Liittyykö paniikkikohtaukseen aina hengenahdistusta?
Voiko se ilmetä myös paniikinomaisena tajunnan menettämisen pelkona- esim. tunteena, että saa aivoverenvuodon tai jotain vastaavaa?
Kommentit (8)
Mulle iskee kauhea kuolemanpelko, henki ei kulje.
Ok, no miten tätä voi sitten hoitaa? en mielellään haluaisi lääkkeitä. Minulla, aplla siis ei minkäänlaista "henki ei kulje" - tunnetta, tuntemukset siis päässä ja tajunnan sumentumisessa. Olen siis joskus luullut, että tämä on jotain aivoperäistä, ja siksi olen miettinyt, onko tämä paniikkioireita, kun yleensä tuossa yhteydessä puhutaan hengenahdistuksesta.
voi ilmetä esim kuoleman pelkona, sydämen sykkeenä, pyrtymisenä ym. erilaisia
Paniikkihäiriötä voidaan hoitaa kognitiivisella terapialla. Hengitystekniikoilla voidaan hallita paniikkiin liittyvää hyperventilointia, joka aiheuttaa pelottavat tuntemukset.
Mikäli kyseessä on paniikkikohtaus, siihen voi autta ihan itse ilman lääkkeitä tai terapioita. Eli anna paniikin tulla, keskity sillä hetkellä johonkin pikkutarkkaan hommaan, ja anna sen mennä pois.
Itselläni ei hengenahdistusta. Enemmänkin sydämen tykyttely, hikoilu ja näön sumeneminen.
eikös hyperventilointiin auta paperipussiin hengittäminen
Kyllä se voi ilmetä tuollaisena pelkona. Kuoleman tai tajunnan menettämisen pelko on yleistä paniikkikohtauksessa. Ei ole välttämättä hengenahdistusta.