Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Laskin laskurilla, että eläkkeeni tulee olemaan n. 1200 euroa. Eräs köyhä siis kysyy, miten kannattaa toimia ja miten varautua.

Vierailija
26.09.2020 |

Olen kolmekymppinen ja eläkkeeni lähtee kertymään vasta kun olen 35 v., siis jos oletetaan että pääsen valmistuttuani töihin. En turhaan lähde selittelemään, miksi eläkettä ei ole kertynyt eikä ihan vielä kerrykään, mutta näin on päässyt käymään.

Leikitään siis, että olen 35 ja pääsen töihin. Alan saada palkkaa (brutto n. 3000). Eläkeikäni on 67 vuotta, mutta aion kuitenkin paiskia töitä 70-vuotiaaksi, jos vaan jaksan, koska eläke on niin pieni.

39-vuotiaana olen ostanut oman asunnon. (Minulla on jo nyt kolmekymppisenä ASP-tili, ja olen laskenut että vajaa nelikymppisenä minulla on varaa.) Olen maksanut asunnon omaksi 60-vuotiaana. Eläkeikään on vielä 10 vuotta.

Mutta sitten täytän 70 vuotta ja eläkkeeni on 1200 euroa.

Kannattiko ostaa asunto? Mitä muita valintoja kannattaa harkita jo nyt?

Ja ydinkysymykseni: miten KUKAAN pärjää 1200 eurolla kuukaudessa, kun on 35 vuotta tehnyt töitä 3000 euron palkalla!? (Ei sillä, että se olisi suuri palkka, vaan sillä, että se on reippaat puolet eläkkeestä.)

Kiitos elämää kokeneille vastaajille!

Kommentit (40)

Vierailija
1/40 |
26.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

1200 bruttona?

Eikös eläkkeestä mene 20 prossaa veroa?

Vierailija
2/40 |
26.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin on 1200e eläkkeesi työstä joskus 35 vuoden päästä. Ja jos noin pieni olisi niin siihen tulisi kansaneläkettä päälle ja asumistuki jos asut vuokralla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/40 |
26.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1200 bruttona?

Ei tietenkään mene. Se on eläketuloa. Minulla on 1300e brutosta veroprosentti 11.

Vierailija
4/40 |
26.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma asunto on hyvä siksi, että ei ole asumishuolia ja sen voi myydä, jos tarvitsee vanhana rahaa (tai esim miinuslaina).

Vierailija
5/40 |
26.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menot myös usein pienenwvät ikääntymisen myötä, esim laina on maksettu ja jäljelle jää vain vastike.

T.4

Vierailija
6/40 |
26.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos asunnossa on pienet vastikkeet niin hyvin pärjää. Jos nykyään opiskelijana maksan 550€ vuokraa ja saan kuukaudessa käteen kaikki tuet mukaan laskettuna noin 1200€ niin luulisi että omistusasunnon kulutkin saa alle 550€ kun on jo maksanut lainat. 

Lääkkeisiin toki menee varmaan silloin enemmän, mutta jos vastike olisi alle 300€ niin hyvin riittää rahaa. 

Vierailija
7/40 |
26.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuo on aivan riittävä summa melko mukavaan elämään. Menot vain täytyy suhteuttaa tuloihin, ei ole sen vaikeampaa.

Vierailija
8/40 |
26.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä laskisin niin että eläkkeellä pysyy elossa. Just ja just.

Jos haluaa mitä tahansa muuta kuten uusia silmälasit välillä, ehkä käydä jossain, tai jopa ostaa ei-kriittisiä terveyspalveluita kuten hieronnan silloin tällöin, pitää olla säästöjä.

Itse hajauttaisin. Useimpien kannattanee ostaa se asunto, mutta toki pitää muistaa ettei lisähyötyä saa sillä että ostaa hienomman tai isomman, vaan päin vastoin. Kuluja tulee lisää, joko yhtiövastikkeen tai remppojen muodossa. Eli mieti tarkkaan millaisen tarvitset.

Sen lisäksi sijoittaisin. Osta indeksirahastoja, osakkeisiin 100% - oma ikäsi. Tasapainotat salkkua vaikka viiden vuoden välein. Ei myymistä jos kurssit laskevat välillä reippaastikin.

Kolmantena osana käteistä. Sitä tarvitaan aina välillä. Eli pankkitilille 2 kk nettopalkka.

Olennaista on etä kun saat töitä, elät jonkin aikaa kuin työtön/opiskelija, jotta saat säästöjä kasaan. Minä säästin 2 000 euron bruttopalkasta 30 000 eur 6 vuoden aikana kun asuin vuokralla. Nyt säästöjen arvo on 45 000 euroa, vaikka nostin 15 000 eur asunnon käsirahaa varten.

Tavoitteena on että eläkeiässä olisi maksettu ja hyvässä kunnossa pidetty asunto (joko tämä tai muu), sijoituksissa mitä nyt kursseista riippuen onkaan mutta tavoitteena kämpän hintaa vastaava summa vähintään, plus käteistä yllättäviä menoja varten.

Palkka on tällä hetkellä 2 500 eur, ja isoja korotuksia ei ole luvassa koskaan.

Vierailija
9/40 |
26.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa säästää ja sijoittaa hyvissä ajoin. Tuo eläkeponzi kyllä ehtii kaatua ennen kuin pääset eläkkeelle.

