Joulupöytä, ilman laatikoita
Mitä ruokaa laittaisit? Mitään sushia tms ei osata syödä. Kinkku tulee, mutta mitä muuta?
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulossa 34. jouluateria jonka teen.
Perinteinen kattaus. Yhden kerran ollut kalkkuna,vaan ei toista kertaa.
Terv. Hopeakettu
Onko teillä Zincin kanssa yhteinen joulu?
Ei taatusti. Onko sulla ja hopeaketulla ?
Zinc
Vierailija kirjoitti:
Ruotsalaiset syövät jostain syystä lihapullia jouluaterialla.... siis kaiken muun ohella. Kohtahan nuo ruotsalaiset joululehdet ilmestyy, niistä saa erilaista ideoita.
Ruotsalaiset lihapullat syödään sängyssä.
Zinc
Uunissa paahdettua myskikurpitsaa ja muita kasviksia kaveriksi.
Salaatteja.
Kaloja.
Oliiveja chilikastikkeessa
Savulohimousse
Ei meilläkään ole muita kuin bataatti- tai porkkanalaatikkoa. Kinkkuakaan enää harvoin. On kokeiltu kalkkunaa, poroa, lammasta, hirveä. Perinteiset joulusafkat ei maistu.
Vierailija kirjoitti:
Voi voi tuota mielikuvituksen puutetta :(
Meillä ei ole ikinä ollut kinkkua, eikä laatikoita joulupöydässä, koska syömme mitä haluamme.
Jouluna syödään jouluruokia ja piste.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei ole ikinä ollut kinkkua, eikä laatikoita joulupöydässä, koska syömme mitä haluamme.
Hauskaa! Meillä taas on joulupöydässä kinkkua ja laatikoita, koska syömme mitä haluamme.
Sitten ne muut 363 päivää vuodessa mielikuvituksemme avulla haluamme syödä jotakin muuta.
Jos minun pöydässäni on kinkku, on siellä myös lanttulaatikko ja rosolli. Muulla ei niin väliä.
Viime jouluna ei ollut kyllä niitäkään, joten onko niilläkään nyt sitten niin väliä... No, tällä kertaa toivoisin ne saavani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulossa 34. jouluateria jonka teen.
Perinteinen kattaus. Yhden kerran ollut kalkkuna,vaan ei toista kertaa.
Terv. Hopeakettu
Onko teillä Zincin kanssa yhteinen joulu?
Ei.
Puoliso ja lapset.
Lapset ovat vapaita tulemaan tai olemaan tulematta. Ovat tähän asti tulleet. Paisi vanhin, joka on tullut isäänsä eli minuun. Helppo ymmärtää kun näen teoissa oman itseni.
Hopeakettu
Vierailija kirjoitti:
No olisit nyt voinut samantien antaa jonkun esimerkin. Niitähän ap kyseli. Ei hän varmaankaan halunnut lukea mitään ylemnyydentuntoisia kommentteja. Toiseksi-eiköhän aika monet syö mitä haluavat mutta silti voi haluta ja saada uusia ruokavinkkejä. Niin myös minä haluaisin.
Laitan tähän esimerkkejä viime joulun ruoista.
-Janssonin kiusaus
-Pieniä lihapullia
-Erilaisia makkaroita
-Perunasalaatti
Lisäksi salaatteja. Noita kaikkia ruokia ei tietysti tarvitse tarjota samalla kertaa.
Itse olisin kiinnostunut kasvisruoista. Muita kuin laatikkoruokia. Olisi kiva jos jollain olisi joitain esimerkkejä. Jotain aika kevyttä ja raikasta. Vielä plussaa olisivat kotimaiset luomutuotteet joita käytän enimmäkseen.
No ne kaikki muut perinteiset jouluruuat. Meillä ei ole ollut laatikoita vuosiin, kun kukaan ei syö niitä. Eikä rosollia.
Vierailija kirjoitti:
Ruotsalaiset syövät jostain syystä lihapullia jouluaterialla.... siis kaiken muun ohella. Kohtahan nuo ruotsalaiset joululehdet ilmestyy, niistä saa erilaista ideoita.
