Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi koiran kuuluu kulkea vasemmalla puolella?

Vierailija
03.12.2013 |

Tokossa yms. koiran kuuluu kulkea vasemmalla puolella. Jos liikutaan yhtään kaupungissa, olisi kuitenkin järkevää, että ihminen kulkisi tien oikeaa laitaa. Silloin turvallisinta olisi, että koira on ihmisen oikealla puolella, eli penkan puolella. Tällöin se ei koulutusvaiheessa esimerkiksi ohikulkevasta pyörästä innostuneena pääsisi singahtamaan pyörän eteen. Onko tuo vasemmalla kulkemisen sääntö esimerkiksi jäänne niiltä ajoilta, kun omistajalla oli mukana haulikko, joka pojotti sinne oikealle puolelle, ja koiran piti siksi olla vasemmalla? Vai mistä on kyse?

Kommentit (43)

Vierailija
41/43 |
13.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen opettanut koiralle käskyt "vapaa" ja "viereen". Vapaalla koira saa haistella omaa tahtiaan tien reunaa kumpi puoli nyt vain sattuu olemaan otollisempi. Kun mennään kaupungissa/ohitetaan ihmisiä/ollaan kunnon lenkillä, niin koira vasemmalle puolelle "viereen". Siinä muuten pysyy kunnes tulee seuraava "vapaa" käsky. Kätevää.

Meillä vapaa käsky sisältää tien oikealla reunalla pysymisen koiralla, vaikka välillä hajujen kanssa pitäisi päästä toisellekin puolelle. Kun koiralla ikää tulee, niin sekin helpottuu. Itse olen meinannut pari kertaa ajaa polkupyörällä tuollaisen molempia reunoja hortoilevan koiran yli.

Vierailija
42/43 |
13.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näyttelyissä kehää mennään ympäri vastapäivään, tuomarin olisi aika vaikea nähdä ja arvostella koiran liikkeitä, jos koira kulkisi handlerin oikealla puolella ;) mä oon opettanut koirani pennusta lähtien kulkemaan vasemmalla puolella, ihan tuosta näyttelytoiminnasta johtuen. Ja siinähän se kävelee nätisti vierellä kadullakin, vaikka itse kävelisinkin oikeaa reunaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/43 |
29.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koira vasemmalla, vasenta kulkien. Itselle turvallisin paikka kuljettaa koiraa.

Ensiksi pyöräilijöiden takia jotka koira näkee näin kulkien tulevan vastaan samaa puolta ja väistävän. Oikealla kulkiessa välillä "suhahtaa" todella läheltä takaa tulevat pyörät ja suojeluviettinen koirani ei tällaisesta "hyökkäyksestä" pidä.

Toiseksi kun olemme lenkkeilemässä kuljetaan yleensä muita vauhdikkaammin ja hitaampia ohittaessa oltais tilanteessa jossa koira on minun ja ohitettavan välissä. Suuria koiria tai koiria ylipäätään pelkäävä ihminen varmasti pitää tästä syystä vasemmalla koiran kuljettamista ihan hyvänä.

Omasta mielestäni siis turvallisen liikkumisen kannalta olisi siis hyvä jos kaikki koirakot kulkisi vasenta. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kuusi