Biisi, joka pelotti sinua?
Oletko sinä koskaan kuullut mitään sellaista biisiä, joka olisi saanut sinut pakokauhun valtaan?
Yhtenä krapula-aamuna etsin Spotifystä rauhoittavaa musiikkia, ja koska Bob Dylan oli suosikkini kauan sitten, ajattelin, että hänellä saattaisi olla jotain uudempaa, hiljaista musiikkia. Löysin uuden levyn vuodelta 2012, levyn nimeltä "Tempest". Päätin kuunnella sieltä biisin "Pay in blood".
Oi jumalauta, ei olisi pitänyt! Biisi on kuin tehty jonkin jenkkiläisen sarjamurhaajaelokuvan tai kauhuelokuvan taustamusiikiksi! Pelotti ihan helvetisti kuuntelemisen jälkeen! Aivan kammottava biisi!
Ei siis teknisesti eikä musiikillisesti kammottava, vaan Dylanin äänenkäytön takia. Sellaista uhkaavaa mörinää ei löydy kovinkaan paljon saatananpalvontahevin ulkopuolelta. Kuunnelkaa nyt itsekin. Spotifystä. YouTubestakin löytyy liveversioita, mutta ne eivät koskaan yllä samalle kauhuelokuvatasolle kuin studioversio.
"Minä maksan verellä... Mutta en omallani!" Ja se äänenkäyttö! Meinasi pukata pökälettä punttiin.
Kommentit (141)
Musta Barbaari: Salil eka, salil vika
Ei varmaan tartte selittää...
ei niinkään biisi, mutta en voi käsityttää kuinka 'white noisen' pitäisi rauhoittaa. niin karmivaa kyllä, että en todella nukkuis hyvällä mielellä sen jälkeen
Lapsena pelotti Madonnan biisi Frozen. Siinä kappaleessa itsessään jotenkin uhkaava tunnelma, puhumattakaan musavideosta, jossa Madonna maskeerattu noidaksi.
[quote author="Vierailija" time="04.12.2013 klo 00:25"]
Lapsena pelotti Madonnan biisi Frozen. Siinä kappaleessa itsessään jotenkin uhkaava tunnelma, puhumattakaan musavideosta, jossa Madonna maskeerattu noidaksi.
[/quote]
Se on oikeastikin hyytävä.
[quote author="Vierailija" time="04.12.2013 klo 00:17"]
Musta Barbaari: Salil eka, salil vika
Ei varmaan tartte selittää...
[/quote]
Varsin ymmärrettävää... Etnisistä syistä...
ei niinkään biisi, mutta en voi käsityttää kuinka 'white noisen' pitäisi rauhoittaa. niin karmivaa kyllä, että en todella nukkuis hyvällä mielellä sen jälkeen
[/quote]
REZ: No more white noise for me - Ei enää valkoista kohinaa minulle!
Metallica: Enter Sandman. Sandman tarkoittaa Nukkumattia. Laulu ei ole tuutulaulu vaan lastenpelottelubiisi.
Minua ahdisti varhaisteininä Yön Likaiset legendat ja Joutsenlaulu ja. Tuli todella ahdistava olo, kun kuuntelin niitä. En vieläkään voi niitä kuunnella.
[quote author="Vierailija" time="04.12.2013 klo 00:36"]
[/quote]
[/quote]En kyllä ihan tuota tarkoittanut. Vaan sitä mitä pitäisi mm. vauvoille soittaa niin ne rauhoittuu. Äänten pitäisi kai muistuttaa maalmankaikkauden, kohdun ääniä...
[quote author="Vierailija" time="04.12.2013 klo 00:44"]
Mun mielestä tää on aika ahdistava: Risto:Putoan kaivossa
[/quote]
Haudan partaalla:
[quote author="Vierailija" time="04.12.2013 klo 00:52"]
[quote author="Vierailija" time="04.12.2013 klo 00:36"]
[/quote]
[/quote]En kyllä ihan tuota tarkoittanut. Vaan sitä mitä pitäisi mm. vauvoille soittaa niin ne rauhoittuu. Äänten pitäisi kai muistuttaa maalmankaikkauden, kohdun ääniä...
[/quote]
Ei ole maailmankaikkeuden ääniä, ei kohdun ääniä. On vain ihmisen ääni. Äidin ja isän. Ja toivottavasti pienelle rauhoittavia sellaisia.
Tämä, jos ei nyt suoranaisesti pelottanut, mutta herätti kuitenkin epämiellyttäviä tunteita:
Bad boys
[quote author="Vierailija" time="04.12.2013 klo 00:57"]
Tämä, jos ei nyt suoranaisesti pelottanut, mutta herätti kuitenkin epämiellyttäviä tunteita:
Bad boys
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="04.12.2013 klo 01:03"]
Bad boys
[/quote]
[/quote]
Kyllä se oli ihan kertosäe, mikä ahdisti. Äläpä yritä vääntää asiaa muuksi.
[quote author="Vierailija" time="04.12.2013 klo 00:47"]
Minua ahdisti varhaisteininä Yön Likaiset legendat ja Joutsenlaulu ja. Tuli todella ahdistava olo, kun kuuntelin niitä. En vieläkään voi niitä kuunnella.
[/quote]
Yöllä ei muita biisejä olekaan kuin ahdistavia, mutta hyviä ne silti ovat. Sopivat suomalaiseen sielunmaisemaan. (Sanan "sielunmaisema" otti muuten ensimmäisenä käyttöön Pekka Ruuska 1980-luvun alussa yhtyeensä Livingstonen levyllä).
[quote author="Vierailija" time="04.12.2013 klo 01:06"]
[quote author="Vierailija" time="04.12.2013 klo 01:03"]
Bad boys
[/quote]
[/quote]
Kyllä se oli ihan kertosäe, mikä ahdisti. Äläpä yritä vääntää asiaa muuksi.
[/quote]
Ai että "Pahat pojat jne"? No keitä ne pahat pojat ovatkaan?
Hyljätty nukke
Se, mitä silloin soitettin, oli joku vanhempi rahiseva savikiekkoversio tms...
tämän sanat olivat karmeat lapset mielestä. Yritettiin tuupata syyllisyyttä lapsen niskaan. Kamalaa, mitä musaa lapsille silloin soitettiin!
Lapsena näin painajaisia Michael Jacksonin Thrilleristä...
Minä en pysty kuuntelemaan Kentin Längtan Skala 3:1. On hyvä tavallaan, mutta alku varsinkin on jostain syystä mielestäni pelottava....