Maskisuositus ja siitä piittaamattomuus
Mikä on niin hankalaa siinä, että ostaisi omaan käyttöönsä joko pestävän tai sitten niitä halvimpia kertakäyttöisiä maskeja? Vähävaraisille on jo jaettu ilmaiseksikin. Sitten käyttäisi sitä niissä tilanteissa, missä nyt on suositeltu? Me ollaan kaikki tässä samassa veneessä, jos ei itse pelkää koronaa niin voisiko hiukan ajatella niitä muita kanssaihmisiä, joille tauti voi olla kohtalokas? Käyttämällä maskia ehkäisemme myös muita hengitystieinfektioita tarttumasta, sitä kautta vähennämme testaamistarvetta, ja säästämme meidän yhteisiä varoja. Koronatestaaminen on kuulkaa suhteellisen kallista puuhaa, ja verovaroinhan sitä pyöritetään.
Kommentit (91)
Vierailija kirjoitti:
Työntäkää nyt jo ne maskit perseisiinne, koronahullut!
Ai miten perusteltua argumentointia. Sun mielestä infektiolääkörit, THL:n ihmiset ym. on kaikki koronahulluja? Onneksi sulla on varmaan heitä korkeampi koulutus, jotta tiedät paremmin. Varmaan se on helpompaa nimitellä toisia, kun harmittaa, kun töytyis laittaa ruma maski naamalle ja näyttää tyhmältä.
Voi luoja miten tyhmä kommentti täällä pariinkin otteeseen: minä en käytä maskia, koska en yski enkä aivastele kauppareissulla. Joo, tahdonalaisesta toiminnasta noissahan onkin kyse.
Maskiton kirjoitti:
Turhaa hysteriaa.
Jos ihmiset käyttävät maskia, koska virallisesti sitä suositellaan käytettävän maassa leviävän yleisvaaralliseksi luokitellun tartuntataudin hillinnän vuoksi ja toivoisi muidenkin tekevän niin, niin kerrohan toki, mikä siinä on hysteriaa. Se että toimii yleisten suositusten mukaan, yrittää olla sairastumatta ja levittämästä virusta eteenpäin? Noin yleisesti ajateltuna olisi parempi noilla perusteilla käyttää maskia, mutta mielenkiintoista, että suosituksia noudattavat ovat hysteerikkoja.
En jaksa, sen käyttö on epämiellyttävää, olen muutenkin syrjäytynyt ja liikun julkisilla lähinnä viikonloppuisin kun bussissa ei edes ole ketään. On käytännössä täysi mahdottomuus että saisin koronan jostain saati että levittäisin sitä merkittävissä määrin.
Kangasmaski ei suojaa koronavirukselta, lähinnä vain lisää käyttäjän turvallisuuden tunnetta (syyttä). Niitä terveydenhuollon ammattilaisten kertakäyttömaskejakin 90 % ihmisistä käyttää väärin. Maski ei ole kunnolla nenän ja suun päällä, sitä asetellaan ja näperöidään jatkuvasti, käytetään samaa maskia liian pitkään, ei muisteta desinfioida käsiä maskin riisumisen jälkeen... Väärin käytettynä maskista on jopa enemmän haittaa kuin hyötyä.
Suositus ja pakko ovat eri asioita.
Kuljen omalla autolla, kaupassa en ole kenessäkään iholla kiinni, töissäkin asiakkaat pysyttelevät kaukana.
Vierailija kirjoitti:
Maskiton kirjoitti:
Turhaa hysteriaa.
Jos ihmiset käyttävät maskia, koska virallisesti sitä suositellaan käytettävän maassa leviävän yleisvaaralliseksi luokitellun tartuntataudin hillinnän vuoksi ja toivoisi muidenkin tekevän niin, niin kerrohan toki, mikä siinä on hysteriaa. Se että toimii yleisten suositusten mukaan, yrittää olla sairastumatta ja levittämästä virusta eteenpäin? Noin yleisesti ajateltuna olisi parempi noilla perusteilla käyttää maskia, mutta mielenkiintoista, että suosituksia noudattavat ovat hysteerikkoja.
Pyöräilykypäräkin on hysteriaa, sillä olen vain kerran murtanut raajan pyöräilyonnettomuudessa ja silloinkaan ei pää kopsahtanut. Turvavyö on toinen turhake, en ole koskaan tosi tilanteessa tarvinnut. Tuskin kukaan muukaan, kun en kerran minäkään. En edes tunne ketään auto-onnettomuudessa ollutta, taitavat olla huijausta vaan, että saadaan nöyryytettyä ihmisiä. Onneksi minä olen keskivertoa huomattavasti älykkäämpi.
Ja maskibisnes kukoistaa... Maskia tärkeämpää olisi välttää turhaa ihmisvilinässä liikkumista, pitää turvaväliä ja pestä käsiä huolellisesti.
En ole ikinä ymmärtänyt argumentointia "syöpään kuolee x verran ihmisiä" ja "influenssaan kuolee x määrä ihmisiä".
Pitääkö vielä koronaankin kuolla maksimaalisesti ihmisiä? Eikö ole parempi, että tehdään edes se, mitä helposti voidaan?
