Joulupöytä, ilman laatikoita
Mitä ruokaa laittaisit? Mitään sushia tms ei osata syödä. Kinkku tulee, mutta mitä muuta?
Kommentit (43)
Voi voi tuota mielikuvituksen puutetta :(
Meillä ei ole ikinä ollut kinkkua, eikä laatikoita joulupöydässä, koska syömme mitä haluamme.
Erilaisia pateita, kasvis-, maksa-ym. Blinejä, erilaisia savukaloja, salaatteja... Erilaisia kylmiä juttuja, nii ei tartte keittiössä hiota samana päivänä, voi vain nautiskella. Juustoja, hedelmiä....
Itselleni kuuluu jouluun perinteisiä jouluruokia. Ne tuovat joulun minulle. Laatikoita, kinkkua, rosollia. Itsetehtynä rosolli ja imelletty perunalaatikkoa. En voisi kuvitellakkaan syöväni jouluaattona muuta kuin jouluruokia.
Itse olen vähentänyt tuosta possusta, se ei enää niin iske. Olen yleensä ostanut lammasta jatkeeksi ja yhtenä vuonna oli palvattua poroa.
Tietenkin salaatit ja fisut jne .. Sinappisilakoita, graavi, kylmäsavulohta. Lämminsavu tietenkin tuoreena jne ..
Zinc
Tulossa 34. jouluateria jonka teen.
Perinteinen kattaus. Yhden kerran ollut kalkkuna,vaan ei toista kertaa.
Terv. Hopeakettu
Meillä joulupöytään kuuluu ehdottomasti lanttulaatikko ja imelletty perunalaatikko. Toisaalta kinkkua ei aina ole esim. viime vuonna meillä oli savustettua kalkkunafileetä.
Lisäksi sienisalaatti ja punajuurisinihomejuustovuoka kuuluvat jouluun. Yksi lapsista haluaa graavilohta ja minä ja toinen lapsi haluamme savustettua lohta. Itsetehty rosolli ilman omenaa ja sipulia maistuu aina. Viime vuonna kokeilimme saaristolaisleipää sillisalaatilla. Itsetehtyä ja ai miten hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Voi voi tuota mielikuvituksen puutetta :(
Meillä ei ole ikinä ollut kinkkua, eikä laatikoita joulupöydässä, koska syömme mitä haluamme.
Voi voi tuota ylemmyydentunnetta, miten sun ystävät jaksaa? ohistelija
Vierailija kirjoitti:
Terv. Hopeakettu
Onko teillä Zincin kanssa yhteinen joulu?
Uunijuurekset sopii minusta kinkun kanssa . Walforffin salaatti myös.
Laittaisin sitä mistä tykkään kaikkein eniten ja mitä en muuten raski ostaa. Lohta, törkeän kalliita juustoja, parasta leipää mitä kaupasta saa.
Uunijuurekset tai juureksista tehty ”juuresruukku”, maun mukaan voi lisätä homejuustoa tms. mausteeksi.
Siis joko nyt, syyskuussa pistetään joulupötyä pöytään ja torttuja väännetään😨
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terv. Hopeakettu
Onko teillä Zincin kanssa yhteinen joulu?
No tietenkin.
Meillä syödään aina herkullista ruokaa.
Ei köyhällä ole varaa syödä huonoa.
Pestopastasalaattia, sokeritonta limppaa ja patonkia tuorejuustolla. Sipsuja jukurttidibillä.
Isäni perustelu sille, miksi meillä ei ollut jouluna lipeäkalaa: Joulu on juhla, joten silloin pitää syödä sellaista, mikä on hyvää.
Eli mieti, mikä on niin hyvää, että sen tarjoaminen/syöminen tekee sinulle juhlan tunnun? Tarjoa/syö sitä jouluna.
Ruotsalaiset syövät jostain syystä lihapullia jouluaterialla.... siis kaiken muun ohella. Kohtahan nuo ruotsalaiset joululehdet ilmestyy, niistä saa erilaista ideoita.
Meillä pitää ehdottomasti olla rosollia, sienisalaattia, graavilohta, lasimestarinsilliä ja tietenkin itsetehtyä rosollia. Kinkun kaveriksi luumukastiketta.