Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Huh, pääsin läpi peruskouluvisasta.

Vierailija
29.11.2013 |

Ois se voinut vähän opettajan itsetuntoa horjuttaa, jos en olisi päässyt. 73 % oikein, sentään.

http://iltasanomat.polldaddy.com/s/peruskouluvisa

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
30.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.11.2013 klo 23:39"]

[quote author="Vierailija" time="29.11.2013 klo 23:21"]

67 %, mutta miksi meille aikoinaan opetettiin että muoto don`t have on väärin? Niin sanoisin nyt, mutta silloin opetettiin haven´t got, onhan se sekin oikein. Ja baptismi kirjoitettiin silloin ja nytkin p:llä, ei b:llä.

[/quote]

on 

Baptismi

http://fi.wikipedia.org/wiki/Baptismi

[/quote]

Niin, minähän (22) kirjoitin että se pitää olla p:llä! Visassa oli virheellisesti b:llä.

Vierailija
22/48 |
30.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.11.2013 klo 23:45"]

Toi x homma on aina ollut ihan hepreaa. Siis laskutoimituksiin isketään joku kirjain ja pitäisi laske mikä se on. Wtf, miksi???

[/quote]

Se on kyllä ihan tarpeellinen juttu. Täysin kuvitteellinen esimerkki (tämän tapaista itse olen tehnyt töissä, ihan duunarihommissa mutta eri ala kuin tämä esimerkki):

Esim. jotain maalia pitää sekoittaa juuri tiettyyn määrään vettä jotta saadaan halutunlainen maaliseos, ja tiedetään, että sanotaan nyt että vaikka viiteen litraan maalia kuuluu sekoittaa litra vettä. Jos meillä onkin vaikka vaan kolme litraa sitä maalia saatavilla ja kuitenkin täytyy seos tehdä, niin täytyy laskea paljonko sitä vettä sitten tuohon kolmeen litraan kuuluu laittaa. Sen voi toki varmaan jotenkin laskelmoida muutenkin, mutta se on helppo ratkaista yhtälön avulla.

5/1 = 3/x. Tuo tarkoittaa "viiden suhde yhteen on yhtä kuin kolmen suhde x:n". Tuosta voidaan sitten ratkaista x ja tiedetään paljonko vettä täytyy laittaa tuohon kolmeen litraan maalia. (Tuo ratkaistaan eri tavoin kuin aiempi esimerkki, siinä kerrotaan ristiin mutta se on sitten oma juttunsa jota en ehkä ala selittää :D).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
30.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en oppinut silloinkaan noita x-ratkaisukaavoja, mutta päättelin tuon muuten. Eikös tuo ollut aika helppo ihan päätellä?

Vierailija
24/48 |
30.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli vielä mieleen, että koulussa ei (ainakaan meillä) ollut mitään vaihtoehtoja. Helppohan tuo siinä mielessä oli. Mikähän olisi tulos ilman vaihtoehtoja?

Vierailija
25/48 |
30.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.11.2013 klo 00:05"]

Minä en oppinut silloinkaan noita x-ratkaisukaavoja, mutta päättelin tuon muuten. Eikös tuo ollut aika helppo ihan päätellä?

[/quote]

Pystyy sen toki noissa helpoissa, mutta varmempaa on ihan järjestelmällisesti ratkoa se yhtälö, ainakin jos ei ole ihan noin simppeli yhtälö.

Vierailija
26/48 |
30.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.11.2013 klo 00:15"]

[/quote]

Pystyy sen toki noissa helpoissa, mutta varmempaa on ihan järjestelmällisesti ratkoa se yhtälö, ainakin jos ei ole ihan noin simppeli yhtälö.

[/quote]

Tiedän, siksi mulla olikin matikannumero ihan surkea. Sain kirjoituksissa ällän paperit kun oli lyhyt matikka eikä sitä tarvinnut kirjoittaa! Peruskoulussa olin vielä ihan kohtalainen.

Vierailija
27/48 |
30.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.11.2013 klo 00:10"]

Tuli vielä mieleen, että koulussa ei (ainakaan meillä) ollut mitään vaihtoehtoja. Helppohan tuo siinä mielessä oli. Mikähän olisi tulos ilman vaihtoehtoja?

[/quote]

Mikä tulos?

Vierailija
28/48 |
30.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.11.2013 klo 00:19"]

[quote author="Vierailija" time="30.11.2013 klo 00:15"]

[/quote]

[/quote]

Tiedän, siksi mulla olikin matikannumero ihan surkea. Sain kirjoituksissa ällän paperit kun oli lyhyt matikka eikä sitä tarvinnut kirjoittaa! Peruskoulussa olin vielä ihan kohtalainen.

[/quote]

Mulla taas on aika surkea matikkapää sinällään, oon tosi huono laskemaan päässä. Mun täytyy laskea järjestelmällisesti paperilla että saan laskut oikein. Mulla ei pysyisi ajatus kasassa jos en saisi ratkaista tuolla tavalla kun tuossa ylempänä avasin.

Vierailija
29/48 |
30.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja eihän tuo yhtälön ratkaiseminen millään tavalla monimutkaista ole vaikka se näyttää hirveän monivaiheiselta kun sen tuolla tavalla kirjoittaa auki. Kysehän on yksinkertaisimmillaan vaan siitä, että lasketaan ne ei-äksälliset luvut yhteen ja äksälliset yhteen, ja sitten jaetaan molemmat sillä luvulla joka on äksän edessä.

