullut, sinulla vaan pitää olla työpaikka ja edellytys rahoittaa olemisesi. Tätä ei siellä edellenkään vaadita tur*iksilta, he pystyvät maksamaan tuhansia puntia salakuljettajalle mutta sitten asettuvat yleensä 5 tähden hotelliin syöttöporsaaksi.
Aloittaja haluaa ilmeisesti, että hänelle järjestetään ilmainen muutto kielikursseineen ja mitään ei tarvitse tehdä itse. Kyllä ulkomaille muutto yleensä vaatii aika paljon omatoimisuutta ja muutenkin kannattaisi unohtaa se asenne, että kyllä jonkun muun pitää maksaa ja hoitaa asiat.
Jos oikeasti kiinnostaa, niin tilanteessasi kannattaa varmaan etsiä työpaikka tosiaan valmiiksi ennen lähtöä. Lapset hankaloittaa tilannetta kyllä jonkin verran, mutta ei se nyt mahdotonta lastenkaan kanssa ole muuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Mitä ihmeen viranomaismaksuja maksat jos muutat EU:n sisällä. Täällä on nimittäin vapaa työvoiman liikkuvuus
Yleensä ulkomaille muuttaessa tarvitsee syntymätodistuksen ja sen saaminen maistraatilta maksaa hieman. Lisäksi kohdemaassa voi maasta riippuen olla vaikka mitä viranomaismaksuja ajanvarauksista veroihin.
Sen lisäksi tietysti kaikki muukin uudessa maassa maksaa, puhelin-/internetliittymät, pankkitunnukset, asunnonvälitysfirmojen asiakkaaksi rekisteröityminen jne ja kaikkia näitä yleensä tarvitsee elämiseen ja työskentelyyn.
Ulkomaille lähtiessä itsellä on aina ollut passi. Ja joka aina käynyt myös ilmeisenä syntymätodistuksena. Useammassa maassa myös paikallinen sosiaaliturvatunnus tai vastaava hankittuna, kuten myös paikallinen pankkitili sekä puhelinliittymä Mitä näistä on mieleen jälkikäteen jäänyt - se että ei ollut aina läheskään nopeaa eli tietty byrokraatinen säätö kyllä. usein Mutta että että kallista - ei edes reppureissaajabudjetilla.
Ei niillä tänne tulevilla "köyhillä"kään ole mitkään viranomaismaksut maksettuna, eikä ole syntymätodistuksia eikä mitään. Nimikin keksitään uusi, kun aloitetaan uusi elämä uudessa maassa. Ja ikä on vain numeroita. Voit uuteen maahan saapuessasi kertoa iäksesi sen, minkä ikäinen koet olevasi. Sehän on tätä päivää, että ihminen saa ihan itse päättää, kuka on, mitä sukupuolta ja minkä ikäinen. (Vielä ei kai saa itse päättää, mitä eläinlajia edustaa.)
Haet kirjastosta norjan kielikurssin ja alat opiskella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli ei muuta kun lapset kainaloon ja matkalippu Norjaan. Onko joku virasto mihin pitää mennä että antavat asunnon ja osoittavat vaikka kielikurssin ja työkokeilun josta sitten ponnistaa työelämään?
Ap
Menet täällä työvoimastoon jo ennen lähtöä, niin saat työpaikan valmiiksi.
Pitäisi kieli osata. Tahdon kielikurssin ennen kuin menen työkokeilun. Pitäisi eläminen kustantaa sillä aikaa. Miten köyhät sen tekee?
Ap
Menet vaikka työväenopiston ruotsin kurssille, katsot yle femmaa ja näin norjassa ohjelmaa niin maan perusteellisesti, lainaat kirjastosta kielikursseja jos Norjaan haluat. Ruotsi on melko lähellä norjan kieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Oon muuttanut kaksi kertaa Britteihin ja kerran Saksaan ja kerran Ruotsiin. Yksikään näistä ei vaatinut mitään viranomaismaksuja, eikä vasdi suomalaiselta Norjakaan koska Pohjoismaa. Australiaan muuttaessani oli viisuminkåsittelymaksu 25AUD (vähän päälle 15€)
Asuin ensin valmiiksi kalustetuissa asuntoloissa Ja sitten etsin oman asunnon jonka kalustin vähän kerrallaan pääsääntöisesti käytetyillä kalusteilla.
Minä en varsinaisesti ollut köyhä, mutta kyllä köyhälläkin tuohon on varaa. Australiaan ehkä ei, se lentolippu maksoi yli pari tonnia. Ruotsiin ja Norjaan pääsee satasella, Saksaan ja Britteihin parilla. No Britithän tästä kuviosta nyt jää pois.
