Laskin laskurilla, että eläkkeeni tulee olemaan n. 1200 euroa. Eräs köyhä siis kysyy, miten kannattaa toimia ja miten varautua.
Olen kolmekymppinen ja eläkkeeni lähtee kertymään vasta kun olen 35 v., siis jos oletetaan että pääsen valmistuttuani töihin. En turhaan lähde selittelemään, miksi eläkettä ei ole kertynyt eikä ihan vielä kerrykään, mutta näin on päässyt käymään.
Leikitään siis, että olen 35 ja pääsen töihin. Alan saada palkkaa (brutto n. 3000). Eläkeikäni on 67 vuotta, mutta aion kuitenkin paiskia töitä 70-vuotiaaksi, jos vaan jaksan, koska eläke on niin pieni.
39-vuotiaana olen ostanut oman asunnon. (Minulla on jo nyt kolmekymppisenä ASP-tili, ja olen laskenut että vajaa nelikymppisenä minulla on varaa.) Olen maksanut asunnon omaksi 60-vuotiaana. Eläkeikään on vielä 10 vuotta.
Mutta sitten täytän 70 vuotta ja eläkkeeni on 1200 euroa.
Kannattiko ostaa asunto? Mitä muita valintoja kannattaa harkita jo nyt?
Ja ydinkysymykseni: miten KUKAAN pärjää 1200 eurolla kuukaudessa, kun on 35 vuotta tehnyt töitä 3000 euron palkalla!? (Ei sillä, että se olisi suuri palkka, vaan sillä, että se on reippaat puolet eläkkeestä.)
Kiitos elämää kokeneille vastaajille!
Kommentit (40)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä saan vain Kelan kansaneläkettä koko loppuelämäni. Noin 850e kuussa käteen. Veroja siitä ei tarvitse onneksi maksaa. Hyvin olen pärjännyt sillä koko tähänastisen elämäni.
T. 31-vuotias sairauseläkeläinen.Saako kysyä, miksi olet sairauseläkkeellä?
Saat :) Useampi mielenterveysdiagnoosi. Pahimpana 1-tyypin bipo.
Jäin työkyvyttömyyseläkkeelle noin vuosi sitten. Sitä ennen olin osatyökyvyttömyyseläkkeellä useita vuosia. Eläkettä jää käteen noin 1500 euroa eikä veroprosentti tosiaankaan ole 11, vaan 20.
Vanhuuseläkettä ei kaksisia määriä ole kertynyt osatyökyvyttömyysvuosilta. Eikä lainkaan niiltä parilta vuodelta, jolloin olin lapsen kanssa kotona.
Pärjään, mutta tarkkana on menojen kanssa oltava. Jos eläisin yksin ilman puolisoa, tilanne olisi tiukempi.
Olen ottamassa myös palkkatyötä, jota teen melko lailla oman tahtiini etänä. Pysyy pää virkeämpänä ja saan kartutettua säästöjä. Jonakin päivänä se pesukone kuitenkin hajoaa tai silmälasit pitää uusia tai lahon hampaan tilalle on keksittävä jokin viritelmä.
En ikinä valmistuttuani yliopistossa olisi osannut ennustaa, miten elämä menee ja että terveytensä voi menettää työpaikallaan.
Ei muakaan kyllä 1200 e eläke huoleta. Pärjään nytkin vähällä, bruttopalkka 3400 mutta siitäkin jää aina reilusti säästöön. Eläkkeellä ei ole enää asuntolainaa eikä lapsia huollettavana, joten tuskin sitä rahaa silloin hirveästi menee. Elää sitten vain tulojensa mukaan, ei se sen vaikeampaa ole.
Vierailija kirjoitti:
Jäin työkyvyttömyyseläkkeelle noin vuosi sitten. Sitä ennen olin osatyökyvyttömyyseläkkeellä useita vuosia. Eläkettä jää käteen noin 1500 euroa eikä veroprosentti tosiaankaan ole 11, vaan 20.
