Paino vain nousee ja nousee! (raskaana)
Olen raskaana viikolla 25. Ja todellakin olen raskaana :(. Kävin tänäaamuna puntarilla, puntari näytti 73kg, painoni on noussut 13kg normaalipainostani, kolmetoista! :(.
Masentaa käydä puntarilla, onko se neuvolassa pakollista? jos vain lopettaisin painon tarkkailun.
Ennen raskautta painoin 60kg, painoindeksini oli 21,3.
Liikun aktiivisesti, 6h viikossa suhteellisen rankkaa liikuntaa, ei siis mitään koiran lenkkeilytystä töpsytellen vaan les mills tunteja, salilla käyntiä jne.
Kaipaan tsemppiä ja kohtalotovereita :(.
Kommentit (24)
No mulla nousi paino 30kg molemmissa raskauksissa riippumatta siitä miten söin tai liikuin (mun mielestä todella erilailla kummassakin, tuli poika ja sitten tyttö, eri mielihalut jne.)
Älä huoli, keho tekee mitä tekee raskauksissa ja aika vaikea sitä on kontrolloida millään tavalla. Liikakilot lähtee sitten myöhemmin pois. Mulla lähti ainakin, painan taas 57kg, mitä olin ennen raskauksia. :)
Hienoa loppuraskautta sinne!
Mulla taas paino ei nouse, vaikka syön tuplamäärän... vko22, painoa tullut 500g, painoindeksi ennen raskautta 18.
Täälläkin viikkoja yli kolmekymmentä ja painoa tullut noin 12 kiloa. En pidä sitä mitenkään pahana, sillä alkujaan olin hoikka, ja syön taatusti aivan samalla lailla kuin ennenkin. Elän uskossa, että nämä kilot eivät ole tulleet jäädäkseen. Ymmärrän painontarkkailun neuvolassa juuri sen takia, että yhtäkkinen raju painonnousu voi viitata johonkin häiriöön. Muuten en ymmärrä kilojen kyttäämistä. Raskaus on sujunut hyvin eikä mitään epänormaalia ole havaittu. On aivan uskomatonta tämä nykyajan raskaana olevien naisten painonnousun tarkkailu. Jokaisen keho toimii miten toimii, asiat vaikuttavat erilailla erilaisiin ihmisiin. Välillä tuntuu sitlä että muut ovat kiinnostuneempia painonnousustani kuin itse olen. Toisillahan on sitä liikapainoa ilman raskauttakin, toisilla taas ei raskaanakaan paino nouse ylipainon puolelle, vaikka kiloja määrällisesti paljon tulisikin.
hei, minusta ainakin tuntui ekan raskauden aikana, että olin varsinainen pesusieni jonka elimistö imaisi kaikki kalorit talteen täysin eri volyymilla, kuin normitilanteessa. Se olikin tarpeen, sillä laihduin jokaisen lapseni imetysaikana yli kymmenen kiloa.
Ihana ketju, kiitos tästä! Mä odotan kolmatta ja olen ihan raivona tän painon nousun kanssa. Kahdesta ekasta tullut 20 kg kummastakaan synnärille ei jäänyt grammaakaan, mutta 3 kk kuluttua olin lähtöpainossa, bmi n. 21.
Nyt kuitenkin rassaa jostain syystä ihan kamalasti tämä painon nousu. Nyt rv 18+2 ja painoa tullut 5 kg lisää. Tässä vaiheessa ei ollut kummastakaan aiemmasta tullut kuin ehkä kilo. Liikun paljon, 4-5 h viikko. Olin lääkärinkin yhteydessä, mutta mitään selittävää tekijää ei löytynyt... Kai tää vaan tosiaan vaihtelee niin kovasti, rauhoittaa kuulla, että muilla on ollut samoja kokemuksia!
Täällä myös. rv 34, pari viikkoa sitten puntarissa oli 13 kg alkupainosta, sen jälkeen en ole viitsinyt käydä. Painoindeksi valmiiksi ylärajoilla. Kipujen takia en pysty liikkumaan, sekin masentaa :( ja paino nousee entisestään... Aikaisemmissa raskauksissa on tullut paljon vähemmän mutta ovat olleet helpompia.
Niin, sulla varmasti vaan kroppa kerryttää nesteitä kun liikutkin noin paljon... Paino putoaa nopeasti synnytyksen jälkeen tai viimeistäön kun lopetat imetyksen, ei läskiä tuolla tahdilla tule.
