Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jouluateria ja alkoholi. Pakko oli tehdä avaus tästä.

Vierailija
03.12.2013 |

Minä nautin jouluaterialla viiniä. Ateriassa menee sen parisen tuntia. Kalojen kanssa lasillinen valkkaria, muut ruoat lasillinen punaviiniä.

Siinä välissä ja samalla tulee nautittua vissyä, kotikaljaa.

Lasillinen tarkoittaa kohdalla häthätää puoleenväliin viinilasista.

Ja tästä määrästä kärsii lapset...Palstan monen mielipide.. Meillä jopa lapset ottaa viiniä tai olutta aterialla. Kiusaus oli tuo mainita, koska omat lapset on jo paljon päälle 20v.

Päivällä otan mukin munatotia. Illalla myöhään pienen hömpsyn portviiniä. Tuossa äkkiseltään menee ajassa 12h ja tolla määrällä ei hiprakkaa saa edes kohdaltani aikaiseksi :)

Jos joku haluaa olla juomatta viiniä tms jouluna meillä se on ok enkä tee siitä mitään numeroa.

Täällä palstalla tuntuu se lasillinen pari olevan itse saatanasta. Ja alkaa ne lasten joulu pilalla jne.

Tiedän, että on perheitä lapsilla ja ilman missä se mopo karkaa käsistä ja kellään ei ole kivaa.

Tiedän ja ymmärrän, että absolutsti ei nauti lainkaan alkoholia missään tilanteessa.

Miksi pitää silti tuomita ne, jotka osaa ottaa sen pari ja se jää siihen?

Ja lopuksi: Hyvä juhlava ruoka. Piste iin päälle sopiva viiniä. Niin maun, kuin tilanteen, seuran jne on ihan jees. Ja  juu en aio olla ottamatta niitä viinejäni tänäkään jouluna. Ja ei mun ei tarvitse puolustella juomistani ja juomattomuuttani. Mulla on juominen hallinnassa. Se pari lasillista silloin tällöin riittää mulle.

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
03.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.12.2013 klo 16:03"]

Kerro ihmeessä, mikä on se kaikkien laatikoiden, kinkun, rosollin ja muiden jouluruokien kanssa sopiva punkku?

[/quote]

Mistä mä voin tietää sun tai jonkun muun makumieltymyksistä. Rosolli menee meillä kalaosan kanssa ja sen kanssa valkkaria/kuoharia valinnan mukaan.

Punkku sitten laatikoiden, kihojen ja kinkkun kanssa.

t. ap

Vierailija
22/35 |
03.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro ihmeessä, mikä on se kaikkien laatikoiden, kinkun, rosollin ja muiden jouluruokien kanssa sopiva punkku?

[/quote]

ainakin tämä passaa myös kinkun/hirvipaistin/lampaan kanssa , tosin esim.sillin kanssa en tätä joisi: http://www.alko.fi/tuotteet/465837/

Ja meillä menee siis juuri se pari lasillista per aikuinen ja illemmalla terästetty glögi. Muut saa kontata hangessa tai olla kuivin suin, ei kiinnosta minua tippaakaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
03.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä voisin esittää toiveen: Voitaisiinko koko joulun alkoholivääntö keskittää tähän ketjuun, ettei tarvitse sitä varten olla 150 omaa ketjua ja sotkea sitä kaikkiin jouluruokaa, joulunviettoa, joululahjoja, joulukirkkoa, joulupukkia, joulutoria, joulujuhlaa, joulukuusta, joulutähteä sekä joulun lasta (Ajatelkaa lapsia!) koskeviin keskuteluihin.

Ei mulla muuta.

Kiitos ja rauhallista joulua.

Vierailija
24/35 |
03.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Minusta sellaista ei ole. Viinit ovat suomalaisessa joulupöydässä yhtä kotonaan kuin piimä napolilaisessa pizzeriassa. Meillä juodaan omatekemää kotikaljaa, jota täydennetään harvalukuisilla snapseilla.

Vierailija
25/35 |
03.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.12.2013 klo 16:06"]

voi voi, eihän toi ole vielä mitään! mä juon noin lähes päivittäin. ei vois vähempää kiinnostaa palstan mielipide.

[/quote]

Ei, mutta hieman kävi nyppimään, kun joku tuolla toisessa ketjussa kyseli vinkkejä jouluaterialle ruokapuolelle ja sillä se alkoholikeskustelu alkoi. Harmitti, kun siellä kysyjä kysyi ihan muuta ja keskustelu karkasi käsistä. Tässä voi sitten jeesustella tai olla jeesustelematta aiheesta alkoholi ja joulu/ateria).

t. ap

Vierailija
26/35 |
03.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.12.2013 klo 16:08"]

Mä voisin esittää toiveen: Voitaisiinko koko joulun alkoholivääntö keskittää tähän ketjuun, ettei tarvitse sitä varten olla 150 omaa ketjua ja sotkea sitä kaikkiin jouluruokaa, joulunviettoa, joululahjoja, joulukirkkoa, joulupukkia, joulutoria, joulujuhlaa, joulukuusta, joulutähteä sekä joulun lasta (Ajatelkaa lapsia!) koskeviin keskuteluihin.

Ei mulla muuta.

Kiitos ja rauhallista joulua.

[/quote]

Hyvä toive mutta ei taida toteutua, sillä "vetoajat" iskevät monta kertaa. He maalailevat kauhukuvia toikkaroivista äideistä, räyhäävistä isistä, oksentelevista joulupukeista ja tietenkin kärsivistä lapsista. Tämä vääntö kuuluu aitosuomalaiseen jouluun, valitettavasti.

