Miksi koiran kuuluu kulkea vasemmalla puolella?
Tokossa yms. koiran kuuluu kulkea vasemmalla puolella. Jos liikutaan yhtään kaupungissa, olisi kuitenkin järkevää, että ihminen kulkisi tien oikeaa laitaa. Silloin turvallisinta olisi, että koira on ihmisen oikealla puolella, eli penkan puolella. Tällöin se ei koulutusvaiheessa esimerkiksi ohikulkevasta pyörästä innostuneena pääsisi singahtamaan pyörän eteen. Onko tuo vasemmalla kulkemisen sääntö esimerkiksi jäänne niiltä ajoilta, kun omistajalla oli mukana haulikko, joka pojotti sinne oikealle puolelle, ja koiran piti siksi olla vasemmalla? Vai mistä on kyse?
Kommentit (43)
[quote author="Vierailija" time="03.12.2013 klo 21:21"]
[quote author="Vierailija" time="03.12.2013 klo 20:12"]
Kun kävelen metsään koirani kanssa, joudun alkumatkan kävelemään ihan vilkkaasti liikennöityjä kevyen liikenteen väyliä. Ei ole välttämättä aina ihan helppoa vaihtaa puolta, pyöriä suhahtelee ohi ja koiriakin on välillä ties kuinka monta lähestymässä joka suunnasta. Siksi tuntuisi helpommalta, että kaikki menisivät oikeaa reunaa, niin ei seuraisi liikennekaaosta. Pyöräilijät eivät voi mitenkään varautua koiraihmisten sattumanvaraisiin puolenvaihtoihin, olisi vain järkevää kulkea yleisillä vilkkailla väylillä samassa virrassa muiden kanssa.
[/quote]
Huonosti olet koirasi kouluttanut jos se juoksee puolelta toiselle hajujen perässä, se ei ole kenellekkään kivaa >:( Inhottavaa kulkea pyörällä, kun edessä on koira osamaattoman omistajan kanssa. Koita siinä sitten kulkea jouhevasti ohi, kun koko ajan pelkää, että koskas se koira pongahtaakin toiselle puolelle tietä.
Me kävelemme koiran kanssa sillä puolella pengertä, minne sen nenä ensimmäisen näyttää. Sen jälkeen ei puolta vaihdeta, vaan toinen puoli nuuhkitaan jokin toinen kerta. Koirani osaa siis kulkea oikealla ja vasemmalla puolelle. Ja koirani onkin aina tien reunassa. Kunnioitan myös niitä, jotka pelkäävät koiria, joten en ehdoin tahdoin kuljetuta koiraa tien puolella.
[/quote]
Luitkohan sä nyt mun kirjoitukset ihan ajatuksella? Siis nimeomaan ei vaihdeta puolta. Oikealla mennään ja koira penkan puolella. Ainoat tilanteet kun vaihdetaan puolta ovat ne, kun joku toinen koira tulee samaa penkkaa vastaan. Oli nimenomaan tarkoitus kritisoida tätä puolelta toiselle palloilua. Siihen auttaisi se, jos kaikki tietäisivät mikä on oikea puoli, ja senhän päättää omistaja, ei koiran nenä. Ap
Kun kävelen metsään koirani kanssa, joudun alkumatkan kävelemään ihan vilkkaasti liikennöityjä kevyen liikenteen väyliä. Ei ole välttämättä aina ihan helppoa vaihtaa puolta, pyöriä suhahtelee ohi ja koiriakin on välillä ties kuinka monta lähestymässä joka suunnasta. Siksi tuntuisi helpommalta, että kaikki menisivät oikeaa reunaa, niin ei seuraisi liikennekaaosta. Pyöräilijät eivät voi mitenkään varautua koiraihmisten sattumanvaraisiin puolenvaihtoihin, olisi vain järkevää kulkea yleisillä vilkkailla väylillä samassa virrassa muiden kanssa.
[/quote]
Huonosti olet koirasi kouluttanut jos se juoksee puolelta toiselle hajujen perässä, se ei ole kenellekkään kivaa >:( Inhottavaa kulkea pyörällä, kun edessä on koira osamaattoman omistajan kanssa. Koita siinä sitten kulkea jouhevasti ohi, kun koko ajan pelkää, että koskas se koira pongahtaakin toiselle puolelle tietä.
