Kahvikoneiden käyttäjille kysymyksiä
1. Montako kuppia kahvia päivässä kuluu?
2. Juotteko yksin vai onko samassa taloudessa muitakin kahvikonekahvin juojia?
3. Juotteko erikoiskahveja vai enimmäkseen tavallista?
4. Onko teillä normaali kahvinkeitin kahvikoneen lisäksi?
5. Miten paljon kalliimmaksi tulee juoda 2-4 kupillista kahvikonekahvia päivässä verrattuna kahvinkeittimeen?
Mietin, kannattaisko tuollainen hankkia kotiin vai tuleeko paljon edullisemmaksi huitaista erikoiskahvi silloin tällöin kahvilassa ja tyytyä muuten tavalliseen kahvinkeitinkahviin.
Kommentit (27)
Minulla on toimistossani Pauligin kahvikone, juon 2-3 kuppia päivässä ja toinen työntekijä saman verran. Juodaan ihan kaikennäköistä, perus Presidenttiä, lisäksi lattea, suklaakahvia ja välissä vihreää teetä. On myös normaali kahvinkeitin, jolle on kylläkin todella vähän käyttöä. Ainoastaan silloin, kun keitän kahvit isommalle porukalle. En osaa yhtään sanoa, miten paljon kalliimmaksi tulee, mutta en kyllä usko että kovin paljoa hintaa tulee lisää. Itse olen ainakin tykännyt todella paljon tuosta, kahveihin ei pääse kyllästymään ja ihanaa luksusta juoda välissä herkulliset erikoiskahvit.
Meillä on pelkkä espressokeitin ja mylly. Itse juon laten aina aamulla, mies pari espressoa kerman kera. Viikonloppuisin mies litkii kahvia enemmänkin, minulla menee silloinkin vain se aamukahvi.
Kustannuksia per kahvi emme ole laskeneet. Espressokeitin maksoi 1500€ ja mylly on joku halpa perusmylly, jotain 200€ luokkaa. Pavut tilaamme Saksasta, koska sieltä käyttämämme merkkiä (Moak Servito) saa paljon halvemmalla kuin Suomesta. Papuihin menee reilut 200€ vuodessa, maidon ja kerman menekistä ei tietoa.
Se, että joisi kahvilassa silloin tällöin erikoiskahvin ei oikein toimi. Täytyyhän ihmisen nyt saada kahvia aamulla ennen kuin lähtee kotoa - tai vaikka ei lähtisikään minnekään. Meille hyvä kahvi on arjen luksusta ja siihen on panostettu. Auto meillä on halpa kottero ja vaatteet kulahtaneita, mutta kahvista ei tingitä.
1. kuluu arkisin 1-3 kuppia, viikonloppuisin noin neljä kuppia päivässä.
2. kaksi kahvinjuojaa taloudessa.
3. juomme sekä erikois- että tavallisia kahveja. Aamuisin useimmiten tavallista, iltapäivällä espressoa tai maustettuja kahveja.
4. ei ole tavallista kahvinkeitintä.
5. emme ole verranneet hintoja. Se ei ole noin pienessä kulutuksessa tärkeää. Kerran pari päivässä haluaa juoda hyvää vahvaa kahvia.
Meillä on Saeco:n laite ja on niin näppärä, nopea ja helppo juoda kahvit silloin, kun haluaa. Ihan sama mitä maksaa.
1. Arkisin 1 kuppi (muut juon töissä), viikonloppuisin 2.
2. Juon yksin.
3. Juon aamuisin cappuccinon tai latte macchiaton. Viikonloppuna lisäksi iltapäivällä espresson. Sellaista perinteistä suomalaista suodatinkahvia en juo lainkaan.
4. Ei ole.
5. En ole ikinä hintoja katsellut, yhden hengen taloudessa ja mun kahvinkulutusmäärillä epäolennaista. Lisäksi en ikinä jaksaisi aamuisin vääntää esim. cappuccinoa perinteisin keinoin, kapselikone rulettaa :)
Aamulla kuppi ja illalla toinen. Loput töissä. Viikonloppuisin 2 kuppia aamulla ja 1-2 loppupäivänä.
2 juo ja molemmat vain Nespresso Latissima+ koneen kahveja.
Minä juon latte tyyppisena, toinen perinteisen kahvin, johon kaataa maitoa.
