Miksi ihmiset eivät usko maskisuosituksia?
Pitääkö olla pakko ennen kuin menee perille? Ei siitä maskin käytöstä haittaakaan ole. Vai oletteko niin persauksia ettei ole varaa tai tyhmiä tai molempia ja haluatte koko maailman tietävän sen? Onko kuitenkin tärkeää, että Instassa näytätte hyvälle ja IRL ei sitten niin väliä.
Kommentit (78)
Ei mulla ole varaa ostaa maskeja. Haen ruuankin ruokajonosta, vaatteet paikkaan niin kauan kun onnistuu. Mulla on yhdet housut, yhdet kengät ja kolme paitaa, pakko säästää aina muutama sentti, jos joku niistä hajoaa. Tulot opiskelijana 250e kuukaudessa, korona vei viikonlopputyön. Toki voisin nostaa lainaa ja ostaa sillä maskeja, mutta sitä en tee niin kauan kuin muidenkaan ei tarvitse ottaa lainaa maskeihin.
No, onneksi en ole kovin suuri riski muille. Pyöräilen joka paikkaan koska bussilippuun ei ole luonnollisesti varaa, enkä käy tapahtumissa koska... yllätys yllätys ei ole varaa. Vähävaraisten maskitkin jaettiin loppuun ennen kuin ehdin paikalle, taisivat olla parempiosaiset asialla, joilla on auto tai rahaa bussilippuun.
Kyse on tosiaan suosituksesta. Se olisi helpoin ja kevein tapa pitää tää maa pyörimässä. Nyt sitten valitettavasti näyttää siltä, että ihmiset pitävät sitä vain suosituksena ja kulkevat levittämässä tautia koska se ei ole vaarallista/se ei ole vaarallista suurimmalle osalle/sitä on vain x promillella/tää on pelkkää huijausta/tauti ei tartu jos... jne.
Kun ihmiset eivät usko suositusta, niin kohta ollaan taas kevään kaltaisessa tilanteessa, jossa koululaiset passitetaan kotiin, ravintolat laitetaan kiinni ja ihmisiä lomautetaan. Tämä vain siksi kun "ei ole pakko".
Just oli Seiskassa kuva THL:n pomosta Tervahaudasta, joka matkusti julkisilla ilman maskia Helsingissä. Voiko selkeämmin enää ilmaista, etteivät he itsekään usko koronan vaaroihin???
Vr:n kaukojunassa lähes kaikilla oli maski. Tämä siis alku viikosta.
En ole vieläkään nähnyt luotettavaa, vertaisarvioitua tutkimusnäyttöä siitä, että maskeista olisi niin suuri hyöty, että kannattaa kärsiä niistä johtuva epämukavuus, ajankäyttö, kustannus ja ympäristökuormitus. Yksittäisiä tutkimuksia olen nähnyt kyllä, mutta vähintään yhtä monia, joiden mukaan maskien vaikutus pandemian hallitsemiseen on merkityksetön.
Eli: vakuuttava näyttö puuttuu. Varmuuden vuoksi en käytä, mutten kuin tilanteissa, joissa on ollut pakko (terveysasema, vierailu hoivakodissa tms). Huonoin syy, mitä olen kuullut, on viesti solidaarisuudesta tai muistutus tartuntavaarasta. Nämä ovat mielestäni todella huonoja perusteluita. Haluan torjua pandemiaa tavoilla, joiden hyöty on suurempi kuin niiden aiheuttama haitta, en signaloida mitään yleisestä "kunnollisuudesta". Sellaisesta en välitä (vaikka muista ihmisistä välitänkin).
Mielestäni on myös tosi ok käyttää maskia, kunnioitan sitä päätöstä myös. Kuitenkin on sanottava, että kommunikaatiotilanteessa maskillisen kanssa on tosi vaikea pitää turvaväliä. Puhe kuuluu tavallista huonommin ja suu ei näy, joten ihmiset korottavat ääntään ja kumartuvat toisen puoleen vaistomaisesti. Mielestäni on parempi puhella matkan päästä, maskitta.