Me kävelemme koiran kanssa sillä puolella pengertä, minne sen nenä ensimmäisen näyttää. Sen jälkeen ei puolta vaihdeta, vaan toinen puoli nuuhkitaan jokin toinen kerta. Koirani osaa siis kulkea oikealla ja vasemmalla puolelle. Ja koirani onkin aina tien reunassa. Kunnioitan myös niitä, jotka pelkäävät koiria, joten en ehdoin tahdoin kuljetuta koiraa tien puolella.
[/quote]
Just nää on se ongelma: Ne ihmiset joiden kulkulinjat päättää koira, ei ihminen! Ehkäpä menisit siinä reunassa kuin on sinusta järkevää, ei siinä reunassa jonka koira päättää?
[quote author="Vierailija" time="03.12.2013 klo 21:26"]
[/quote]
[/quote]
Luitkohan sä nyt mun kirjoitukset ihan ajatuksella? Siis nimeomaan ei vaihdeta puolta. Oikealla mennään ja koira penkan puolella. Ainoat tilanteet kun vaihdetaan puolta ovat ne, kun joku toinen koira tulee samaa penkkaa vastaan. Oli nimenomaan tarkoitus kritisoida tätä puolelta toiselle palloilua. Siihen auttaisi se, jos kaikki tietäisivät mikä on oikea puoli, ja senhän päättää omistaja, ei koiran nenä. Ap
[/quote]
Juups, anteeksi luin väärin. Mutta me emme puolta vaihda sen jälkeen, kun puoli on valittuna. Paitsi silloin, kun tulee toinen koira vastaan ja me kuljemme liikenteellisesti katsoen "väärällä" puolella, eli vasemmalla puolella. Muuten puolella kulkemisella ei ole mielestäni mitään merkitystä. Tärkeintä mielestäni on se, että taluttaja kulkee "keskellä" tietä ja koira penkereen/talon puolella.
Mistään "koira vasemmalla, pyssy oikealla" -säännöstä en ole ikinä kuullutkaan.
[quote author="Vierailija" time="03.12.2013 klo 21:35"]
[/quote]
[/quote]
Just nää on se ongelma: Ne ihmiset joiden kulkulinjat päättää koira, ei ihminen! Ehkäpä menisit siinä reunassa kuin on sinusta järkevää, ei siinä reunassa jonka koira päättää?
[/quote]
Anteeksi vain, mutta mä tulkitsen sellaiset taluttajat nenän kanssa kulkeviksi, joilla se koira sinkoilee sinne ja tänne.
[quote author="Vierailija" time="03.12.2013 klo 22:00"]
[quote author="Vierailija" time="03.12.2013 klo 21:26"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Juups, anteeksi luin väärin. Mutta me emme puolta vaihda sen jälkeen, kun puoli on valittuna. Paitsi silloin, kun tulee toinen koira vastaan ja me kuljemme liikenteellisesti katsoen "väärällä" puolella, eli vasemmalla puolella. Muuten puolella kulkemisella ei ole mielestäni mitään merkitystä. Tärkeintä mielestäni on se, että taluttaja kulkee "keskellä" tietä ja koira penkereen/talon puolella.
Mistään "koira vasemmalla, pyssy oikealla" -säännöstä en ole ikinä kuullutkaan.
[/quote]
No mutta oisko semmonen mikään optio, että kulkisitte ihan alunperinkin siellä oikealla puolella? No, ihan sama, kunhan sitten joku onnistuu turvallisesti ja pyöräilijöitä tappamatta vaihtamaan puolta kun sen aika tulee... Helpointa olisi kun ei tarttisi. Ap
Voi kuule ap. Joskus on meitäkin vastaan tullut näin ns. väärällä puolen kulkijoita. Onko se silloinkin meidän vika, kun he vaihtavat puolta. Ainakaan tähän mennessä mitään ongelmia ei ole ohitustilanteissa koskaan tullut. Täällä vissiin osataan tarkkailla sitten muutakin liikennettä ympärillä. Helpointa olis varmaan se, että löysäis pipoa ja seurais aktiivisesti ympäröivää liikennettä sen koiran kanssa, eiks nii? Sillä lailla niiltä muiltakin liikenneonnettomuuksilta vältytään, liikennettä seuraamalla. Ei muillakaan kävelijöillä ole mitään oikeanpuoleista liikennettä, jalkaisin voi kulkea kummalla puolen kävelytietä tahansa.
