Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aiheuttaako Roaccutan-aknelääke lapsettomuutta?

Vierailija
20.11.2013 |

Löysin netistä keskusteluketjun, jossa moni on vakuuttunut siitä, että aknelääke Roaccuttan (Accutane) aiheuttaa hedelmättömyyttä. Voisiko olla näin?!

Linkki ketjuun: http://www.medschat.com/Discuss/Accutane-and-Infertility-205942.htm

Kommentit (43)

Vierailija
1/43 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koskaan kuullut moisesta. Sikiövaurioitahan se kyllä aiheuttaa, eikä raskaaksi saa tulla kuin vasta jotain puoli vuotta kuurin loppumisesta. Että ei varmaankaan kovin yleistä ole, että ei tulisi raskaaksi roa-kuurin jälkeen.

Vierailija
2/43 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kuullut moista. Itse olen kuurin syönyt ja vauva tuli heti ekalla yrittämällä. Kuurin aikana tosiaan raskaaksi ei saa tulla, aiheuttaa sikiölle vakavia epämuodostumisia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/43 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

tiedän 2, jotka syöneet kuurin ja kärsineet lapsettomuudesta.. tiedä sitten onko sattumaa... molemmille lääkäri sanonu et kuurilla voi olla vaikutusta.

Vierailija
4/43 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos ko. lääkkeellä ja lapsettomuudella olisi havaittu jonkinlainen yhteys, niin varmasti olisi lääke vedetty markkinoilta aikapäiviä sitten pois. 

Vierailija
5/43 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

minäkään en ole aiemmin kuullut vastaavaa. söin teininä kuurin roaccutania, ja minulla on nykyään lapsi, eli täydellisen hedelmätön en ainakaan ole. kesti kuitenkin 1v 3 kk ennen kuin vauva sai alkunsa, joten saattaahan olla että tuo jotenkin alentaa hedelmällisyyttä. tai sitten meillä oli vain huono tuuri.

Vierailija
6/43 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain huonoja uutisia naistenklinikalta maanantaina. Lääkäri soitti ja kertoi, että olen hyvin suurella todennäköisyydellä hedelmätön =( Hän ei käyttänyt näitä sanoja, mutta kertoi, että jokin arvo (käsittääkseni liittyen munasarjojen toimintaan) on hyvin alhainen. Hän puhui mahdollisuudesta hedelmöittyä luovutettulla munasolulla. Aloin itkeä ja lääkäri halusi lopettaa puhelun. Lupasi sentään, että hoitaja soittaa minulle myöhemmin, jotta pääsen vastaanotolle kuulemaan lisätietoja. Ensi viikon maanantaina menen sitten "tuomiolle". Ja tähän aloitukseen liittyen: olen syönyt 4 tai 5 Roaccutan-kuuria elämäni aikana. En tiedä aiheuttaako se tosiaan munasarjojen hiipumista. Terv. ap

Vierailija
7/43 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen syönyt Roaccutania ja kärsin lapsettomuudesta. Meillä syy on kuitenkin selittämätön, eli kaikki arvot olivat kohdallaan niissä verikokeissa. En tiedä, miten muuten lääke voisi aiheuttaa lapsettomuutta kuin ehkä vaikuttamalla hormonitasoihin, ja niissä ei siis ole minulla mitään vikaa. Sen sijaan jos se pystyisi vaikuttamaan jotenkin munasolujen hedelmöittymiskykyyn eli ehkä kuoresta tulee liian paksu tai jotain...

Vierailija
8/43 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.11.2013 klo 20:19"]

No jos ko. lääkkeellä ja lapsettomuudella olisi havaittu jonkinlainen yhteys, niin varmasti olisi lääke vedetty markkinoilta aikapäiviä sitten pois. 

[/quote]

No Roaccutan (Accutane) on vedetty Yhdysvalloissa vuonna 2009 pois markkinoilta. 

En ihmettelisi yhtään vaikka Roaccutanin ja lapsettomuuden välillä olisikin yhteys, vaikka asiasta ei vielä olekkaan kai tutkimustuloksia. 

Vierailija
9/43 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko se aiheuttaa kilpirauhashormonien sekoamista? Sen seuraus taas voi olla lapsettomuusongelmat. Tiedän monia, joilla on ollut Roaccutankuuri ja myöhemmin kilpirauhasvaivoja. 

Tosin kilpirauhasen vajaatoimintaan (hoitamattomaan) saattaa kuulua oireena akne, joten se ehkä selittäisi sen, miksi nämä kulkevat käsi kädessä.

Mutta en ihmettelisi minäkään, jos jokin yhteys löytyisi, muu kuin ehdottamani. En suosittele Roaccutania kenellekään, sen verran kova kuuri.