2
Oho. Liikut tosiaan hyvin, mutta maistuuko ruoka enemmän kuin ennen? Siitähän se on kiinni. On ihan höpöhöpöä, että raskaana pitäisi syödä kahden edestä. Energian tarve kasvaa vain muutaman sata kaloria per päivä, eli yksi ylimääräinen leipä vaikka iltapäivällä riittää kattamaan tämän.
T. Liikkuva rv 28, painoa tullut 7kg. 58kg - 65kg.
Muistakaahan rakkaat naiset, että paino on tässä tilanteessa se kaikista pienin maailman murhe, parempi lapsen kannalta, että paino nousee, eikä laske!
täällä viikkoja 17 ja painoa tullut lähemmäs 10kg. Lähtö bmi 24. Ei paljo naurata. Toinen siis tulossa ja esikoisestakin painoa tuli koko raskauden aikana rapiat 20kg. Syön samalla tavalla kun ennen raskautta, ehkä jopa tarkempi olen. Sokereissa ei ole häikkää, mutta joku muutos aineenvaihdunnassa täytyy olla, ruuansulatua on tooodella hidasta.
Toisaalta, esikoisen syntymän jälkeen, nuo 20kg tippu alta vuodessa ja vielä 10kg päälle.. Eli täytyy varmaan vaan hyväksyä että näin tää vaan mulla menee, mulla ei koskaan tuu olemaan pelkkää nättiä pikku raskausmahaa, vaan aina saan oheistuotteena runsaaasti massaa ja arpia :D
Kolmoselle sanon että painon nousu raskaudenaikana ei ole välttämättä syömisestä kiinni. Elimistö on valtavalla kuormituksella, ja munuaiset kestää mitä kestää. Itse en alkais ylpeilemään millään painolla, saman ihmisen raskauden painon nousut voi olla 12-30 kg, ihan itsestään, ja 3 kk jälkeen on taas samassa lähtöpainossa, esim.
Painoa voi kertyä myös alkavan raskausmyrkytyksen takia, tai muustakin syystä. Sitä painonnousua seurataan neuvolassa juuri sen takia, että liiallinen tai liian vähäinen painonnousu voi olla merkki siitä, että jokin liittyen äidin tai vauvan terveyteen ei välttämättä ole kohdalla eli kyllä kannattaa jatkaa tarkkailua ja käydä puntarilla joka neuvolakäynnillä.
Elä huoli. Nouseeko sulla paino paljon esim kuukautisten aikaan? Mulla hormonit saa aikaan "lihomisen" ja kehon löystymisen. Esikoista odottaessa lihoin 17kg, joista 15kg tuli taskausviikkoon 35 mennessä. Kaksi kuukautta synnytyksestä ja painoin 47kg (tippui 21kg synnytyksestä). Muistan kyllä sen tunteen, kuinka kaihoisasti katsoin näitä, joiole tuli vaannkaunis pallo masun kohdalle. Itselle raskausarpia tuli vain reisiin ja takapuoleen.
Nyt raskaana 14+1 ja painoa tullut 4kg. En jaksa stressata tässä raskaudessa enää :)
Kuule , mulla kaikissa kolmessa raskaudessa paino nousi h.30 mennessä 15 kiloa, sitten loppui ruokahalu ja alkoi närästys ja selkäkivut. Kokonaispainonnousu oli sitten 18 kiloa joka raskaudessa. 6kk vauvan syntymän jälkeen olen aina ollut lähtöpainossa. Eli älä nyt hirveesti huolehdi , kun et ole lähtökohtaisesti ylipainoinen.
Neuvola seuraa painonnousua myös siksi, että yhtäkkinen nopea painonnousu tai painonlasku voi olla merkki jostain raskausteen liittyvistä ongelmista. lisäksi jos synnytyksessä saat esim. puudutuksen tai jos tehdään keisarinleikkaus, tarvitaan senhetkinen paino. Se yhellenä katsotaan neuvolakortista ja jos sitä ei ole viikkokausiin otettu , kysytään sitten äidiltä.
[quote author="Vierailija" time="02.12.2013 klo 08:45"]
Kolmoselle sanon että painon nousu raskaudenaikana ei ole välttämättä syömisestä kiinni. Elimistö on valtavalla kuormituksella, ja munuaiset kestää mitä kestää. Itse en alkais ylpeilemään millään painolla, saman ihmisen raskauden painon nousut voi olla 12-30 kg, ihan itsestään, ja 3 kk jälkeen on taas samassa lähtöpainossa, esim.