Ja usko pois, olen koittanut tuota pelkkää oikeanpuoleista liikennettä, niin siinä on enemmän hallittavaa koiran kanssa, kun se väen vängällä haluaa sille paremmalle hajupuolelle (silloin kun sattuu haluamaan). Eli helpoimmalla pääsemme kaikki, kun koirani saa valita sen puolen, jota kuljemme sitten koko matkan. Sen hajuaisti on parempi kuin minun, joten luotan siihen, että koira itse haistaa ne paremmat/mielenkiintoisimmat tuoksut reitillänsä.
Ja muutenkin.... Kukas sitten on oikeassa, kun toinen kulkee oikeanpuoleista liikennettä ja toinen kulkee sen koiran kanssa sitä toko-koulutuksen mukaista vasemmanpuoleista liikennettä? Ei tähän vain ole oikeaa ratkaisua muuta kuin se, että koira kulkee vain yhdellä puolen tietä ja ohitustilanteet hoidetaan hallitusti ja muuta liikennettä tarkkailemalla.
[quote author="Vierailija" time="03.12.2013 klo 22:21"]
Ja muutenkin.... Kukas sitten on oikeassa, kun toinen kulkee oikeanpuoleista liikennettä ja toinen kulkee sen koiran kanssa sitä toko-koulutuksen mukaista vasemmanpuoleista liikennettä? Ei tähän vain ole oikeaa ratkaisua muuta kuin se, että koira kulkee vain yhdellä puolen tietä ja ohitustilanteet hoidetaan hallitusti ja muuta liikennettä tarkkailemalla.
[/quote]
Toimii varmasti valtavan hyvin kehä kolmosen ulkopuolella. Eipä pipo itselläni kiristä, pyöräilijöillä kylläkin. Ja niin kiristäis mullakin tässä liikenteessä kun koirat ja omistajat vaihtelee holtittomasti puolelta toiselle. Mulle on ihan sama mihin mun koira väen vängällä haluaa, se tietää kyllä koska se saa mennä ja koska ei. Vapaana ollaan vapaana, hihnassa minä määrään. Mun koira ei päätä mihin mennään, minä olen pomo, minä päätän. En vaaranna muita ihmisiä sen takia, että on helpompaa mennä sinne mihin mun koira haluaa. Tarkkailen koko ajan muuta liikennettä. Muilta toivoisin samaa. Ap
Okei, annappas minulle lainaus sellaisesta kohtaa, kun olen sanonut, että koirani vaihtaa puolta holtittomasti? Olen lähes jokaisessa tekstissäni kirjoittanut, että kun ulos menemme ja koira on kerran puolensa valinnut, niin siitä ei enää siirrytä toiselle puolelle. Poikkeuksena, kun tulee toinen koira vastaan. Silloinkin pää pyörii minulla kuin pöllöllä, en halua koirani kanssa jäädä pyörän alle. Minulle tärkeintä on se, että koira kulkee siellä tien reunassa ja minä olen kadun puolella.
Se siis tekee minusta huonon pomon koiralle, kun en väkisin kuljeta sitä oikealla puolelle? Tai vasemmalla, vai missä pirussa nyt haluatkaan meidän kulkevan...
Ainiin.... Edes täällä kehä kolmosen ulkopuolella ei kuljeteta koiria vapaana muualla kuin koirapuistossa. Tai no taajama-alueiden ulkopuolisista alueista en tiedä, mutta täällä meidän maalaiskylässä koiran vapaana pitäminen on laitonta.
Niin.. no sitä lähinnä tässä mietin, että oliskos helpompaa kaikille jos olisi joku järki siinä että mikä se "oikea" puoli on ja sen päättäisi ihminen eikä koira. Uskon, että se puolen vaihto on helpompaa joissain paikoissa kuin toisissa. Täällä se on vähän hankalaa ja usein sitten tulee vaarannettua jonkun pyöräilijän henki. Mutta nyt en kyllä enää jaksa selittää yhtään, päätän täältä tähän. Ap
Olen opettanut koiralle käskyt "vapaa" ja "viereen". Vapaalla koira saa haistella omaa tahtiaan tien reunaa kumpi puoli nyt vain sattuu olemaan otollisempi. Kun mennään kaupungissa/ohitetaan ihmisiä/ollaan kunnon lenkillä, niin koira vasemmalle puolelle "viereen". Siinä muuten pysyy kunnes tulee seuraava "vapaa" käsky. Kätevää.