En ole myöskään nähnyt mitään näyttöä siitä, että korona leviäisi näissä tilanteissa, joihin maskia suositellaan (kaupat, kulkuvälineet, kirjastot tms. Jos sitä on, luen tosi mielelläni, linkatkaa!) Eikös korona tällä hetkellä leviä urheilujoukkueissa, yksityisjuhlissa, illanvietoissa? Niissä luultavasti ollaan lähekkäin tunteja, halaillaan, huudetaan, lauletaan. Maskien kanssa illanvietot eivät onnistu jos on tarkoitus syödä tai juoda. Eli oma käytös lähipiirissä, ei julkisissa paikoissa, on se tärkein asia.
Vierailija kirjoitti:
Kyse on tosiaan suosituksesta. Se olisi helpoin ja kevein tapa pitää tää maa pyörimässä. Nyt sitten valitettavasti näyttää siltä, että ihmiset pitävät sitä vain suosituksena ja kulkevat levittämässä tautia koska se ei ole vaarallista/se ei ole vaarallista suurimmalle osalle/sitä on vain x promillella/tää on pelkkää huijausta/tauti ei tartu jos... jne.
Kun ihmiset eivät usko suositusta, niin kohta ollaan taas kevään kaltaisessa tilanteessa, jossa koululaiset passitetaan kotiin, ravintolat laitetaan kiinni ja ihmisiä lomautetaan. Tämä vain siksi kun "ei ole pakko".
Näin tuskin kuitenkaan käy. Monissa Euroopan maissa tilanne on jopa 10 kertaa pahempi tartuntojen suhteen kuin meillä eikä oikein missään siltikään ole enää menty takaisin kevään kaltaisiin toimiin. Ennemminkin nyt tehdään kohdennettuja paikallisia toimia.
Vierailija kirjoitti:
Idiootit ja salaliittoteoreetikot tunnistaa helposti, maskittomuuden kautta.
Sopii minulle, osaan varoa ja kiertää!
Tollo, esim. vaikeasta astmasta kärsivä ei voi käyttää mitään hengitysvastetta aiheuttavaa lärpäkettä naamallaan! Sinun ja muiden maskihysteerikkojen takiasiko pitäisi happisaturaation pudota vaarallisen alas?
Koska haluun elää normii. Ja mul on siihen oikeus - nii!
Haluan haista perseelle muiden likapyllyjen kanssa tapahtumissa. Mahdollisiman lähekkäin.
Vierailija kirjoitti:
En ole vieläkään nähnyt luotettavaa, vertaisarvioitua tutkimusnäyttöä siitä, että maskeista olisi niin suuri hyöty, että kannattaa kärsiä niistä johtuva epämukavuus, ajankäyttö, kustannus ja ympäristökuormitus. Yksittäisiä tutkimuksia olen nähnyt kyllä, mutta vähintään yhtä monia, joiden mukaan maskien vaikutus pandemian hallitsemiseen on merkityksetön.
Eli: vakuuttava näyttö puuttuu. Varmuuden vuoksi en käytä, mutten kuin tilanteissa, joissa on ollut pakko (terveysasema, vierailu hoivakodissa tms). Huonoin syy, mitä olen kuullut, on viesti solidaarisuudesta tai muistutus tartuntavaarasta. Nämä ovat mielestäni todella huonoja perusteluita. Haluan torjua pandemiaa tavoilla, joiden hyöty on suurempi kuin niiden aiheuttama haitta, en signaloida mitään yleisestä "kunnollisuudesta". Sellaisesta en välitä (vaikka muista ihmisistä välitänkin).
Mielestäni on myös tosi ok käyttää maskia, kunnioitan sitä päätöstä myös. Kuitenkin on sanottava, että kommunikaatiotilanteessa maskillisen kanssa on tosi vaikea pitää turvaväliä. Puhe kuuluu tavallista huonommin ja suu ei näy, joten ihmiset korottavat ääntään ja kumartuvat toisen puoleen vaistomaisesti. Mielestäni on parempi puhella matkan päästä, maskitta.
En ole myöskään nähnyt mitään näyttöä siitä, että korona leviäisi näissä tilanteissa, joihin maskia suositellaan (kaupat, kulkuvälineet, kirjastot tms. Jos sitä on, luen tosi mielelläni, linkatkaa!) Eikös korona tällä hetkellä leviä urheilujoukkueissa, yksityisjuhlissa, illanvietoissa? Niissä luultavasti ollaan lähekkäin tunteja, halaillaan, huudetaan, lauletaan. Maskien kanssa illanvietot eivät onnistu jos on tarkoitus syödä tai juoda. Eli oma käytös lähipiirissä, ei julkisissa paikoissa, on se tärkein asia.
