Heräsin lauantaiaamuna 5.45. Entä te?
Olin kumman pirteä ja päätin, etten enää yritä nukkua. Mahtavaa, kun vieläkin on päivä edessä. Mahdollisesti otan tänään vielä pitkät tai lyhyet päiväunet.
Anoppini kärsii siitä, että herää liian aikaisin, ja yrittää väkisellä myöhäistää nukkumaanmenoa, että saisi nukuttua vähintään kuuteen asti, tai siihen että muut heräävät. Ymmärrän häntäkin. Minulle aikainen herääminen on niin harvinaista, ettei se ole ongelma vaan päinvastoin.
Moneltako heräsitte tänään? Oletteko tyytyväisiä?
Kommentit (40)
7:35 heräsin tänään eli suhteellisen myöhään :D Arkisin kello herättää 5:50 enkä perjantaisin todellakaan jaksa valvoa, eilenkin menin nukkumaan jo kymmenen aikaan vaikka yleensä sinnittelen yhteentoista.
Tänään nukuin pitkään, minuksi pitkään siis. Heräsin ensimmäisen kerran vasta klo 06.35. Hyvin usein herään ennen viittä, välillä jo neljän maissa. Saatan kyllä nukahtaa myöhemmin uudelleen ja ne ovatkin usein tosi hyvät unet vielä. Olen menossa sellaisessa vaiheessa, jossa aamuherätykset eivät ole enää pakollisia ja palaudun vuosikymmenten vuorotyöstä. Joten kai tämä on tavallista, että uni ei ole vielä parasta mahdollista.
6.30 ja herään aina kuuden ja seitsemän välillä. Olen siihen tyytyväinen, enkä piittaa muitten mielipiteistä. Ihmiset on joko aamu- tai iltaihmisiä, eikä sitä voi muuttaa.
Vain maalaisjunteille aikaisin herääminen on joku meriitti jolla kehuskella.
Miksi heräät jo keskellä yötä? Mikä hyöty jos joutuu sitten nukkumaan päiväunet, jotka sitten pilaa loppupäivän?
6.45 kissa oli sitä mieltä, että on aika herätä 🐱
Heräsin 7.40. Olisin kyllä voinut nukkua pitempäänkin. En tiedä, mihin aikaan menin nukkumaan, mutta taisi jäädä unet hieman lyhyiksi.
Heräsin joskus kahdelta, käytin koiran ja painuin vielä sänkyyn katselemaan youtubea. En tykkää.
Kuudelta heräsin, aina arkenakin pitää herätä kuudelta niin ei viikonlopuks käänny rytmi. Lomalla sitten nukuttaa pitempään.
Naapurissa oli bileet johonkin 4-5 asti, joten enpä saanut nukuttua silloin ollenkaan. Vähäisten unien jälkeen oli pakko kahdeksalta kuitenkin herätä, vaikka vielä olisi nukuttanut.
Vierailija kirjoitti:
6.30 ja herään aina kuuden ja seitsemän välillä. Olen siihen tyytyväinen, enkä piittaa muitten mielipiteistä. Ihmiset on joko aamu- tai iltaihmisiä, eikä sitä voi muuttaa.
Kyllä sen pystyy muuttamaan! Itsellä vuorotyötausta (ei öitä kuitenkaan) ja silloin olin iltavirkku yökukkuja joka saattoi valvoa esim. palstalla tai kirjaa lukiessa hyvin pikkutunneille. Kunnes vaihdoin säännölliseen päivätyöhön, parin pommiin nukkumisen jälkeen oli opeteltava mennä nukkumaan viimeistään klo 23 kun työpaikalla on tarkoitus kuitenkin olla klo 7. Nykyään herään viikonloppuisinkin aikaisin.
Seitsemältä. Voisi mennä yhdeksitoista töihin.
Mulle viikonloput on aina työaikaa, mutta onneksi saan alkamisajankohdan valita itse.
4.45. Sairastan unettomuutta. Herään jatkuvasti liian aikaisin, yleensä klo 3 enkä saa enää unta. Vaikka nukkuisin 21-03(joskus harvoin saan nukuttua näin) niin se ei vaan ole yhtä virkistävä uni kuin vaikkapa 24-06, jostain syystä.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen entinen iltavirkku, mutta opettelin säännöllisen vuorokausirytmin ja nykyään herään aina seitsemältä. Myös viikonloppuna. Tänään meni hieman myöhäisemmäksi ja heräsin 7:36. En käytä koskaan herätyskelloa. Ja olen tosi tyytyväinen!
