Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Paino vain nousee ja nousee! (raskaana)

Vierailija
02.12.2013 |

Olen raskaana viikolla 25. Ja todellakin olen raskaana :(. Kävin tänäaamuna puntarilla, puntari näytti 73kg, painoni on noussut 13kg normaalipainostani, kolmetoista! :(.

Masentaa käydä puntarilla, onko se neuvolassa pakollista? jos vain lopettaisin painon tarkkailun.

Ennen raskautta painoin 60kg, painoindeksini oli 21,3.

Liikun aktiivisesti, 6h viikossa suhteellisen rankkaa liikuntaa, ei siis mitään koiran lenkkeilytystä töpsytellen vaan les mills tunteja, salilla käyntiä jne.

Kaipaan tsemppiä ja kohtalotovereita :(.

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
02.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.12.2013 klo 09:51"]

[quote author="Vierailija" time="02.12.2013 klo 08:25"]

Oho. Liikut tosiaan hyvin, mutta maistuuko ruoka enemmän kuin ennen? Siitähän se on kiinni. On ihan höpöhöpöä, että raskaana pitäisi syödä kahden edestä. Energian tarve kasvaa vain muutaman sata kaloria per päivä, eli yksi ylimääräinen leipä vaikka iltapäivällä riittää kattamaan tämän. 

T. Liikkuva rv 28, painoa tullut 7kg. 58kg - 65kg.

2

[/quote]

On muuten höpöhöpöä, että raskausaikana syömisten, liikkumisen ja kulutuksen suhde olisi sama kuin kehon ollessa normaalitilassa. Otetaanpa esimerkiksi minut: edellisessä raskaudessani en kauheasti liikkunut (ainoa liikunta taisi olla kävelylenkin ja talvella vähäinen hiihtäminen), koska selkä oli niin kipeä, mutta toisaalta söin todella reippaasti. Söin myös jäätelöä ja join kesällä limsaa, mitä en normaalisti tee. Tulos: paino nousi raskauden aikana 12 kg, synnytyksenä jälkeen painoa oli kilo enemmän kuin ennen raskautta.

Olen taas raskaana ja juttelin terkkarin kanssa tästä, Hän sanoi, että on kyllä pitkän työuransa aikana huomannut, että painonnousu ei ole niin tiiviisti suhteessa syömisiin kuin kehon ollessa normaalitilassa. Ja suurin osahan on varmasti nähnyt lehdessä uutisoitavan niistä tutkimuksista, joiden mukaan suoliston bakteerikanta muuttuu raskausaikana ja vaikuttaa siis sillä tavalla kehon aineenvaihduntaan.

[/quote]

Aivan. Hormoonit laittavat kehon uuteen uskoon. Kuitenkin syöminen on se mikä lihottaa, turvotuksesta vastaa hormoonit. Ap:n tapauksessa suuri liikunnan määrä kuitenkin todennäköisesti pitää turvotusta kurissa, joten siksi epäilin ap:n muuttaneen ehkä syömistottumuksiaan. Ehkä ap vielä palaa kertomaan meille lisää tilanteestaan? 

Oma painoni ei juurikaan noussut toisen kolmanneksen puoliväliin mennessä, mutta pomppasi alle kuukaudessa 3kg ja siksi minut määrättiin sokerirasitustestiin, vaikkean kuulu riskiryhmään. Ihan syystä näitä "kyttäillään", ulkonäöllä ei näissä asioissa ole väliä, tai ei ainakaan pitäisi olla. 

3

Vierailija
22/24 |
02.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu kannattaa varmistaa, että ei ole mitään raskausmyrkytystä. Itse söin näin: aamulla kaurapuuro. Lisäsin puuroon mustikkaa, maitoa ja vähän sokeria. Join muutaman mukillisen vettä aamupalan jälkeen. Kahvia en juonut koko raskausaikana.

Lounas oli iso lautasellinen vihreää salaattia, jossa myös kirsikkatomaattia, ananasta, keitettyä porkkanaa, paistettua maissia ja naturellia kanaa jonka itse olin kevyesti maustanut tai norjan lohta. En käyttänyt salaatinkastikkeita enkä krutonkeja. Vettä taas muutama lasillinen ruuan kanssa ja saatoin ottaa leivänkin.

Välipalana leipää jonka päällä oli kalkkunaleikkelettä ja juustoa, omena, appelsiini, nektariini.

Iltapalana rasvaton maitorahka ja jugurtti.

Join vettä joka välissä. Söin enimmäkseen luomutuotteita. Koko raskauden ajan olin pirteä ja hyvinvoiva ja kävin salilla (en yhtä kovia treenejä vetänyt silloin raskauden aikana kuin nykyään kun vauva on muutaman kuukauden) ja kävelylenkillä. Painoni on nyt 60kg ihan kuten ennen raskautta. En huomaa itsessäni mitään muutosta kuin ennen raskautta, paitsi että kynnet ovat vahvistuneet. Ei yhtäkään raskausarpea tullut. Hiuksia ei lähde sen enempää kuin ennen raskauttakaan. Imetän. En tupakoi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
02.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

no täällä about sama lähtöBMI ja paino noussut yhteensä 17 kg. nyt meneillään rv 37, joten toivottavasti pian koko homma ohi. ja toinen raskaus on tämä, ekassa nousi vielä enemmän. 

älä huoli, kaikki on yksilöllistä.

Vierailija
24/24 |
12.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.12.2013 klo 10:01"]Juu kannattaa varmistaa, että ei ole mitään raskausmyrkytystä. Itse söin näin: aamulla kaurapuuro. Lisäsin puuroon mustikkaa, maitoa ja vähän sokeria. Join muutaman mukillisen vettä aamupalan jälkeen. Kahvia en juonut koko raskausaikana.
Lounas oli iso lautasellinen vihreää salaattia, jossa myös kirsikkatomaattia, ananasta, keitettyä porkkanaa, paistettua maissia ja naturellia kanaa jonka itse olin kevyesti maustanut tai norjan lohta. En käyttänyt salaatinkastikkeita enkä krutonkeja. Vettä taas muutama lasillinen ruuan kanssa ja saatoin ottaa leivänkin.
Välipalana leipää jonka päällä oli kalkkunaleikkelettä ja juustoa, omena, appelsiini, nektariini.
Iltapalana rasvaton maitorahka ja jugurtti.
Join vettä joka välissä. Söin enimmäkseen luomutuotteita. Koko raskauden ajan olin pirteä ja hyvinvoiva ja kävin salilla (en yhtä kovia treenejä vetänyt silloin raskauden aikana kuin nykyään kun vauva on muutaman kuukauden) ja kävelylenkillä. Painoni on nyt 60kg ihan kuten ennen raskautta. En huomaa itsessäni mitään muutosta kuin ennen raskautta, paitsi että kynnet ovat vahvistuneet. Ei yhtäkään raskausarpea tullut. Hiuksia ei lähde sen enempää kuin ennen raskauttakaan. Imetän. En tupakoi.
[/quote]

Haha, minä söin mitä halusin, ja silti paino nousi vain tuon saman 12 kg. Ja synnytyksen jälkeen painoin 58 kg.

Vaikka kyttäisi kaloreita kuinka, niin niitä kiloja tulee juuri sen verran kuin on tullakseen. Niin ja yhtäkään arpea ei tullut mihinkään.