Köyhä nyt on yleensä niin köyhä ettei ole varaa edes matkustaa kaupungin keskustaan saatika ostaa lentolippu ulkomaille. Edelleen ihmettelen millä rahalla? Ei siis millään. Ei ole sitä omaisuutta mitä realisoida, ei autoa. Ei siis ole mahdollista. Et voi vuokrata kimppakämppä ilman rahaa, ilman sitä ensimmäistä palkkaa.
By the way, Britannia ei ole mihinkään kadonnut tai katoamassa rakkaat euhullut, sinulla vaan pitää olla työpaikka ja edellytys rahoittaa olemisesi. Tätä ei siellä edellenkään vaadita tur*iksilta, he pystyvät maksamaan tuhansia puntia salakuljettajalle mutta sitten asettuvat yleensä 5 tähden hotelliin syöttöporsaaksi.
Toimeentulotuella elävä varmaan lasketaan köyhäksi? Siitä saa helposti säästöön 100 € kuukaudessa kun elää säästeliäästi. Parilläkymmenellä eurolla lento Espanjaan ja työ puhelinmyyjänä (pääsee helposti). Säästetyillä rahoilla maksaa ensimmäisen vuokran yms.
Yksi sana. Asylum.
Toimii vain tiettyyn suuntaan. Valkoinen heteromies on tässä asiassa planeetan syrijtyin olento.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli ei muuta kun lapset kainaloon ja matkalippu Norjaan. Onko joku virasto mihin pitää mennä että antavat asunnon ja osoittavat vaikka kielikurssin ja työkokeilun josta sitten ponnistaa työelämään?
Ap
Menet täällä työvoimastoon jo ennen lähtöä, niin saat työpaikan valmiiksi.
Pitäisi kieli osata. Tahdon kielikurssin ennen kuin menen työkokeilun. Pitäisi eläminen kustantaa sillä aikaa. Miten köyhät sen tekee?
Ap
Menet vaikka työväenopiston ruotsin kurssille, katsot yle femmaa ja näin norjassa ohjelmaa niin maan perusteellisesti, lainaat kirjastosta kielikursseja jos Norjaan haluat. Ruotsi on melko lähellä norjan kieltä.
Työväenopistoilla on myös norjan kielen kursseja, vink, vink.
Muuten myyt kaiken, myös sukulaisesi myyvät kaiken mahdollisen, sukulaisesi lainaavat kaiken mahdollisen, laitat omaisuutesi yhteen reppuun/Ikean kassin tapaisesta materiaalista tehtyyn kassiin ja menoksi. ostat kuljetuspalvelun, joka voi olla huijari tai ei, voi heittää sinut keskellä merta mereen tai ei jne. Voit päätyä Algerian orjamarkkinoille tai parhaassa tapauksessa Suomessa siivousfirman orjatyöhön. Voit myös päätyä ihmiskauppiaille, jotka tekevät sinusta kidutusvideoita, ja kiristävät jo niiltä omaisiltasi, jotka ovat velkataakassa ennestään, lisää rahaa, jotta sinua ei kiduteta. Kun heillä loppuu rahahanat, niin he saavat kidutusvideon ja sinun pääsi.
Miksi ap luulee että "joku muu" tarjoaa asonnon, hankkii kielikurssin, hoitaa muuton sekä viranomaisasiat? Ihan itse saa nuo hoitaa, eikä ne ole vaikeita. Eihän Tampereelta Roveniemelle muutettaessakaan kukaan tule hihasta nykimään että tässä olis asuntoja mistä valita.
Itse hoidin ulkomaille muuton aikanaan niin, että järjestelin kielikurssit, asunnon, muuttoasiat, virkatodistukset, matkaliput jo hyvissä ajoin Suomesta käsin. Kävin etukäteen lomalla kohdemaassa tekemässä viralliset kielitestit, hoidin opiskelupaikan, vuokrasin asunnon vuokravälityssivun kautta ja juoksin kaikki virastot läpi maistraatista hamppilääkäriin, että mukana oli tarvittava nivaska uuden kotimaan väestöjärjestelmää varten ja omalääkärin ja hammaslääkärin systeemeihin. Lentolipun taisin ostaa paria kuukautta ennen, mukana oli kaksi isoa laukkua ja loput tuli ennen lähtöpäivää lähettämässäni isossa postipaketissa. Muuton jälkeen juoksin sitten uudessa maassa samat virastot läpi kuin ennen lähtöä, ja täten oli hoidettu väestöjärjestelmään kirjautuminen, pankkitili, puhelin, lääkäri, hammaslääkäri.
