Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tunnetko sinä niin tyhmiä ihmisiä, jotka luulee että korona on ongelma sen aiheuttaman kuolleisuuden vuoksi?

Vierailija
25.09.2020 |

Työkaverini äiti on kuulemma tätä mieltä. Onko jollain mennyt ohi, että ongelmana on sairaaloiden suuri kuormitus ja täysin tuntemattoman taudin jälkitaudit, joiden vaikutuksia (eikä kuolleisuutta) vielä tiedetä alkuunkaan?

Ja lisäksi hän luulee, että arviot siitä, monta kuollutta influenssa aiheuttaa on sama asia kuin suoraan koronaan kuolleet! Voitko kuvitella? Jopa lapseni tietää, että influenssakuolleisuuteen lasketaan kaikki välilliset syyt ja jälkitauditkin, ja koronasta meillä on vasta suorat numerot.

No, en usko löytäväni montaa yhtä hölmöä kuin tuo ihminen.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jälkitaudit hämmentävät minua, lähinnä nuorten keskuudessa.

Vierailija
2/17 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen, mutta tavallaan se on ymmärrettävää, kun niistä uutisoidaan eniten.

Tuskin tietäisin niistä koronan aikaansaamista pitkäaikaissairauksista, jollei olisi tullut itselle ja lähisukulaiselle.

Kävin juuri lääkärillä tänään. Vaikkei niitä oireita tutkita "korona"-nimellä, niin pääsen nyt laajaan verikokeeseen, kun se lääkäri, joka hoiti niitä keväisen koronan oireita vasta tajusi, mitä mulle on siitä tullut. Eli olen saanut outoja tulehduksia ja ilmeisesti jotain autoimmuunitauteja sen seurauksena. Saan kai myös veritulppaestolääkityksen nyt jälkijunassa.

Jos vain tällä selviää, niin hienoa. Lähidukulaiseni on joutunut työkyvyttömäksi, korona meni hänellä johonkin sydämeen tai hermostoon tms, ei pysty edes kävelemään pitkiä pätkiä ja kunto romahtaa heti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen lisäksi ihmisiä, joiden mielestä tiedon hankinta ja sen lisääminen on pelottelua ja pelkäämistä. En ymmärrä ollenkaan, ei minua ainakaan pelota tieto, että moottoritiellä ei kannata kävellä ja että siellä kävelly kuoli. Todella hysteeristä pelätä tietoa mielestäni.

Vierailija
4/17 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset on tyhmiä. Kuka yllättyi? Minä en.

Vierailija
5/17 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Duodecimin Terveyskirjastosta luin taannoin, että harvoin infuenssa itsessään aiheuttaa kenenkään kuoleman. Siihen menehdytään, jos on jokin perussairaus, joka pahenee influenssan aikana. Toinen kuolleisuutta aiheuttava tekijä ovat jälkitaudit kuten keuhkokuume. Influenssa voi aiheuttaa myös aivokalvon- ja sydänlihastulehduksia.

Tietysti koronakin voi pahentaa perussairautta ja aiheuttaa siten kuoleman. Mutta korona tappaa myös aiheuttamalla yleisen tulehdustilan (cytokine storm).  Sytokiinit vaurioittavat sisäelimiä. Jälkitaudeista ei vielä ole kai tutkittua tietoa olemassa, mutta vaaravyöhykkeessä ovat keuhkot, sydän, hermosto ja aivot.

Vierailija
6/17 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis influenssa, ei infuenssa

Vierailija
7/17 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni joka ikinen tiedonlisäämisyritys mediassa on täynnä itkemistä siitä kuinka a) pitää lopettaa pelottelu ja alkaa elää  koska b) koronaan ei kuollut juuri kukaan

Tietääkseni b seurasi siitä, että ei eletty normaalisti. Ja että tiedon lisääminen ei pitäisi normaalissa ihmisessä aiheuttaa pelkoa. 

Korkeimmin koulutettu kansa vielä....

Vierailija
8/17 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuskin tietäisin niistä koronan aikaansaamista pitkäaikaissairauksista, jollei olisi tullut itselle ja lähisukulaiselle.