Olen kanssasi 100% samaa miletä. Ja silti käytän itse maskia. En koe sitä niin epämukavaksi ja jos siitä on sen yhdenkin prosentin hyöty niin otan sen mielelläni koska ihan lähipiirissäni on riskiryhmään kuuluva henkilö joten en halua itsekään ottaa mitään riskiä, miten pieni se sitten onkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin perustat väittämän, että yhteiskunta pysyy pyörimässä maskeja käyttämällä? Mikäli maskit voivat pysäyttää koronan, alan käyttämään sellaista. Mutta en ole löytänyt siitä tutkimusnäyttöä.
tästä saa informaatiota maskiasiaan www.tv7.fi/vod/player/76074/
lisäksi täällä aiemmin linkki
Emma Saarti kirjoitti:
Kun kansa on lampaiksi opetettu, itse ei aivoja enää osata käyttää, odotellaan että joku määrää.
Tämän vuoden Darwin-palkinnon voisi myöntää koko Suomen kansalle, palkinnon vastaanottajiksi poliitikot jotka ei uskalla määrätä, vaan hyssyttelevät ja jakelevat mitään merkityksettömiä suosituksia.
Kyllä maskeja saa, jos vain haluaa kanssaihmiset huomioida, tai edes omasta terveydestä kiinnostunut:
https://maskiset.fi/fi/tuote/tyylikas-antibakteerinen-puuvilla-kasvomas…
Tehän niitä maskeja nimenomaan käytätte kun joku on vähän käskenyt.
Asun pienessä kaupungissa, jossa ei koronaa ole kuin muutamia tapauksia ollut tähän asti. Opiskelen kotoa käsin avoimen opintoja ja en käy muualla kuin kaupassa. En ole täällä kokenut vielä aiheelliseksi käyttää.
Pitää olla pakko! Ei ne muuten usko! Osa käyttäytyy tosiaan kuin uhmaikäiset pikkulapset. Haluavat ihan itse päättä! Vaikka senkin uhalla että tauti leviää.
Ei kiinnosta pätkääkään. Siinä kiteytettynä mielipiteeni koronaan ja oheisilmiöihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Idiootit ja salaliittoteoreetikot tunnistaa helposti, maskittomuuden kautta.
Sopii minulle, osaan varoa ja kiertää!
Tollo, esim. vaikeasta astmasta kärsivä ei voi käyttää mitään hengitysvastetta aiheuttavaa lärpäkettä naamallaan! Sinun ja muiden maskihysteerikkojen takiasiko pitäisi happisaturaation pudota vaarallisen alas?
Niinku että teitä vaikeasta astmasta kärsiviä on sitten maskittomista päätellen 90% kansasta!? Aika tollo olet itse jos et näe mikä on tilanne!
Miksi nää urpot on oikeutettuja sairaanhoitoon siinä missä muutkin jos ja kun sitten sairastuvat? Jos ei hyväksy mitään velvollisuuksia, ei sitten pitäisi myöskään olla oikeuksia!
Vierailija kirjoitti:
MASKISTA KIELTÄYTYJIEN NÖYRYYTYS
MASKISTA KIELTÄYTYJIEN HÄPÄISY
MASKISTA KIELTÄYTYJIEN SYRJÄYTTÄMINEN
MIELENTERVEYSONGELMIIN SAA APUA
MIELENTERVEYSONGELMIIN KANNATTAA HAKEA APUA
MIELENTERVEYSONGELMAT USEIN LISÄÄVÄT SYRJÄYTYMISTÄ, JA SYRJÄYTYMISTÄ TULISI PYRKIÄ ESTÄMÄÄN
HAE SINÄKIN APUA JO TÄNÄÄN!
MASKISTA KIELTÄYTYJIEN NÖYRYYTYS
MASKISTA KIELTÄYTYJIEN HÄPÄISY
MASKISTA KIELTÄYTYJIEN SYRJÄYTTÄMINEN