Vanhuuseläkettä ei kaksisia määriä ole kertynyt osatyökyvyttömyysvuosilta. Eikä lainkaan niiltä parilta vuodelta, jolloin olin lapsen kanssa kotona.
Pärjään, mutta tarkkana on menojen kanssa oltava. Jos eläisin yksin ilman puolisoa, tilanne olisi tiukempi.
Olen ottamassa myös palkkatyötä, jota teen melko lailla oman tahtiini etänä. Pysyy pää virkeämpänä ja saan kartutettua säästöjä. Jonakin päivänä se pesukone kuitenkin hajoaa tai silmälasit pitää uusia tai lahon hampaan tilalle on keksittävä jokin viritelmä.
En ikinä valmistuttuani yliopistossa olisi osannut ennustaa, miten elämä menee ja että terveytensä voi menettää työpaikallaan.
Sinulla on hyvä eläke, kun saat nettona 1500 euroa kuukaudessa. Minun bruttoeläke 1200 euroa kk ja veroprosentti on 11. Itse sain töissä ollessa saman verran palkkaa nettona kuukaudessa mitä sinä saat nyt eläkettä.
Minä en usko, että tulemme saamaan juuri minkäänlaista eläkettä, joten on turha siitä edes haaveilla ja murehtia. Sijoitan ja säästän eläkepäivieni turvaksi, enkä jaa valtiolle rahtuakaan luottamusta eläkeasioissani, koska sitä ei yksinkertaisesti ole.
M25
Vierailija kirjoitti:
Eläkettä koskee progresiivinen verotus ihan kuin palkkatulojakin. Tuo sinun 20% koskee sinun tulojasi. Pienemmillä tuloilla on pienempi verotus. Ihme jos et tätä ole ymmärtänyt.
Vierailija kirjoitti:
Minä en usko, että tulemme saamaan juuri minkäänlaista eläkettä, joten on turha siitä edes haaveilla ja murehtia. Sijoitan ja säästän eläkepäivieni turvaksi, enkä jaa valtiolle rahtuakaan luottamusta eläkeasioissani, koska sitä ei yksinkertaisesti ole.
M25
Työeläkkeesi maksaa eläkeyhtiösi, ei valtio. Sillä on miljardien kokoinen rahasto jota se hoitaa ja siitä maksetaan eläkkeet. Sinun rahasi ei mene mihinkään pikkupossuun mistä saat ne joskus nostaa vaan sinun rahat on sijoitettu osakkeisiin ympäri maailmaan rahaston sisällä. Siksi myös ihmisten kannattaisi kiinnostua mitä sille taloudelle kuuluu.
Vierailija kirjoitti:
Ulkomailla elää 200 eurolla jo minimalistisesti, mutta 1000 eurolla todella ruhtinaallisesti, mainitakseni paikkoja (perustuu saatuun tietoon) Bali, Indonesia, Laos, Vietnam, Kamputsea, Myanmar, Thaimaan osat Chiang Mai suurkaupunkien ulkopuolella turistisissa kivoissa kohteissa, Goa, Kerala, Intia, Malesia jne. Lisäksi Afrikassa, mutta ei ole tarkempaa tietoa.
Entäs jos ei kestä hellettä?
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuo on aivan riittävä summa melko mukavaan elämään. Menot vain täytyy suhteuttaa tuloihin, ei ole sen vaikeampaa.
Eläkkeet voisi tasata, kuten tuloeroja tasataan globaalistikin. Olisi kaikilla mukavampaa.
Eläke kertyy palkasta. Jos tekee töitä halvalla, niin ei siitä eläke hirveästi kerry.
Jäin eläkkeelle vuosi sitten. Eläke on n. 2700€. Pärjään hyvin!
Vaihdoin työpaikkaa useasti, saadakseni palkkani nousemaan.
Kannatti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä saan vain Kelan kansaneläkettä koko loppuelämäni. Noin 850e kuussa käteen. Veroja siitä ei tarvitse onneksi maksaa. Hyvin olen pärjännyt sillä koko tähänastisen elämäni.
