Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

voinko sanoa lääkärille tietäväni mikä vaiva mulla on?

Vierailija
03.12.2013 |

Kyseessä tuki-ja liikuntaelinvaiva. Tykkääkö ne jos potilas itse kertoo

diagnoosin ja mitä pitäis seuraavaksi tehdä...

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
03.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä arvelet nyt sitten sairastavasi? ja miten jo tutkittu?

Vierailija
22/29 |
03.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveyskeskuslääkäri vastaa.

Itseäni ei haittaa valmiit diagnoosit. Mutta jos potilas tulee vastaanotolle tyyliin "minulla on nivelkierukan repeämä ja tarvitsen lähetteen magneettikuvaukseen" niin kieltämättä voi vähän ottaa päähän. Pahimmillaan eivät suostu edes riisumaan että saisi tutkia "kun diagnoosi on jo ihan selvä".  Onneksi terveyskeskuksesta ei voi lähettää suoraan sinne magneettiin.

Ihan hyvä tyyli on sano että voisiko olla tämä. Omat ajatukset on siksikin hyvä tuoda esille että joissakin tilanteissa oma ehdotus on ihan hakoteillä ja lääkäri voi perustellen korjata väärän käsityksen. Parhaimmillaan nettidiagnoosin tehnyt potilas osaa ehdottaa tautia joka ei olisi koskaan tullut lääkärille mieleen.

Jotkut vanhemmat lääkärit voi suhtautua asiaan nuivemmin

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
03.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja lääkärin pitäisi tietää oirekuvauksen perusteella mikä on. Sitä paitsi lääkäritkin katsovat koneelta tietoa eli netistä.

Vierailija
24/29 |
03.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki. helpottaa lääkärin työtä jos potilas osaa kertoa jotakin itsekin.

Vierailija
25/29 |
03.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu lääkäristä. Osalla hymy hyytyy saman tien. Joka on vähän epäreilua, jos on odottanut puoli vuotta hoitojonossa kivuissaan niin onko se ihme että yrittää itse selvittää mikä on vialla?

Summa summarum:Kannattaa esittää tyhmää vaikka tietoa olisikin tai kysyä lääkäriltä vaikka tietäisi vastauksen.

Vierailija
26/29 |
03.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen saanut lähetteen eteenpäin, mutta miksi ei suoraan erik.lääkärille, se ottaa päähän.

Aikaa kuluu ja oireisto selkeä.

En parane itsestään.

Vierailija
27/29 |
03.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.12.2013 klo 09:09"]

Olen saanut lähetteen eteenpäin, mutta miksi ei suoraan erik.lääkärille, se ottaa päähän.

Aikaa kuluu ja oireisto selkeä.

En parane itsestään.

[/quote]

niin mikä sinulla on, jos saa kysyä

Vierailija
28/29 |
03.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

24. Sairaanhoitoketjuisa on tarkka protokolla siitä, miten ja missä järjestyksessä lähetteitä kirjoitellaan. Sitä on noudatettava. Jos  sitä yrittää jotenkin kiertää, erikoistuneempi taho ei vaan ota lähetettä vastaan. 

Vierailija
29/29 |
03.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki voit sanoa, mutta vastaanotto riippuu lääkäristä ja asian esitystavasta. Ota myös huomioon, että maallikot erehtyvät usein itseään diagnoisoidessaan, älä ole liian tietäväinen ja hyökkäävä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kahdeksan