Kokemuksia: Tampereelta Helsingissä työssäkäynti? (ov)
Sain loistavan työtarjouksen Helsingistä. Asumme Tampereen seudulla ja mietin, että mitenköhän junalla reissaaminen sujuu Tampereen ja Helsingin (Pasila) välillä? Jaksaako sitä ja jääkö enää yhtään aikaa perheelle tai lapsille? Kokemuksia siis työmatkailusta joko tältä väliltä tai jotain muuta pidempää matkaa reissaavilta :)!
Kommentit (9)
työkaveri asuu Tampereella ja käy töissä Espoossa, tulee sinne bussilla Hgin keskustan kautta. Hän tekee kyllä ainakin päivän viikossa etätyötä, ja saattaa tehdä töitä myös junassa, en ole varma. Mutta hän on sitä jaksanut monta vuotta, joten on se ihan mahdollista.
Hänellä on myös lapsia, ei tosi ole äiti vaan isä...
[quote author="Vierailija" time="20.11.2013 klo 18:39"]
Jaksaako sitä ja jääkö enää yhtään aikaa perheelle tai lapsille?
[/quote]
Vastauksen tuohon saat katsomalla VR:n sivuja ja juna-aikatauluja. Simple as that.
[quote author="Vierailija" time="20.11.2013 klo 18:44"]
työkaveri asuu Tampereella ja käy töissä Espoossa, tulee sinne bussilla Hgin keskustan kautta. Hän tekee kyllä ainakin päivän viikossa etätyötä, ja saattaa tehdä töitä myös junassa, en ole varma. Mutta hän on sitä jaksanut monta vuotta, joten on se ihan mahdollista.
Hänellä on myös lapsia, ei tosi ole äiti vaan isä...
[/quote]
siis tuolla "tekee töitä junassa" tarkoitan sitä, että ko. aika ehkä lasketaan työajaksi ja voi siksi tehdä lyhyempää päivää
Minäkin olen aamuihminen ja voisinkin aloittaa työt Helsingissä jo klo 7.30. Tosin juna lähtee silloin aina jo 5.30 Tampereelta eli nukkumaan tosiaan pitäisi mennä tosi ajoissa. Toisaalta ajattelin ehdottaa, että josko voisin tehdä etätyötä yhden päivän viikossa. Tai sitten saada homman toimimaan niin, että saisin ainakin osan matkustusaikaa laskettua työajaksi. En tosin tiedä, onko työnantaja tähän suostuvainen mutta ehdottaa voisi silti. Silti sitä miettii omaa jaksamista ja erityisesti tietty myös sitä, että ehtiikö lapsia näkemään riittävästi. Ja tosiaan puolisolta vaatii kyllä aika paljon! Tuo edullinen asuntokin voisi olla hyvä idea mutta tuskinpa Hesasta mitään kovin edullista löytää! En vaan millään malttaisi luopuakaan tästä tarjouksesta!
Onko juna-asemalta/asemalle pitkä matka?
Olen tehnyt tuota muutaman kerran pätkätöissä ollessani, ja pakko sanoa, että jos et saa neuvoteltua etäpäivää tai osaa junamatktota työajaksi, niin iso osa päivästä kyllä menee matkoihin. Pienimmilläänkin kolme tuntia matkoihin plus siirtymiset asemalta kotiin tai töihin plus 8 tunnin työpäivä tekee jo puoli vuorokautta. Siitä pois nukkuminen, ruokailut ja suihkut, niin iltaisin ei vain jää aikaa tehdä mitään tai rentoutua.
Positiivista on ollut se, että junia menee paljon ja ne ovat toimineet. Työmatkavaunuissa on yleensä ollut hiljaista ja rauhallisempaa kuin muuten junassa.
Itse olen ollut vain täysin poikki parin kuukauden matkanteon jälkeen. Normaalisti olen ihan pirteä työpäivän jälkeen, mutta työt plus työmatkat Helsinkiin ovat olleet liikaa minun jaksamiselleni. Uskoisin, että jos tekisi lyhyempää työviikkoa, niin ei olisi tuntunut niin pahalta tuo yhdistelmä.
Jaksaminen riippuu niin ihmisestä. Kyllä moni reissa joka päivä Tampere-Helsinki väliä junalla ja ei tee tiukkaakaan. Itse reissaan n. 3 päivää viikossa ja 2 päivä teen Tampereella ja koen senkin välillä raskaana. Välillä reissaan muuallakin Suomessa. En ole aamuihminen, niin aikaiset aamut rassaa eniten.
Päiviä helpottaa todella paljon, jos voi osan työajasta tehdä junassa. Myös se, että saa edes yhden päivän tehdä Tampereella, helpottaa. Ennen lapsia reissasin tuota väliä joka päivä niin, etten voinut hyödyntää junassa työaikaa, enkä saanut etäpäiviä. Se oli tosi rankkaa, saati jos olisi ollut vielä lapset hoidettavana.
nro 9 lisää vielä, että sekin vaikuttaa tosi paljon, että onko Tampereen ja Hesan päässä asemalle kuinka paljon matkaa, sehän lisää vielä sitä työmatkaa.
Sama olisi itselläni suunnitelmissa ja aivan sama asia mietityttää. Itse pystyisin tekemään aikaista työaikaa, joten pääsisin siedettävään aikaan kotiin, mutta toisaalta se tarkoittaisi myös hyvin aikaista nukkumaanmenoa. Itse en välttämättä pystyisi aina kulkemaan edes junalla, joten usein tulisi vielä ajamista päälle.
Olen harkinnut, että vuokraisin edullisen asunnon, että muutaman päivän viikosta voisi olla siellä ja ainakin saisi nukkua kunnolla. Helpottaisi minua, mutta puolisolle toisaalta raskaampaa. Ja kallista. Sopivan kimppakämpän löytäminen jonkun vastaavaa tekevän kanssa voisi olla hyvä ratkaisu.