Voisitko seurustella miehen, joka ei erota sairaalaa tk:sta, kanssa?
Kommentit (36)
Ei tosiaan penaalin terävin kynä. Minua kiehtoo ne terävimmät.
Sillä tavalla erota ettei älyä niiden olevan ihan eri asia.
Voisin, ei minusta ole tärkein ominaisuus miehessä tuo terveyskeskuksen ja sairaalan erottaminen.
Kyseessä on ilmeisesti ap:n sulhaskandidaatti. Juokse kun vielä voit.
No ei se nyt ehkä TÄRKEIN ominaisuus ole, mutta kyllä se jotain kertoo, eikä välttämättä kovin hyvää... Taidan tosiaan juosta.
Kelpaisi minulle. Täytyykin kysyä tietääkö mieheni. Lapsena olemme käyneet neuvolan ja kouluterveydenhuollon lisäksi yksityisillä lääkäriasemilla, sitten yths:llä ja nykyisin molemmilla on niin kattava työteveyshuolto, että vain hammaslääkäri ja minulla gynekologi maksetaan itse. Jos jotain muuta lääketieteellistä apua kaipaan, menisin samalle lääkäriasemalle jossa molemmilla on työterveys. En ainakaan aikuisena ole koskaan käynyt nykyisen asuinkaupunkin terveyskeskuksissa ja omaisten luonakin olen vieraillut vain yliopistollisessa keskussairaalassa.
Yhteenvetona siis: olemme terveitä, lapsettomia kolmekymppisiä, joita tämä asia ei ole juuri koskettanut, eikä niin kovin paljon kiinnostakaan.
Hmm...
Juuri vähän aikaa sitten juttelin mieheni kanssa. Hän oli yrittänyt selittää sairaalan ja tk:n eroa ulkomaalaiselle kaverilleen. Kauhean hankalaa. Rahoitusko sen määrää? Kunta/valtio/yksityinen? Miksi tk:ssa on sairaalaosasto? Mikä lääkäriasema on?
Ja olen siis seurustellut mieheni kanssa, joka on ihan fiksu (FT koulutukseltaan), samoin kuin tuo kaveri, joka oli kysellyt tk:n ja sairaalan eroa.
No ei minustakaan noiden ero nyt niin ilmiselvä ole. Huomaa siis ap, että terveyskeskushan on aika laaja käsite, jonka alle menee myös sairaalat, hammashuolto, ambulanssit, kotisairaanhoito, kuntoutus jne. Nämä toiminnot on sitten jaettu useimmiten pienempiin yksiköihin, eli vaikka niihin kunnallisiin terveysasemiin ja isompiin keskussairaaloihin. Kansankielessä tosin tuota terveysasemaa nimitetään usein terveyskeskukseksi, koska ennen tuo koko palvelupaketti yleensä löytyi yhdestä paikasta, eipä enää...
ap, jos tää on yks sun kriteereistä seurustelun suhteen niin sulhasena juoksisin karkkun sunlaista hirivtystä
Kiinnostavia tapauksia, hyvällä itsetunnolla varustettuja, poikkeavat crocsi-kansasta edukseen.
[quote author="Vierailija" time="01.12.2013 klo 06:42"]
-
[/quote]
En tiedä voisinko seurustella naisen kanssa joka tekee tällaisia aloituksia foorumeilla.
En missään tapauksessa, myös jatkuva sekoilu terveysaseman ja terveyskeskuksen erojen ymmärtämisessä johti edellisen parisuhteeni kariutumiseen.
Terveyskeskuksessa ei ole sairaalaa vaan Tk:n vuodeosasto.
En voisi. Mielestäni tuollainen asia kuuluu kaikkien yleissivitystykseen maassa jossa on ilmainen koulutus. Kertoo siis siitä, että tämän ihmisen yleissivistys on heikkoa. Itse arvostan ihmisissä hyvää yleissivistystä. Mielestäni on henkistä laiskuutta, jos ei sivistä itseään.
Mutta kun sairaalassa voi olla terveyskeskuksen päivystysvastaanotto?
Miten ne nyt sitten eroaa toisistaan?
Onko Suomessa paljonkin sellaisia terveyskeskuksia, joissa ei ole sairaalaa?
Aikanaan terveyskeskukset tulivat niitä edeltäneisiin kunnansairaaloihin, ainakin pääsääntöisesti. Nykyään monet terveyskeskussairaalat ovat pikemminkin loppusijoituspaikkoja, eli kroonikko-osastoja ja terminaalihoitoa niille, joille ei enää muusta sairaalahoidosta ole apua.
Ja kyllä, minunkin mieheni tietää, että on olemassa terveyskeskussairaaloiden lisäksi sellaisia, joissa on vain sairaala, mutta ei terveyskeskusta. Mutta sitten taas asiaa sekoittaa se, että täällä on kaupungin terveyskeskuksen päivystys keskussairaalassa.
[quote author="Vierailija" time="01.12.2013 klo 08:42"]
Terveyskeskuksessa ei ole sairaalaa vaan Tk:n vuodeosasto.
[/quote]
Ainakin omassa kunnassani terveyskeskuksen vuodeosasto on nykyisin ihan virallisesti nimeltään sairaala.
Suomessa julkiseen terveydenhuoltoon kuuluu perus- ja erikoissairaanhoito.
Sitten on yksityiset lääkäriasemat, joissa esim. useimmilla on työterveyshuolto.
Kunnat jäjestävät perusterveydenhuollon palvelut: neuvolat, lääkäri, hammashoito jne. terveyskeskuksissa. Erikoissairaanhoito on useamman kunnan yhdessä järjestämää erikoislääkäri johtoista hoitoa. Erikoissairaanhoitoon ei pääse ilman lähetettä (paitsi akuuteissa tilanteissa).
Erikoissairaanhoito lähettää laskun potilaan kotikunnalle maksettavaksi.
Nykyisin on pyritty tekemään palveluja joustaviksi. Tämän vuoksi on luotu ns. yhteispäivystys järjestelmä. Terveyskeskustasoinen päivystys on sairaalan yhteydessä - jossa sitten on seinän takana erikoissairaanhoidon päivystys - jota voidaan konsultoida nopeasti tai tarvittaessa siirtää potilas nopeasti sairaalan potilaaksi jos hän tarvitsee sairaalatason (erikossairaanhoidon) palveluita. Terveyskeskuksilla on oman alueensa potilaiden hoitovastuu. Ei koskaan ensisijaisesti sairaalalla, koska sinne tarvitaan lähete.
Siis millä lailla erota? Meidän kunnassa on sairaala ja tk samassa kiinteistössä.