Olen kouluttanut ja kilpaillut palveluskoirien kanssa reilut 20 vuotta ja toimin koulutusohjaajana ja koetoimitsijana.
Koira seuraa ohjaajaansa _aina_ vasemmalla puolella.
Tämä perussääntö opetetaan jokaisella koirien koulutuksen alkeiskurssilla ja selitetään kaikissa koulutusoppaissa ja kirjoissa. Vasemmalla seuraaminen on myös edellytyksenä kaikissa palveluskoirakokeissa ja tottelevaisuuskokeissa kaikkialla maailmassa ja on näin ollen kaikille koiria kokeisiin ja kilpailuihin kouluttaville itsestäänselvyys. Kuten autoilijoille Suomessa oikeanpuoleinen liikenne, asia on takaraivossa, ei tulisi mieleenkään lähteä ajamaan vasenta kaistaa :) Menet sitten poliisikoirakentälle Japaniin, pelastuskoirakokeisiin USAhan tai tottelevaisuuskokeisiin mihin vain Eurooppaan koirat seuraavat niissä aina ohjaajan vasemmalla puolella.
Historiallisesti koirien järjestelmällinen koulutus ja koesäännöt ovat alunperin lähtöisin 1900-luvun alun poliisikoiralaitoksesta ja vielä kauempana armeijoista jo keski-ajalla. Koiran on haluttu seuraavan vasemmalla puolella koska ase (ampuma-ase tai miekka) varasi oikean käden. Sieltä vasen puoli on jäänyt ja vakiintunut koiran koulutukseen.
Käsite "perusasento" on tuttu kaikille koiria kouluttaville. Siihen päättyvät ja siitä alkavat kaikki koesuoritukset. Perusasennossa koira istuu ohjaajan vasemmalla puolella lapa polven kohdalla ohjaajan seistessä paikallaan.
Loppuviimeksi tämäkin asia kiteytyy siihen, että ap:ta harmittaa kun joku muu tekee toisin kuin mihin hän on tottunut. Ymmärrän tämän, kun on kysymys jostain vähän isommasta kuin koirankusetuksesta. Mutta käytännössä syitä koiransa ulkoiluttamiseen jommalla kummalla puolella tietä voi olla monia ja useimmat niistä ovat ihan päteviä. Sitä nyt ei juuri kukaan halua, että koira kulkee siellä kävelytien keskellä puolelta toiselle viuhtoen, mutta eipä tuokaan mikään yleinen ongelma mielestäni ole. Toki vilkkailla pyöräreiteillä näinkin voi käydä.
Vierailija kirjoitti:
Olen kouluttanut ja kilpaillut palveluskoirien kanssa reilut 20 vuotta ja toimin koulutusohjaajana ja koetoimitsijana.
Koira seuraa ohjaajaansa _aina_ vasemmalla puolella.
Tämä perussääntö opetetaan jokaisella koirien koulutuksen alkeiskurssilla ja selitetään kaikissa koulutusoppaissa ja kirjoissa. Vasemmalla seuraaminen on myös edellytyksenä kaikissa palveluskoirakokeissa ja tottelevaisuuskokeissa kaikkialla maailmassa ja on näin ollen kaikille koiria kokeisiin ja kilpailuihin kouluttaville itsestäänselvyys. Kuten autoilijoille Suomessa oikeanpuoleinen liikenne, asia on takaraivossa, ei tulisi mieleenkään lähteä ajamaan vasenta kaistaa :) Menet sitten poliisikoirakentälle Japaniin, pelastuskoirakokeisiin USAhan tai tottelevaisuuskokeisiin mihin vain Eurooppaan koirat seuraavat niissä aina ohjaajan vasemmalla puolella.
Historiallisesti koirien järjestelmällinen koulutus ja koesäännöt ovat alunperin lähtöisin 1900-luvun alun poliisikoiralaitoksesta ja vielä kauempana armeijoista jo keski-ajalla. Koiran on haluttu seuraavan vasemmalla puolella koska ase (ampuma-ase tai miekka) varasi oikean käden. Sieltä vasen puoli on jäänyt ja vakiintunut koiran koulutukseen.