Kävin juuri lääkärillä tänään. Vaikkei niitä oireita tutkita "korona"-nimellä, niin pääsen nyt laajaan verikokeeseen, kun se lääkäri, joka hoiti niitä keväisen koronan oireita vasta tajusi, mitä mulle on siitä tullut. Eli olen saanut outoja tulehduksia ja ilmeisesti jotain autoimmuunitauteja sen seurauksena. Saan kai myös veritulppaestolääkityksen nyt jälkijunassa.

Jos vain tällä selviää, niin hienoa. Lähidukulaiseni on joutunut työkyvyttömäksi, korona meni hänellä johonkin sydämeen tai hermostoon tms, ei pysty edes kävelemään pitkiä pätkiä ja kunto romahtaa heti.

Niin?

Miten tämä vaikuttaa minun elämääni?

Miksi minua pitäisi kiinnostaa sinun jonkun kaverin elämä?

Vierailija
9/17 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset luulevat enemmän kuin tietävät.

Vierailija
10/17 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveelle ihmiselle tästä on hyvin vähän ongelmia ja sairaat eivät minua kiinnosta.

Jos hoidat hygieniaasi normaalisti, voit elää suht perusarkea, mitä se nyt kenellekin merkitsee.

Vierailija
11/17 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terveelle ihmiselle tästä on hyvin vähän ongelmia ja sairaat eivät minua kiinnosta.

Jos hoidat hygieniaasi normaalisti, voit elää suht perusarkea, mitä se nyt kenellekin merkitsee.

Täh? Ne on just ne terveet jotka joutuu sairaalaan, tehohoitoon ja saa jälkitauteja. Sairaat on ne jotka näkyy tilastossa kuolleina. Ne on niitä vanhuksia.

Jos meinaat että pari viikkoa tehohoitoa ja kuukausien jälkitautirumba ei pelota niin ok, ymmärrän. Mutta ymmärrä että muita ja yhteiskuntaa semmonen ei vältämättä nappaa.

Vierailija
12/17 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka kuinka monta

Vierailija
13/17 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oi voi...

Vierailija
14/17 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä tunnen 3 koronan sairastanutta ja yhdelläkään ei ollut mitään merkittäviä oireita. Kuten ei ole suurimmalla osalla työikäisistä.

"Korona meni sydämeen tai hermostoon tms". Jestas. Mitenköhän tämä on tutkittu. Suomessa ei ole ainakaan yhtään tapausta, jossa "korona olisi hermostossa". Eikä ole maailmaltakaan tuollaista kantautunut. Vakavasti koronasairaille on joillekin tullut sydämen vajaatoimintaa. Ei harvinaista minkään tehohoitoa vaativan sairauden kanssa.

Huom. muuten ihan normaalista keuhkokuumeesta toipuminen vie aikuiselta ihmiseltä helposti 3-6 kk.

Mistä olet päätellyt, että autoimmuunisairauksillasi ja kotimaalla on kausaalinen yhteys?

Vierailija
15/17 |
26.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahimpia on nää joita tieto pelottaa. Kunnon strutseja!!!

Vierailija
16/17 |
26.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä tunnen 3 koronan sairastanutta ja yhdelläkään ei ollut mitään merkittäviä oireita. Kuten ei ole suurimmalla osalla työikäisistä.

"Korona meni sydämeen tai hermostoon tms". Jestas. Mitenköhän tämä on tutkittu. Suomessa ei ole ainakaan yhtään tapausta, jossa "korona olisi hermostossa". Eikä ole maailmaltakaan tuollaista kantautunut. Vakavasti koronasairaille on joillekin tullut sydämen vajaatoimintaa. Ei harvinaista minkään tehohoitoa vaativan sairauden kanssa.

Huom. muuten ihan normaalista keuhkokuumeesta toipuminen vie aikuiselta ihmiseltä helposti 3-6 kk.

Mistä olet päätellyt, että autoimmuunisairauksillasi ja kotimaalla on kausaalinen yhteys?

Oletpa elänyt puskassa.

Vierailija
17/17 |
05.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

nousee taas

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kolme