Ratkaisu koulujen tilanteeseen
Sen sijaan, että opetusministeri ajaa oppivelvollisuuden pidentämistä ja toisen asteen maksuttomuutta, tulisi hänen siirtää huomionsa perusopetukseen.
Oppivelvollisuuden pidentäminen ei poista sitä seikkaa, että perusopetuksen suorittaa osa oppilaista ns. armovitosin - nämä ovat juuri niitä, jotka eivät jatka toiselle asteelle. Opetusministerin haluaman systeemin mukaisesti nämä jatkossa jatkavat toiselle asteelle ja suorittavat senkin ns. armovitosin, ts. saamatta mitään todellista ammattitaitoa, jona auttaisi työllistymisessä.
Jos tähän uudistukseen menevät rahat suunnattaisiinkin perusopetukseen: ryhmäkoot pienemmiksi, enemmän erityisopettajia ja pienryhmiä. Näillä toimilla saataisiin ne heikommatkin mukaan ja he pystyisivät suorittamaan perusopetuksen niin, että saisivat jatkokoulutuspaikan ja myöhemmin työllistyisivät paremmin.
Kun ryhmäkoot olisivat pienemmät ja jokainen oppilas saisi tarvitsemansa avun ja huomion, vaikuttaisi se myös suoraan oppilaiden hyvinvointiin ja esim kiusaamiseen.
Toisen asteen ei tarvitse olla maksuton kaikille, suurin osa perheistä pystyy kustantamaan sen itse. Toisen asteen maksuttomuus voisi perustua esim tulorajaan tai perheen taloustilanteeseen. Näin säästyisi valtion rahoja tärkeämpiin kohteisiin.
Tämä!