Vierailija
27/35 |
03.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä myös "läträtään" viinalla jouluna :)

Kun laitamme ruokaa niin juomme oluet.

Meillä on tosi runsas kala/alkupalapöytä ja juomaksi on lasilliset valkoviiniä ja snapsi.

Sitten on pieni tauko ja sitten on vuorossa lämpimät ruuat ja ruokajuomana punaviini.

Jälkiruuan kanssa ei juoda mitään alkoholipitoista.

Illalla lahjojen jälkeen ehkä lämmitämme glögiä.

Niin ja koskaan kukaan ei ole ollut jouluna humalassa koska tuohon ruokarumbaan menee niin monta tuntia ettei tuolla määrällä ehdi örvellyskuntoon.

Lapsilla on varmaan kovemmat kierrokset kun juovat cokistä ja syövät karkkia niin että päässä vippaa ;)

Vierailija
28/35 |
03.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Minusta sellaista ei ole. Viinit ovat suomalaisessa joulupöydässä yhtä kotonaan kuin piimä napolilaisessa pizzeriassa. Meillä juodaan omatekemää kotikaljaa, jota täydennetään harvalukuisilla snapseilla.

[/quote]

Ja sinun mielipiteesi on tässä asiassa oikeampi kuin muiden, niinkö? Kysäisehän vaikka lähimmästä Alkosta suosittelevatko he esim. graavilohelle tai savulohelle jotain kuoharia tai vaikka poronpaistille punkkua tai kalkkunalle valkoviiniä. Nuohan ovat ihan tavallisia ruokia suomalaisissa joulupöydissä nykyään. Teillä on tietysti 1800-luvun perinnejoulu jossa on tarjolla vain suolattua kalaa ja läskiä sekä nauriita ja uudet oljet lattioilla.

Vierailija
29/35 |
03.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.12.2013 klo 16:15"]

[/quote]

[/quote]

Ja sinun mielipiteesi on tässä asiassa oikeampi kuin muiden, niinkö? Kysäisehän vaikka lähimmästä Alkosta suosittelevatko he esim. graavilohelle tai savulohelle jotain kuoharia tai vaikka poronpaistille punkkua tai kalkkunalle valkoviiniä. Nuohan ovat ihan tavallisia ruokia suomalaisissa joulupöydissä nykyään. Teillä on tietysti 1800-luvun perinnejoulu jossa on tarjolla vain suolattua kalaa ja läskiä sekä nauriita ja uudet oljet lattioilla.

[/quote]

Minun mielipiteeni on minun mielipiteeni,  enkä väitä sitä sen oikeammaksi kuin muiden. Enkä myöskään koe tarvetta pilkata ja ivata niitä, jotka ovat kanssani eri mieltä.

Vierailija
30/35 |
03.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta olisi mukava kuulla perustelut sille miksi henkilö joka painaa vaikkapa 60 kg tai henkilö joka painaa vaikka 80 kg olisi KÄNNISSÄ jos juo 24cl mietoa viiniä 2 tunnin aikana? Ihan vain perustelu haukkumatta minua juopoksi(ette edes tiedä olenko kohtuukäyttäjä, örveltäjä vai absolutisti)

Vierailija
31/35 |
03.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama, paitsi että itse juon jouluaterialla lasillisen valkoviiniä kalojen kanssa ja lasillisen olutta kinkun yms. kanssa.

Vierailija
32/35 |
03.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on lapsia useampi ja aina olen jouluna ottanut mieheni ja isovanhempien kanssa (vietämme joulua aina yhdessä) alkoa seuraavasti (noin suunnilleen): 

- joulusaunassa sahtia muki (klo 12) 

- saunan jälkeen ulkona jäähyllä ½ olutta ja loppu samalla kun laittaa hiuksiaan ja meikkaa

- jouluruoka alkaa 16 maissa - siinä valkkaria ja punkkua ruoan mukaan, molempia ehkä 2 lasia, ruokailu kestää min 2 tuntia

- joulupukin lähdettyä terästetty glögi tai kaksi, noin klo 20-21 

Ikinä en jouluna ole ollut humalassa, eikä kukaan meistä aikuisista. Lapset eivät ole ikinä kärsineet asiasta, joulu ollut rauhaisa, iloinen, nauravainen juhla meillä. Samaa rataa menen tänäkin jouluna. 

Vierailija
33/35 |
03.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi te valitatte ilmiselvistä provoista?

Vierailija
34/35 |
03.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

MUN mielestä laatikoiden ja kinkun kanssa sopii olut. Oli se sitten kotikaljaa tai olutta kaupasta. Mallas toimii tuossa yhteydessä. Valkkaria kalojen kanssa (meillä ei ole rosollia) ja sitten punaviiniä jälkkärin kanssa.

Toki kukin ruokailija saa oman maun mukaan, mutta omat mieltymykseni menee noin.

Vierailija
35/35 |
03.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.12.2013 klo 16:23"]Miksi te valitatte ilmiselvistä provoista?

[/quote]

koska tätä samaa potaskaa irl:kin kuulla ja se on ihan todellista. Veljeni perheineen ei vietä meidän muun suvun kanssa joulua, koska käly ei halua, että joulupöydässä on alkoholia maltillisesti. Silti hän itse on esim uutena vuotena räkäkännissä meillä haastamassa riitaa (ei tänä vuonna, kun on huoli sitä). Veljeni usein jouluyönä soittelee ja hyvässä maistissa, kun ovat apen kanssa siemailleet viskiä yms kovempia aineita. Mutta pöydässä ei saa viiniä olla, se perkeleestä! :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän seitsemän