Tavallinen keitin pölyttyy hyllyssä. Ei kertaakaan käytetty vaikka oli 10 vierastakin.
Paljon kalliimmaksi, mutta riippuu miten sen näkee. Itselle 42-47 sentin hintainen kapseli ei aiheuta kalliuden tunnetta. Juhlamokasta tulee 65 kuppia, eli on se halvempaa, mutta minimi on 4 kuppia, että voi keittää, niin hukkaan menee usein, jos juot yksin, niin jopa puolet, mutta silti jää alle 10 sentin kuppi.
Kuten edellä joku sanoi: Arjen luksusta, johon haluan panostaa. Jos tulee tiukat ajat, niin sitten tästäkin voi tinkiä.
Vähän hätäisesti luin otsikosta että kaivinkoneen käyttäjät ja tökkäsin auki vain nähdäkseni pyöriikö tällä palstalla oikeasti sellaisiakin :)
Sain lahjaksi nestlen isokokoisen masiinan ja ostin useita erilaisia kapselipakkauksia... Lopputulos oli että kahvit jäi maistelun jälkeen juomatta, lapsi ei tykännyt kaakaosta ja pelkän kylmän jääteen vuoksi ei moista masiinaa viitsi pöydällä katsoa.
Pahaa, kallista 0,5-1€/kupillinen, hankalaa ja kamala määrä roskaa ja sokeria.
Talouden kaikki 2 kahvinjuojaa tykkää enemmän tavallisesta suodatinkahvista, jota keitetään vkl 4 kertaa päivässä, arkisin aamulla ja illalla.
Zintino on paras! Belgian pääministerikin juositä.
Ollessani vielä töissä, meillä ei keitetty kahvia kotona kuin viikonloppuisin: aamulla suodatinkahvia ja iltapäivällä kapselikahvit (cappuccino tms.). Nyt olen kotona päivisin ja on kyllä huomattavasti helpompaa tehdä yksi kupillinen kapselista. Jos ei ole minnekään kiire aamulla, niin teen suodatinkahvia, ihan hinnan takia. Meillä on Dolce Gusto.
1. Montako kuppia kahvia päivässä kuluu? 4 kuppia.
2. Juotteko yksin vai onko samassa taloudessa muitakin kahvikonekahvin juojia? Meillä vain minä juon kahvia, vaimoni kaakaota.
3. Juotteko erikoiskahveja vai enimmäkseen tavallista? Vaimo keittää Tazzaa kahvikoneellamme, itse keitän alkuperäismaan kahveja (kuitenkin lähinnä vain viikonloppuna, arkena moccamasterin presidentti maistuu hyvin!)
4. Onko teillä normaali kahvinkeitin kahvikoneen lisäksi? Toki. Vieraille keitetään aina sillä.
5. Miten paljon kalliimmaksi tulee juoda 2-4 kupillista kahvikonekahvia päivässä verrattuna kahvinkeittimeen? Yksi kahvikapseli maksaa n. 25 senttiä, suodatinkahvi taas n. 5 senttiä.
1. Työpäivisin teen yhden kupillisen (mustaa kahvia) kotona, loput kahvit juon sitten töissä. On kyllä jokseenkin kätevämpää ja ainakin näennäisesti nopeampaa valmistaa yksi kupillinen suoraan mukiin kuin liata se kokonainen kahvinkeitin ja odotella sitten valmistumista.
2.Olen ainoa kahvinjuoja tässä huushollissa
3. Enimmäkseen tavallista, mutta eri laatuja.
4. On, mutta on käytössä vain silloin kun järjestämme juhlat (ja vähän aikaa juhlien jälkeen kun juon avatun suodatinkahvipaketin loppuun). Viettää suurimman osan vuottaan siis kaapissa piilossa.
5.En ole ikinä laskenut. Varmaan aika paljon, mutta harvemmin mä sitä halvinta ostan suodatinkahviksikaan... Tosin kapselikahvinkeittimessä syntyy vähemmän hävikkiä, sitä painunutta suodatinkahvia saattaa joskus mennä useampikin kupillinen lavuaarista alas.