Jos heräisin joku päivä vieläkin aikaisemmin, saattaisin tehdä ihan saman kuin sinäkin, ap! Ymmärrän tosin että jos joka päivä herää viideltä eikä saa enää nukuttua, niin ei sekään kivaa ole.
Miten säännöllinen vuorokausirytmi opetellaan? En minä ainakaan saa edes unta ennen klo 24 (paitsi harvoin) vaikka herätys arkena aina ennen klo 7. En herää koskaan ennen kellonsoittoa, viikonloppuna laitan kellon herättämään klo 10 etten nukkuisi ”liikaa” ja kukkuisi seuraavaa yötä.
Omaa vuorokausirytmiä on vaikea muuttaa.
Heräsin klo 4.40. Nukkumaan menin klo 1.00. Varhaiset aamukahvit ja parvekkeella raikkaan ilman hengittelyä. Vähän olen kerinnyt myös lueskella. On ollut ihana seurata päivän valkenemista ja liikenteen vilkastumista. Tämä siis Helsingissä. Pian vähän ruokaa ja toiset kahvit. Sitten parin tunnin aamupäiväunet. Herättyä vielä pitkä päivä aikaa tehdä vaikka mitä.
Heräsin 5.15. ja olen siihen ihan tyytyväinen, kun on 6 tunnin yöuni sentään takana. Välillä joutuu pärjäämään 4-5 tunnilla.
Vierailija kirjoitti:
Miksi heräät jo keskellä yötä? Mikä hyöty jos joutuu sitten nukkumaan päiväunet, jotka sitten pilaa loppupäivän?
Koska heräsin vain. Olisin siis voinut vielä yrittää nukkua, mutta ei ole takeita, että se olisi onnistunut. Mahdollisesti olisin ollut tunnin sängyssä hereillä, ja sitten noussut ylös miettien että se tunti oli hukkaan heitettyä aikaa. Minusta aikainen kiireetön aamuhetki on ihana, melko harvinaista minulle. Eivätkä päiväunet pilaa loppupäivääni. Miksi pilaisivat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen entinen iltavirkku, mutta opettelin säännöllisen vuorokausirytmin ja nykyään herään aina seitsemältä. Myös viikonloppuna. Tänään meni hieman myöhäisemmäksi ja heräsin 7:36. En käytä koskaan herätyskelloa. Ja olen tosi tyytyväinen!
Jos heräisin joku päivä vieläkin aikaisemmin, saattaisin tehdä ihan saman kuin sinäkin, ap! Ymmärrän tosin että jos joka päivä herää viideltä eikä saa enää nukuttua, niin ei sekään kivaa ole.
Miten säännöllinen vuorokausirytmi opetellaan? En minä ainakaan saa edes unta ennen klo 24 (paitsi harvoin) vaikka herätys arkena aina ennen klo 7. En herää koskaan ennen kellonsoittoa, viikonloppuna laitan kellon herättämään klo 10 etten nukkuisi ”liikaa” ja kukkuisi seuraavaa yötä.
Omaa vuorokausirytmiä on vaikea muuttaa.
Minulla onnistui niin, että aloin ensin herätä aina samaan aikaan, klo 7. Jokaisena viikonpäivänä, myös niinä päivinä kun ei olisi pakko. Ja sitkeästi vain ylös vaikka kuinka väsyttäisi. Parina ensimmäisenä päivänä tuli mentyä liian myöhään nukkumaan ja aamulla väsytti ja oli kamalaa. Sitten aloin älytä mennä sänkyyn riittävän aikaisin. Jos ei nukuttanut, luin kirjaa. Mielellään sellaista, joka ei ole kovin jännittävä. Self help -kirjallisuus toimii hyvin.
Vähitellen aloin saada unen päästä kiinni klo 23 illalla. Huolehdin tarkasti, että olin puoli tuntia ennen sitä joka päivä sängyssä iltatoimet tehtynä. Vuorokausirytmi alkoi toimia näin ja toimii hyvin, kunhan en yhtään lipeä siitä viikonloppuisin. Luultavasti sekin vaikuttaa, että otan aamuisin heti herättyäni tunnin valohoidon kirkasvalolampulla, samalla kun syön aamiaista. Keho oppii säätämään rytmiä valoisuuden mukaan, ja jos joka aamu seitsemän jälkeen on kirkkaassa valossa, vähitellen herääminen alkaa tapahtua seitsemältä jopa ilman kelloa.
En siis nykyään tarvitse enää herätyskelloakaan.
t. 1