Tässä 30. Juuri noin. Esimerkkini viime joulun ruoista johtuu juuri siitä, että asuin vuosia Ruotsissa. Aina oli pöydässä ainakin lihapullat, ja Janssonin kiusaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No olisit nyt voinut samantien antaa jonkun esimerkin. Niitähän ap kyseli. Ei hän varmaankaan halunnut lukea mitään ylemnyydentuntoisia kommentteja. Toiseksi-eiköhän aika monet syö mitä haluavat mutta silti voi haluta ja saada uusia ruokavinkkejä. Niin myös minä haluaisin.
Laitan tähän esimerkkejä viime joulun ruoista.
-Janssonin kiusaus
-Pieniä lihapullia
-Erilaisia makkaroita
-Perunasalaatti
Lisäksi salaatteja. Noita kaikkia ruokia ei tietysti tarvitse tarjota samalla kertaa.
Itse olisin kiinnostunut kasvisruoista. Muita kuin laatikkoruokia. Olisi kiva jos jollain olisi joitain esimerkkejä. Jotain aika kevyttä ja raikasta. Vielä plussaa olisivat kotimaiset luomutuotteet joita käytän enimmäkseen.
Vinkkien antaminen on täysin turhaa. Ei tuntemattomat tiedä toistensa makumieltymyksiä, allergioita jne. Luokaa niitä uusia reseptejä itse. Menette kauppaan, ostatte 3 kärryllistä niitä aineksia joista tykkäätte ja alatte sekoittelemaan niitä suun mukkaeseksi <3
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meilläkin on syöty ja syödään jouluna lihapullia ( itse tehtyjä).
En ole sitä ruotsalaisuuteen yhdistänyt, ei ole mitään sukujuuria siellä.
Tiedän muuten perheen, jossa joulupöytään kuuluu lauantaimakkara...
Eli kukin tavallaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hauskaa! Meillä taas on joulupöydässä kinkkua ja laatikoita, koska syömme mitä haluamme.
Sitten ne muut 363 päivää vuodessa mielikuvituksemme avulla haluamme syödä jotakin muuta.
Varsin outoa, kyllä minulla riittää omia reseptejä vuoden kierron jälkeen vielä jouluksikin. Mutta mitäpä te kaavoihinne kangistuneet siitä tietäisitte.
Vierailija kirjoitti:
Siis joko nyt, syyskuussa pistetään joulupötyä pöytään ja torttuja väännetään😨
Olen kehittelemässä uusia reseptejä täksi jouluksi :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jouluna syödään jouluruokia ja piste.
Otan osaa, että joudut tekemään niin :(
Ihan niin kuin kerran vuodessa syöty perinneruoka olisi jotain kaavoihin kangistumista. Tuollainen kommentointi ainakin on erittäin ylimielistä.
Jouluruoka on hyvää - vähän omilla sekoituksilla ja lisäyksillä. Joka joulu kokeilemme jotain uutta lajia, viime jouluna se itsetehty saaristolaisleipä ja kalkkunafilee, sitä ennen poronkäristystä. Sinihomepunajuurilaatikko tuli perinteeksi juuri tällaisen kokeilun kautta mutta esim. bataattilaatikko ja porkkanalaatikko katosivat, kun ei maistunut.
Meillä on ollut lihapullia, vihersalaattia, mätimoussea, perunasalaattia ja erilaisia pateita kokeilussa, mutta silti lapsille joulu ei tule ilman lanttulaatikkoa ja graavilohta ja minulle ei ilman perunalaatikkoa ja sienisalaattia. Mies ei niin välitä jouluruoista, keitetyt herneet ja pala kalkkunaa riittävät.
Luulen että myös tänä vuonna leivon saaristolaisleipää ja taatelikakkua. Tuoksuvat niin joululle ja ovat varmasti perinteisiä mutta meille uutta ja kokeilevaa, kun näitä ei arjessa syödä.
Miksi jouluna pitää laittaa ruokaa josta ei pidä? Perinteet velvoittaa vai? Meillä syödään normaalisti oli sitten joulu tahi joku muu päivä. Hirveä määrä ruokaa pariksi päiväksi ja sit loput roskiin, tai sit pakastimen kautta jämiä loppiaiseen asti.
Intialaista? Se makumaailmahan on oikeastaan hyvin jouluinen, tai piparkakkuinen?
Itse tosin tykkään nimenomaan niistä laatikoista. Kinkun sen sijaan jätän itse usein väliin.
Totta kai sitä voi haaveilla. Rakastan syömistä ja syömisen suunnittelu on melkein yhtä kivaa.