Ihan itse nämä saa järjestellä, eikä suurin osa ole rahasta, vaan ihan omasta viitsimisestä ja tiedonhausta kiinni. Oman muuton kulut taisi olla satasen lentolippu, 50eur postipaketti, ja joku 300 euron vuokravälityskulut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ulkomaille lähtiessä itsellä on aina ollut passi. Ja joka aina käynyt myös ilmeisenä syntymätodistuksena. Useammassa maassa myös paikallinen sosiaaliturvatunnus tai vastaava hankittuna, kuten myös paikallinen pankkitili sekä puhelinliittymä Mitä näistä on mieleen jälkikäteen jäänyt - se että ei ollut aina läheskään nopeaa eli tietty byrokraatinen säätö kyllä. usein Mutta että että kallista - ei edes reppureissaajabudjetilla.
Ulkomaille muuttaessa ja uuteen väestöjärjestelmään kirjautuessa tarvitsee virkatodistuksen maistraatista, oikeaksitodistettuna kaikkine leimoineen ja tarroineen. Pelkkä passi ei riitä. Joka maalla on tosin omat säännöt, jotkut maat vaatii enemmän ja toiset vähemmän. Virkatodistuksella (10 eur?) pötkii kuitenkin jo pidemmälle kuin pelkällä passilla.
Oma kotimaani vaati passin, virkatodistuksen kaikkine leimoineen, vuokrasopimuksen ja työ/opiskelupaperit ennen kuin kirjasivat yhtään mitään väestöjärjestelmäänsä.
Säästät lentolipun/matkalipun verran ja kuukauden parin palkan verran ainakin, asu vaikka hostellissa ja hanki heti työ. Sitten hanki asunto ja maksa takuuvuokrat palkalla. Ei se niin vaikeaa ole. Monissa maissa työllistyy nopeammin kuin Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ap luulee että "joku muu" tarjoaa asonnon, hankkii kielikurssin, hoitaa muuton sekä viranomaisasiat? Ihan itse saa nuo hoitaa, eikä ne ole vaikeita. Eihän Tampereelta Roveniemelle muutettaessakaan kukaan tule hihasta nykimään että tässä olis asuntoja mistä valita.
Itse hoidin ulkomaille muuton aikanaan niin, että järjestelin kielikurssit, asunnon, muuttoasiat, virkatodistukset, matkaliput jo hyvissä ajoin Suomesta käsin. Kävin etukäteen lomalla kohdemaassa tekemässä viralliset kielitestit, hoidin opiskelupaikan, vuokrasin asunnon vuokravälityssivun kautta ja juoksin kaikki virastot läpi maistraatista hamppilääkäriin, että mukana oli tarvittava nivaska uuden kotimaan väestöjärjestelmää varten ja omalääkärin ja hammaslääkärin systeemeihin. Lentolipun taisin ostaa paria kuukautta ennen, mukana oli kaksi isoa laukkua ja loput tuli ennen lähtöpäivää lähettämässäni isossa postipaketissa. Muuton jälkeen juoksin sitten uudessa maassa samat virastot läpi kuin ennen lähtöä, ja täten oli hoidettu väestöjärjestelmään kirjautuminen, pankkitili, puhelin, lääkäri, hammaslääkäri.
Ihan itse nämä saa järjestellä, eikä suurin osa ole rahasta, vaan ihan omasta viitsimisestä ja tiedonhausta kiinni. Oman muuton kulut taisi olla satasen lentolippu, 50eur postipaketti, ja joku 300 euron vuokravälityskulut.
Mitä lähetit postilla? Kiinnostaa vaan, matkatavaroitako? Tai siis mikset kantanut mukana
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä lähetit postilla? Kiinnostaa vaan, matkatavaroitako? Tai siis mikset kantanut mukana
Muutin yksin, ja en halunnut roudata jumalattomia säkkejä ympäri lentokenttää ja joukkoliikennettä. Postipaketti maksoi 50 euroa (sama kuin extralaukku ruumaan) ja siinä tuli puolen viikon viiveellä kaikenlaista irtaimistoa kuten pyyhkeitä, kodintavaroita, vaatteita, harrastusvälineet jne. ja postipate kantoi ne kynnykselle asti. Roinat olisi jälkikäteen katsottuna voinut ostaa myös uudesta kotimaasta, mutta oli itse asiassa tosi kiva kun kaiken muun ollessa uutta, mukana messissä oli tutut ja turvalliset kodinkamppeet ja harrastuskamat.
Uudesta maasta ostin sitten isommat ja epäkäytännölliset jutut, kuten peitot, pyörän, viherkasveja, peilin, ja lopulta kunnon asunnon saatuani sitten koko irtaimiston ja lemmikin.