Käsite "perusasento" on tuttu kaikille koiria kouluttaville. Siihen päättyvät ja siitä alkavat kaikki koesuoritukset. Perusasennossa koira istuu ohjaajan vasemmalla puolella lapa polven kohdalla ohjaajan seistessä paikallaan.
Niinpä niin. Tuo kiteyttääkin kaiken monien true-koiraharrastajien asenteesta. Sillä, mitä tokossa halutaan ja opetetaan, ei ole tosielämässä mitään merkitystä, eikä se lainkaan oikeuta aiheuttamaan ongelmia liikenteessä. Ongelmia nimittäin tulee aivan jatkuvasti, kun koiran kanssa palloillaan täysin miten sattuu. Mitä, jos maastopyöräilijätkin sanoisivat, että maastopyöräilyn aivan ehdoton juttu on kulkea polun puolelta toisella, eikä sitä tapaa nyt vaan voi toisten vuoksi lähteä muuttamaan, ettei hyvä tatsi katoa?
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kaksi isoa koiraa ja ne kummatkin kulkee vasemmalla, vierekkäin. Jos vastaan tulee itsepäinen oikealla puolella taluttaja, niin vaihdan koirat siksi hetkeksi itsekin omalle oikealleni, ne osaa käskyn "vaihda puolta", jolloin sujahtavat tietysti minun takakautta sinne oikealle. Välittömästi ohituksen jälkeen sanon uudelleen vaihda puolta, ja koirat sujahtavat paikoilleen. Koska en tykkää kävelyttää "väärällä puolella". Siksi kohtaamistilanteessakin ohjastan ensisijaisesti koiria vasemmalle, koska se on oletus ja lähtökohta, miten koirakon ohittaa.
Vasemmalla puolella taluttaessa on hyvä esim. se että kun remmi on vasemmassa kädessä, niin oikea käteni on vapaa vaikkapa nenän niistämiseen tai puhelimessa puhumiseen tai taskusta avainten kaivamiseen tai mihin tahansa.
Oikealla puolella koiraansa taluttavat kismittävät hieman, tulee ylimääräistä puolen vaihtelua. Mutta ei läheskään niin paljon kuin ne jotka antavat koiran seilata laidasta laitaan miten sattuu. Niitäkin on ja ota siitä sitten selvää, miten päin he haluavat koiransa kanssa ohittaa. Se on tosi rasittavaa, jos pääsevät vielä lähelle minun koiriani, jotka eivät siedä iholle tunkemista, mutta vielä enemmin pelkään jos ne tekevät sen jonkun polkupyöräilijä-mamman kohdalla! Siinä voi olla mammoilta henki pois, kun tuommoinen fleksissä seilaaja rynnii yhtäkkiä eteen.
Suomessa on oikeanpuoleinen liikenne.
Vierailija kirjoitti:
Tokossa yms. koiran kuuluu kulkea vasemmalla puolella. Jos liikutaan yhtään kaupungissa, olisi kuitenkin järkevää, että ihminen kulkisi tien oikeaa laitaa. Silloin turvallisinta olisi, että koira on ihmisen oikealla puolella, eli penkan puolella. Tällöin se ei koulutusvaiheessa esimerkiksi ohikulkevasta pyörästä innostuneena pääsisi singahtamaan pyörän eteen. Onko tuo vasemmalla kulkemisen sääntö esimerkiksi jäänne niiltä ajoilta, kun omistajalla oli mukana haulikko, joka pojotti sinne oikealle puolelle, ja koiran piti siksi olla vasemmalla? Vai mistä on kyse?
koska ihminen on suuressa viisaudessaan näin päättänyt. Kuten myös sen, että pitää raahata joku kuolaava kirppukasa kotiinsa ja kouluttaa sitä niin että kaikki näkee ihmisen onnistuneen edes jossain. Nimittäin tyhmemmän nöyryyttämisessä.
Vähän topicn vierestä, mutta kun tässä ketjussa näytetään osaavan. Niin saisinko lyhyen selvityksen kuinka
1) Koira opetetaan kulkemaan vasemmalla puolella?
2) Koira opetaan vaihtamaan puolta...
Mulla koira kulkee aina oikealla puolella. Välillä on yrittänyt väkisin tunkea vasemmalle puolelle, mutta kun vain toistaa ja toistaa, niin lopulta uskoo.
[/quote]