Se, että koronaan kuolee enemmän ihmisiä ei vastaavasti syöpään kuole yhtääbn vähempään. Maskien käyttö sitä paitsi heikentää myös influenssan leviämistä keskuudessamme.
Minkä ikäisiä te, jotka kieltäydytte käyttämästä maskia ja joilla ei ole siihen terveydellistä estettä, olette? Mitä uutismedioita seuraatte?
Ja te, jotka ette "usko" koronan olemassaoloon: mikä taho mielestänne tätä "valhetta" levittää ja kuka siitä hyötyy? Maskiteollisuus?
Vierailija kirjoitti:
Ei kiinnosta korona, ei ole koskaan kiinnostanut eikä tule kiinnostamaankaan. En myöskään laita vähiä rahojani mihinkään maskeihin.
Kiinnostaako hakeutua hoitoon, jos sinun tai läheisesi ihmisen alkaa olla vaikea hengittää? Teetkö omasta puolestasi mitään sen eteen, että sellainen tilanne ei tulisi vastaan?
Kaiken ennaltaehkäisyn taustalla on pyrkimys, ettei ihmisille, sinullekaan ihminen hyvä, tulisi tartuntaa.
Miksi maissa joissa on maskipakko koronatartuntoja silti riittää ja kasvaa vaan..siinä on syy..en usko, että maskista on mitään hyötyä.
Vanhukset ja muut riskiryhmäläiset eristäytyköön koteihinsa. Itse en jaksa enää tätä koronahysteriaa. Korona ei täältä minnekään katoa ennen joko sairastamalla tai rokotteella saatua laumasuojaa. Vaikka kaikki jäisivät nyt karanteeniin, alkaisi korona taas levitä heti, kun lähdettäisiin ihmisten ilmoille. Yhteiskuntaa ei tämän takia voi pysäyttää, muuten on koko Suomi kohta konkurssissa. Ei silloin paljon lohduta, että pari 90v vanhusta sai elää muutaman kuukauden pidempään, kun eivät kuolleet koronaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maskit ei suojaa viruksilta, se lukee aivan niiden pakkausselosteessa :)
Ymmärrättekö?
Maski estää sinun pärskeitäsi lentelemästä muiden ihmisten limakalvoille. Ymmärrätkö?
Minulla ei ole koronaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Astmaatikoille ym. keuhkosairaille ei suositella maskin käyttöä.
Meille astmaatikoille ym. keuhkosairaille ei myöskään suositella koronavirustartuntaa.
Astamaatikot eivät ole riskiryhmää, jos sairaus on hoitotasapainossa. En käytä kuitenkaan maskia koska en koe sitä tarvitsevani ja se ahdistaa.
Miten Virossa ja monessa muussa maassa astmaatikot taas on riskiryhmä jo silloin kun astma on lievä?
Vierailija kirjoitti:
Koska en edes puhu julkisissa kulkuvälineissä, saati yski tai aivastele. Minulla ei ole allergioita tai astmaa mitkä aiheuttaisivat mitään köhimistä tai rykimistä. Jos köhityttää tai aivastuttaa tajuan olevani kipeä ja jään kotiin. Kertoisiko joku miten se korona hyppää minusta jos en päästä mitään eritettä ulos? Tulee ihon läpi?
Hengität ja suustasi tulee silloin ulos ilmaa ja virusta, jos sitä sinussa on. Ei toki yhtä voimalla kuin yskiessä mutta tulee kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Jyväskylässä ei paljon maskeja näy vaikka on pahinta aluetta. Miehen kanssa käytetään maskeja ja kyllä osa on tuijottanut pitkään. Siinäpähän tuijottavat.
Voisiko Jyväskylä olla pahaa aluetta siksi, jos maskeja ei käytetä...
Vierailija kirjoitti:
Jyväskylässä ei paljon maskeja näy vaikka on pahinta aluetta. Miehen kanssa käytetään maskeja ja kyllä osa on tuijottanut pitkään. Siinäpähän tuijottavat.
Tuijotatteko te niitä ihmisiä vai missä ihmeestä tiedätte niiden tuijottavan? Itse en kiinnitä muihin mitään huomiota niin en kyllä edes tiedä ihmisten reaktioista. Jos ne muut vaikka hymistelee teidän pälyilyänne eikä maskianne?
Vierailija kirjoitti:
Maskin käyttö mm. happamoittaa kehoa ja altistaa sairauksille.
Ei hyvänen aika. Oikeesti? Tää oli ehkä paras tähän asti. Kulkeeko nää denialistit vapaana kaiken kansan keskellä?
Vierailija kirjoitti:
Maskit ei suojaa viruksilta, se lukee aivan niiden pakkausselosteessa :)
Ymmärrättekö?
Maskit suojaa lähellä olevia muita ihmisiä silloin, kun ei voi pitää riittävää etäisyyttä toisiin. Kun se toinenkin pitää maskia, hän suojaa sinua :)
Eivät suojaa juurikaan itseä, toisia kyllä. Ja jos kaikilla olisi maski, suojaa syntyy sitä kautta. Ymmärrätkö itse? Mikään pelastus yksinään maskit eivät ole, mutta ihan tutkimuksin on todistettu niiden vähentävän käyttäjänsä ympäristöön hengitysteitse erittävää viruskuormaa.