1. 3-4 kuppia mutta ne ovat pieniä, joko espressona tai cappuccinona
2. Yksin
3. Keitän espressoa tai cappuccinoa kapseleilla, padseillä tai jauhetulla espressokahvilla, erilaisilla paahdoilla.
4. Ei ole, paitsi Bialettin mutterikeitin (myös kone on Bialettin). Sitä käytän joskus, jos haluan "ison" kahvin.
5. En ole laskenut, mutta kalliimmaksi se tulee kai vain kapseleilla ja padseillä.
[quote author="Vierailija" time="02.12.2013 klo 18:42"]
Zintino on paras! Belgian pääministerikin juositä.
[/quote]
Ihan kuraa ja kallista.
Mä juon 3 kuppia päivässä, muut perheenjäsenet vähemmän. On myös tavallinen keitin. Tulee paljon kalliimmaksi, mutta on myös paljon parempaa. Onneks on varaa siihenkin.
Ite en jois zinzinoa, vaikka maksettais.
1. 3-4 kuppia itse, saman verran muut
2. kome kahvinjuojaa
3. Kaksi juo lattea, yksi espressoa
4. Ei ole,
5. Ei mitään käsitystä, mutta suodatinkahvista ja pavuista suoraan jauhetusta espressosta ei voi puhua samana päivänäkään. Maku ratkaisee.
Puhuttiinko tässä muuten kapselikoneista vai kahvikoneista? Kapselikoneet tekevät hirveää kuraa
Niin, minuakin kiinnostaa mistä koneista oli tarkoitus kirjoittaa. Osa kirjoittaa kapselikoneista ja osa ihan oikeista kahvikoneista. Eivät ole ihan sama asia :)
1. Montako kuppia kahvia päivässä kuluu? itse juon n. kolme kupilista, mies ainakin viikkonloppuisin enemmän
2. Juotteko yksin vai onko samassa taloudessa muitakin kahvikonekahvin juojia? kaksi juo
3. Juotteko erikoiskahveja vai enimmäkseen tavallista? Mikä on erikoiskahvi? Espressoa mylly jauhaa pavuista.
4. Onko teillä normaali kahvinkeitin kahvikoneen lisäksi? ei
5. Miten paljon kalliimmaksi tulee juoda 2-4 kupillista kahvikonekahvia päivässä verrattuna kahvinkeittimeen? ei aavistustakaan, me on käytetty tavallista kahvinkeitintä vain kun on ollut vieraita
Tuon "arjen luksuksen" takia meillekin kone hankittiin ja on kyllä ihana hurauttaa sillä aamukahvit. Kapselikonetta olen kokeillut lomareissulla, ehkä se sopii kahvinkeitinväellä "erikoiskahvien" tekoon, mutta en kyllä omaan kotiini ottaisi. On aika eri asia kuin pavuista jauhettu kahvi.
Niin, minuakin kiinnostaa mistä koneista oli tarkoitus kirjoittaa. Osa kirjoittaa kapselikoneista ja osa ihan oikeista kahvikoneista. Eivät ole ihan sama asia :)
1. Montako kuppia kahvia päivässä kuluu? itse juon n. kolme kupilista, mies ainakin viikkonloppuisin enemmän
2. Juotteko yksin vai onko samassa taloudessa muitakin kahvikonekahvin juojia? kaksi juo
3. Juotteko erikoiskahveja vai enimmäkseen tavallista? Mikä on erikoiskahvi? Espressoa mylly jauhaa pavuista.
4. Onko teillä normaali kahvinkeitin kahvikoneen lisäksi? ei
5. Miten paljon kalliimmaksi tulee juoda 2-4 kupillista kahvikonekahvia päivässä verrattuna kahvinkeittimeen? ei aavistustakaan, me on käytetty tavallista kahvinkeitintä vain kun on ollut vieraita
Tuon "arjen luksuksen" takia meillekin kone hankittiin ja on kyllä ihana hurauttaa sillä aamukahvit. Kapselikonetta olen kokeillut lomareissulla, ehkä se sopii kahvinkeitinväellä "erikoiskahvien" tekoon, mutta en kyllä omaan kotiini ottaisi. On aika eri asia kuin pavuista jauhettu kahvi.
Minulla oli kahvikone käytössä kaksi vuotta, minkä jälkeen kompura väsähti (kompressori meni rikki) ja olisi pitänyt huoltaa, olisi maksanut monta sataa euroa, melkein saman kuin uusi. Kahvikone pölyttyy kaapissa tällä hetkellä kun poiskaan ei raaski heittää.