[/quote]
En suinkaan ylpeillyt normaalilla painonnousullani. Painon tarkkailuun ja suosituksiin on ihan syynsä ja siksi niitä tarkasti vahditaan. Kilo per raskauskuukausi, tosin epätasaisesti raskausaikaan jakautuen on tämän hetkinen suositus, eli n. 9 kg kokonaisuudessaan, selvät poikkeamat siitä suuntaan tai toiseen on hyvä ottaa tarkkailuun.
Paljon liikkuvilla yleensä ei nestettä kerry paljoa, joten siksi epäilisin syömistottumuksien muutosta. Aineenvaihdunta tottakai hidastuu, mutta liikunta usein auttaa siihenkin ja ap:han kertoi liikkuvansa paljon.
Onko ap neuvolassa otettu painoa jotenkin esille?
Kuule ap - älä stressaa tuosta. Ihan oikeesti. On niin yksilöllistä miten painoa tulee raskauden aikana VAIKKA söisi ihan hyvin. Toisilla raskaushormoonit sinänsä kiihdyttää aineenvaihdunta tosi paljon, toisilla kertyy paljon nestettä kehoon joka nurkkaan. Kokemuksella voin sanoa että nopeammin lähtevät raskauskilot niiltä joille tullut 20kiloa verr niihin joille tullut 8-10kiloa, siis jos esim katsoo 1kk synn jälkeen. Näin on useimmiten. Joten ole ihan rauhassa asian kanssa ja nauti raskaudestasi. t kätilö
Ei kannata stressata painosta raskausaikana. Joillain sitä tulee ja toisilla ei.
Mulla on tänään laskettu aika ja aamulla neuvolassa +16kg, mutta mulla toi lähtöpaino lähemmäs 40kg. Jouduin myös alkaa syömään kunnolla, ennen raskautta söin kerran päivässä klo 23 töiden jälkeen. Kyllähän kiloista pääsee sitten kun imetys kunnolla käynnistyy mutta liian aikasin ei pidä aloittaa riuduttamaan.
[quote author="Vierailija" time="02.12.2013 klo 08:25"]
Oho. Liikut tosiaan hyvin, mutta maistuuko ruoka enemmän kuin ennen? Siitähän se on kiinni. On ihan höpöhöpöä, että raskaana pitäisi syödä kahden edestä. Energian tarve kasvaa vain muutaman sata kaloria per päivä, eli yksi ylimääräinen leipä vaikka iltapäivällä riittää kattamaan tämän.
T. Liikkuva rv 28, painoa tullut 7kg. 58kg - 65kg.
2
[/quote]
On muuten höpöhöpöä, että raskausaikana syömisten, liikkumisen ja kulutuksen suhde olisi sama kuin kehon ollessa normaalitilassa. Otetaanpa esimerkiksi minut: edellisessä raskaudessani en kauheasti liikkunut (ainoa liikunta taisi olla kävelylenkin ja talvella vähäinen hiihtäminen), koska selkä oli niin kipeä, mutta toisaalta söin todella reippaasti. Söin myös jäätelöä ja join kesällä limsaa, mitä en normaalisti tee. Tulos: paino nousi raskauden aikana 12 kg, synnytyksenä jälkeen painoa oli kilo enemmän kuin ennen raskautta.
Olen taas raskaana ja juttelin terkkarin kanssa tästä, Hän sanoi, että on kyllä pitkän työuransa aikana huomannut, että painonnousu ei ole niin tiiviisti suhteessa syömisiin kuin kehon ollessa normaalitilassa. Ja suurin osahan on varmasti nähnyt lehdessä uutisoitavan niistä tutkimuksista, joiden mukaan suoliston bakteerikanta muuttuu raskausaikana ja vaikuttaa siis sillä tavalla kehon aineenvaihduntaan.
Kiitos ihanista kommenteistanne, lohdutitte minua todella. En mielestäni syö enempää kuin ennen raskautta. Ja ennen raskautta en liikkunutkaan, mutta kun paino alkoi raskaana ollessa vain nousta niin aloitin liikkumisen. Toisaalta, näyttää siltä ettei liikkumisella/liikkumattomuudella ole mitään merkitystä minulla painonnousun kannalta.
Aloittaja