Vierailija
10/40 |
26.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ydinkysymykseesi: Tein 15 vuotta töitä vajaan neljän tonnin palkalla. Sitten kyllästyin, muutin elämääni, aloin tienata nt. 1300 e/kk.

Ei ole edes vaikeaa. Kulutan vähemmän, elän tyytyväistä elämää. Ei se, että olet aiemmin tuhlannut turhuuksiin tarkoita, että niin pitäisi tehdä lopun ikää.

Vierailija
11/40 |
26.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun työkyvyttömyyseläke on 1200 euroa bruttona kuukaudessa. Veroprosentti on 11. Asun yhdessä puolisoni kanssa kokonaan maksetussa kerrostaloasunnossa, jonka yhtiövastike veden kanssa on 250 euroa kuukaudessa. Maksamme yhteiset menot puoliksi. Elän ihan hyvää elämää vaikka sairauksista johtuen elämä keskittyy aika paljon kotiin. Minulla on oma auto, jonka kuluista huolehdin itse. saan tuosta jopa säästöönkin joka kuukausi.

Onneksi aloitun säästämisen töissä ollessani. Luulin, että minun pieni palkka ei riitä, mutta tein budjetin ja kuluseurannan, josta näin minne ne rahat menee. Sen perusteella karsin pois piilomenot, joista ei ollut mitään iloa pitemmän päälle. Aloittaja ei kertonut nykyisiä tulojaan, mutta palkkaa saavat voivat kokeilla elää muutaman kuukauden tulevan eläkkeen määrällä. Se on vapaaehtoisena kokeiluna ihan hauska.

Vierailija
12/40 |
26.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa säästää ja sijoittaa hyvissä ajoin. Tuo eläkeponzi kyllä ehtii kaatua ennen kuin pääset eläkkeelle.

Eikä kaadu. Sveitsikin on fiksu ja keskuspankki vetää bittiä eli rahaa miljardikaupalla pörssiin. Kansa voi huoletta sylkeä kattoon ja elää osingoilla.

Vierailija
13/40 |
26.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1200 bruttona?

Ei tietenkään mene. Se on eläketuloa. Minulla on 1300e brutosta veroprosentti 11.

Puhu vaan omasta puolestasi . Kyllä minullakin menee 20 prossaa veroa.

Vierailija
14/40 |
26.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota maksimimäärä velkaa, myy kaikki mitä omistat ja osta Teslan 10X bull sertifikaatteja koko rahalla. Rince and repeat.

Vierailija
15/40 |
26.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkään et kuluta koko palkkatulojasi työssäollessa, vaan sijoitat eläkeaikaa varten.

Vierailija
16/40 |
26.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä saan vain Kelan kansaneläkettä koko loppuelämäni. Noin 850e kuussa käteen. Veroja siitä ei tarvitse onneksi maksaa. Hyvin olen pärjännyt sillä koko tähänastisen elämäni.

T. 31-vuotias sairauseläkeläinen.

Vierailija
17/40 |
26.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä saan vain Kelan kansaneläkettä koko loppuelämäni. Noin 850e kuussa käteen. Veroja siitä ei tarvitse onneksi maksaa. Hyvin olen pärjännyt sillä koko tähänastisen elämäni.

T. 31-vuotias sairauseläkeläinen.

Saako kysyä, miksi olet sairauseläkkeellä?

Vierailija
18/40 |
26.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen koko työurani ajan tienannut suunnilleen keskipalkan verran, työvuosia tulee eläkkeellejäädessä täyteen 41 kpl. Äitiys- ja vanhempainlomalla olen ollut yhteensä 18 kk verran. Lisäksi olen ollut 3 kk verran opintovapaalla.

Ja niinpä tuosta nyt noin 3600 e/kk bruttopalkasta siirryn muutaman vuoden kuluttua ruhtinaalliselle 1500 e/kk eläkkeelle.

Kuvitelma huippusuurista eläkkeistä on kaukana todellisuudesta.

Oman loppuelämäni varalle olen hankkinut sijoitusasuntoja, metsää ja osakkeita.

Vierailija
19/40 |
26.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1200 bruttona?

Puhu vaan omasta puolestasi . Kyllä minullakin menee 20 prossaa veroa.

Sitten siinä on jotain väärin tai sinulla on muita tuloja. Ja tietysti puhun omasta puolestani. Minun veroprosentti on 11% viime vuonna oli 10.5% ja tuli 5e palautusta jota ei makseta.

Vierailija
20/40 |
26.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

1200 kuukaudessa eläkettä on erinomainen summa, mutta ei välttämättä Suomessa ympäri vuoden. 

Aasiassa elää erittäin mukavasti ja voi nauttia kotipalveluista ja kaikista muista palveluista, niin terveydenhoidon, hyvinvoinnin ja kauneudenhoidon palveluiden parissa, iloisesti auttavien ja hyväntuulisten ihmisten seassa, jotka välittävät sinusta, kyselevät kuulumisia tai poikkeavat katsomaan jos et ole ollut ihmisten ilmoilla. 

Jos on jaksanut edes osan elämää Suomessa, niin loppuelämä auringossa ja hymyilevien ihmisten seurassa. 400-700 euroa kuussa riittää todella hyvään elämään rannan tuntumassa omalla altaalla.

Rahaa riittää käydä Suomessakin Juhannusjuhlissa, jos haluaa.