Vierailija
10/43 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

söin kuurin 3 vuotta sitten ja ootan nyt ekaa lasta. Siis lastahan ei saa pariin vuoteen yrittää vakavien epämuodostumien takia ja luoto luultavasti hoitaa ne pois. Varmaan ruvennu vaa liian nopeesti yrittää

Vierailija
11/43 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.medschat.com/Discuss/Accutane-and-Infertility-205942_s2.htm

Tässä keskustelua aiheesta kiinnostuneille. Roaccutanhan kehitettiin alunperin aivokasvainten ja haimasyövän hoitoon eli todella ärhäkkä lääke kyseessä.

http://www.seegerweiss.com/drug-injury/accutane/about/

Vierailija
12/43 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kilpirauhashormonit voivat aiheuttaa muuten ongeömia ja oireita, vaikka TSH olisi ihan normaali. Tiedoksi vain heille, joilta sekin on tsekattu, eikä "ole mitään vikaa"

t. Normaali TSH:inen kilpirauhaspotilas diagnoosivaiheessa

Vierailija
13/43 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viitaten vielä tohon keskusteluketjuun, jonka linkitin tohon aloitukseen: monet Roaccutania syöneet ja hedelmättömyys-diagnoosin saaneet ovat hyvin nuoria jopa 22-vuotiaita. Lääke ehkä myös vaikuttanut miesten sperman laatuun. Terv. ap

Vierailija
14/43 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

roauttan on a-vitamiinijohdannainen olet a-vitamiini myrkytystilassa sen puoli vuotta vuoden

Vierailija
15/43 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla Roaccutanin ja lapsen yrityksen välillä oli yli 5 vuotta ja sitten vielä 5 vuotta yritystä ennen kuin hoidoilla saatiin lapsi eli ei kyllä yritetty liian aikaisin. 

Vierailija
16/43 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, itse luulisin että syy-yhteys olisi jo huomattu tutkimuksissa, jos sellainen olisi. Kyseessä on kuitenkin kohtalaisen kauan käytetty vahva lääke, jota on tutkittu paljon. Aika monella roacuttanin syöneillä on lapsia ja aika monella joka ei ole syönyt roacuttania on lapsettomuutta, joten ei nuo yksittäistapaukset mitään todista.

Ja jos roacuttanin syöneillä lapsettomuus on yleisempää, voi hyvin olla että vaikka samat syyt jotka ovat aiheuttaneet vaikean aknen ovat voineet vaikuttaa hedelmättömyyteen. Että asia ei ole ihan noin yksinkertainen, eikä kannata vetää turhia johtopäätöksiä. En nyt siis sano, että roacuttan ei voisi lisätä riskiä lapsettomuuteen ja että tätä ei vielä olisi huomattu, mutta foorumilla yksittäistapausten lukeminen ei todellakaan todista mitään.

Vierailija
17/43 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.11.2013 klo 22:04"]

roauttan on a-vitamiinijohdannainen olet a-vitamiini myrkytystilassa sen puoli vuotta vuoden

[/quote]

Toisin kuin A-vitamiini, roacuttan ei varastoidu elimistöön ja lääke poistuu elimistöstä n. kuukauden sisällä.

Vierailija
18/43 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.11.2013 klo 21:18"]Itse sain huonoja uutisia naistenklinikalta maanantaina. Lääkäri soitti ja kertoi, että olen hyvin suurella todennäköisyydellä hedelmätön =( Hän ei käyttänyt näitä sanoja, mutta kertoi, että jokin arvo (käsittääkseni liittyen munasarjojen toimintaan) on hyvin alhainen. Hän puhui mahdollisuudesta hedelmöittyä luovutettulla munasolulla. Aloin itkeä ja lääkäri halusi lopettaa puhelun. Lupasi sentään, että hoitaja soittaa minulle myöhemmin, jotta pääsen vastaanotolle kuulemaan lisätietoja. Ensi viikon maanantaina menen sitten "tuomiolle". Ja tähän aloitukseen liittyen: olen syönyt 4 tai 5 Roaccutan-kuuria elämäni aikana. En tiedä aiheuttaako se tosiaan munasarjojen hiipumista. Terv. ap

[/quote]ei tuollaisia saa kertoa puhelimessa!!!

Vierailija
19/43 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.11.2013 klo 22:08"]

Ja jos roacuttanin syöneillä lapsettomuus on yleisempää, voi hyvin olla että vaikka samat syyt jotka ovat aiheuttaneet vaikean aknen ovat voineet vaikuttaa hedelmättömyyteen. Että asia ei ole ihan noin yksinkertainen, eikä kannata vetää turhia johtopäätöksiä. En nyt siis sano, että roacuttan ei voisi lisätä riskiä lapsettomuuteen ja että tätä ei vielä olisi huomattu, mutta foorumilla yksittäistapausten lukeminen ei todellakaan todista mitään.

[/quote]

Mäkin olisin taipuvaisempi uskomaan, että vaikean aknen ja lapsettomuuden taustalla voisivat olla samat, usein hormonaaliset, syyt.

Vierailija
20/43 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän neljä