En halua vähätellä diagnoosejasi, mutta koska olet vasta 31-vuotias, varmaan asut lähinnä Suomen ulkopuolella ja huomaat että oireet hellittävät ja voit ihan hyvin.
Nimittäin omaan kokemukseen perustuen Suomesta muutto auttoi ja sillä Suomessa on niin monia asioita jotka miten sen nyt sanoisi, kuormittavat ja edesauttavat diagnoosien tulemista.
Eräs piirre on se, että on maita ja alueita joilla esim alkoholi tai sen käyttö ole käsillä. Kummasti auttoi omiin mielialanvaihteluihin.
[/quote] Eläkettä koskee progresiivinen verotus ihan kuin palkkatulojakin. Tuo sinun 20% koskee sinun tulojasi. Pienemmillä tuloilla on pienempi verotus. Ihme jos et tätä ole ymmärtänyt. [/quote]
Totta kai ymmärrän. Oli vain kommentti aiempaan. Olisit käynyt jakamassa tietämystäsi sivulla 1.
Eläkeläisenä ei voi tehdä verotuksessa esimerkiksi tulonhankkimisvähennyksiä. Siksi veroprosentti on isompi kuin saman verran palkkatuloa saavalla.
Oma eläkkeeni ei ole mitenkään erityisen hyvä, jos ottaa huomioon sen, millaisen eläkkeen olisin saanut, ellei terveys olisi pettänyt jo vähän alle 40 -vuotiaana.
En kuitenkaan ole mitenkään katkera, kunhan totean.
Kun alat saada palkkaan, sijoita siitä joka kuukausi 100 euroa pienikuluiseen osakeindeksirahastoon. Jos sen reaalituotto on 5 % (tähänastisen pörssihistorian perusteella hyvin maltillinen odotus), sinulla on 35 vuoden päästä kasassa summa, joka vastaa nykyrahassa 130 000 euroa. Siitä sinulle riittää seuraavan 15 vuoden ajalle joka kuukausi nostettavaa yli 700 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ulkomailla elää 200 eurolla jo minimalistisesti, mutta 1000 eurolla todella ruhtinaallisesti, mainitakseni paikkoja (perustuu saatuun tietoon) Bali, Indonesia, Laos, Vietnam, Kamputsea, Myanmar, Thaimaan osat Chiang Mai suurkaupunkien ulkopuolella turistisissa kivoissa kohteissa, Goa, Kerala, Intia, Malesia jne. Lisäksi Afrikassa, mutta ei ole tarkempaa tietoa.
Helle on ulkona, samoin kuin Suomessa on kylmä ulkona. Lähdes suurin osa vuodesta noin 20 plus astetta jos ilmalämpöpumppu sen tarvittavan ajan joitain kuukausia, lisäksi jos olet rannan tuntumassa niin tuuli viilentää kivasti ja aina on aika raikas ilma.
Helteessä EI olla ulkona EIKÄ missään nimessä auringossa. Suomalainen kärsii helteestä kun hän tieten tahtoen ensin menee aurinkoon istumaan. Älä mene. :)
Jos minä nyt elätän kaksi lasta yksinhuoltajana ja maksan asuntolainani sosiaalialan tuloilla, niin olen melko varma, että eläkeikäisenä elätän kyllä itseni eläkkeellä joka tulee olemaan nykylaskurien mukaan tuota luokkaa.
Menot alas ja tulot ylös. Hommaa asunto jossa pieni vastike ja sellaisella paikalla / kaupungissa ettei arvo kasvaa ettei ainakaan muuttotappiokunta. Hommaa toinen tulonlähde esim sijoitusasunto ja siitä saat joskus vuokratuloa tai sitten osakkeita jotka jakaa osinkoa. Suomifirmoista saa osinkoa kerran vuodessa mutta usa yrityksestä saa usein joka 3kk tai joistakin kerran kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helle on ulkona, samoin kuin Suomessa on kylmä ulkona. Lähdes suurin osa vuodesta noin 20 plus astetta jos ilmalämpöpumppu sen tarvittavan ajan joitain kuukausia, lisäksi jos olet rannan tuntumassa niin tuuli viilentää kivasti ja aina on aika raikas ilma.
Helteessä EI olla ulkona EIKÄ missään nimessä auringossa. Suomalainen kärsii helteestä kun hän tieten tahtoen ensin menee aurinkoon istumaan. Älä mene. :)
Liiallinen neljän seinän sisällä oleilu tekee mökkihöperöksi.
Suomessa helteen kanssa juuri ja juuri tulee toimeen, kun ei sitä yleensä viikkotolkulla ole. Ja pakkanen ei ole mikään ongelma, vaan pukeutumiskysymys. Helteellä ulkona kärsii, vaikka olisi alastikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liiallinen neljän seinän sisällä oleilu tekee mökkihöperöksi.
Suomessa helteen kanssa juuri ja juuri tulee toimeen, kun ei sitä yleensä viikkotolkulla ole. Ja pakkanen ei ole mikään ongelma, vaan pukeutumiskysymys. Helteellä ulkona kärsii, vaikka olisi alastikin.
Voit olla myös oikeassa :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En halua vähätellä diagnoosejasi, mutta koska olet vasta 31-vuotias, varmaan asut lähinnä Suomen ulkopuolella ja huomaat että oireet hellittävät ja voit ihan hyvin.
Nimittäin omaan kokemukseen perustuen Suomesta muutto auttoi ja sillä Suomessa on niin monia asioita jotka miten sen nyt sanoisi, kuormittavat ja edesauttavat diagnoosien tulemista.
Eräs piirre on se, että on maita ja alueita joilla esim alkoholi tai sen käyttö ole käsillä. Kummasti auttoi omiin mielialanvaihteluihin.
En nyt ihan ymmärtänyt. Syytät Suomea ja alkoholia mun sairauksista? Alkoholia en juo. Suomessa mulla on ihana perhe ja ystävät. Oon sairastanut 12-vuotiaasta, käynyt Kelan kuntouttavassa työssä useampaan kertaan. Ei ole vointia parantanut. Mun bipo oireilee noin 2 kertaa vuodessa vahvasta lääkityksestähuolimatta. Psykoottisena musta ei kyllä ole työelämään. Olisin jatkuvasti sairaslomalla. Sairaalassa olen sen pari kertaa vuodessa. Hoidossa käyn kerta viikkoon. Tässä vaiheessa mua ei enää kuntouteta töihin (Kela lopetti sen ns. toivottomana tapauksena) vaan keskitytään parantamaan mun elämänlaatua
Ylläolevaan lisättynä vielä: eikä kylmä ja kuiva sää kolota luissa, kun sää on kostea ja lämmin niin nivelet kiittävät, lisäksi hiukset ja iho kukoistavat ja D-vitamiinia saa luonnosta ympäri vuoden, luomukasvikset omasta pihasta ja apulainen tekee terveellistä ruokaa kuten haluat, ja siivoaa ja huolehtii vieraiden viihtyvyydestä, lisäksi kissa ja koira pihassa kavereina ja kauniit kukat ja puut luonnonmukaiseen elämään ja puutarhuri hoitaa ja itse siellä puuhaat jos haluat, uima-altaassasi uit päivittäin ja rannalle lyhyt matka, vaikka ei halua ruskettaa ja ottaa riskejä.
Ulkomailla elämisessä pointtina on ei vain sää, mutta se että kaikkia palveluita on erittäin edullisesti ja auliiden ihmisten avulla, kuten Suomessakin oli noin sata vuotta sitten. Muita on kiva työllistää ja toisaalta elää yhteisöllisesti, vaikka omin päin, sillä ulkomailla ollaan yhteisöllisiä, toisin kuin Suomessa jossa on kova elämä, kallista ja eikä kukaan huomaa jos olet kadonnut sinne pieneen pimeään kotiisi.
Lisäksi on lähinnä turvallista, ei tarvitse pelätä sekoilevia metromatkustajia, tai arvaamattomia sekakäyttäjiä julkisilla paikoilla. Muualla liikenne on suurempi riski, Suomeen verrattavissa, mutta se on hallittavissa.