Vierailija
30/48 |
30.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.11.2013 klo 00:20"]

[/quote]

Mikä tulos?

[/quote]

Visan lopputulos. Osaisitteko vastata ilman vaihtoehtoja, nehän vähän auttavat jos ei ole ihan varma.

Vierailija
31/48 |
30.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

87%, ysiluokkalaiseks ehkä ihan hyvä :D

Vierailija
32/48 |
30.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.11.2013 klo 00:29"]

[/quote]

Mikä tulos?

[/quote]

Visan lopputulos. Osaisitteko vastata ilman vaihtoehtoja, nehän vähän auttavat jos ei ole ihan varma.

[/quote]

No jos sen yhtälön ratkaisee niin miten yhtälö ratkaistaan niin kyllä sen vastauksen saa oikein, yhtälöä ratkaistessa ne valmiit vastaukset eivät hyödytä mitään. Tietysti jos joku vähän niin kuin puoliksi arpoo sen vastauksen niin sitten voikin olla että valmiiden vaihtoehtojen avulla osuu oikeaan. Mutta ei yhtälöjä sillä tavalla ratkaista. Se vaan ei onnistu jos on vähänkin hankalampi ja moniosaisempi yhtälö, joten on ihan sama onko vaihtoehtoja vai ei koska joka tapauksessa se yhtälö pitää ratkaista. (Mutta tosiaan tuollaisessa yksinkertaisessa tapauksessa kuin tuon testin esimerkki voikin olla jotain apua vaihtoehdoista, jos joku vähän niin kuin vaan katselee ja arvioi että mikä se vastaus voisi olla.)

Vierailija
33/48 |
30.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.11.2013 klo 00:31"]

87%, ysiluokkalaiseks ehkä ihan hyvä :D

[/quote]

Ja loput ehdit oppia kevääseen mennessä!

Vierailija
34/48 |
30.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.11.2013 klo 23:34"]

Opeta ihmeessä. Oikeasti mä en tajua niitä. Ehkä silloin yläasteellä oli intressit ihan muualla, mut nyt kiinnostais tietää miten yhtälö ratkaistaan. Mikä määrittää että X on juuri se tietty luku?

[/quote]

No tajusiko tuosta mun selityksestä nyt miten se menee? :)

Vierailija
35/48 |
30.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.11.2013 klo 00:34"]

[/quote]

Mikä tulos?

[/quote]

[/quote]

No jos sen yhtälön ratkaisee niin miten yhtälö ratkaistaan niin kyllä sen vastauksen saa oikein, yhtälöä ratkaistessa ne valmiit vastaukset eivät hyödytä mitään. Tietysti jos joku vähän niin kuin puoliksi arpoo sen vastauksen niin sitten voikin olla että valmiiden vaihtoehtojen avulla osuu oikeaan. Mutta ei yhtälöjä sillä tavalla ratkaista. Se vaan ei onnistu jos on vähänkin hankalampi ja moniosaisempi yhtälö, joten on ihan sama onko vaihtoehtoja vai ei koska joka tapauksessa se yhtälö pitää ratkaista. (Mutta tosiaan tuollaisessa yksinkertaisessa tapauksessa kuin tuon testin esimerkki voikin olla jotain apua vaihtoehdoista, jos joku vähän niin kuin vaan katselee ja arvioi että mikä se vastaus voisi olla.)

[/quote]

Minä käytin niitä vaihtoehtoja apuna siinä yhtälössäkin, arvaus kai se sitten oli. Tarkoitin kyllä ihan kaikkia kysymyksiä; muistuiko vastaus mieleen heti, ennenkuin olitte lukeneet vaihtoehdot?

Vierailija
36/48 |
30.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän ekaluokkalaisen tulos vähän päälle viisikymmentä. Osan tiesi/laski muutaman arvasi.

Itse sain vain 63%. Vähän kyllä hävettää. Eihän tuo ole oikeastaan vielä edes ehtinyt koulua aloittaa ja kohta menee jo ohi. Alkupää meni mulla kyllä ihan arvalla (ja luonnollisesti väärin jokainen). Loppupää sitten oikein.

Vierailija
37/48 |
30.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.11.2013 klo 00:38"]

[quote author="Vierailija" time="30.11.2013 klo 00:34"]

[/quote]

Mikä tulos?

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Minä käytin niitä vaihtoehtoja apuna siinä yhtälössäkin, arvaus kai se sitten oli. Tarkoitin kyllä ihan kaikkia kysymyksiä; muistuiko vastaus mieleen heti, ennenkuin olitte lukeneet vaihtoehdot?

[/quote]

Niin siis joo. Jos koko testiä miettii niin vaihtoehdot tosiaan helpottavat vastaamista. Olisin mä osan kyllä tiennyt ilman vaihtoehtojakin.

Vierailija
38/48 |
30.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.11.2013 klo 19:07"]

Läpi meni, tosin ei ihan yhtä hyvin tuloksin kuin ap:lla. 60% oikein. Humanistilla virheet tulivat luonnontiedekysymyksissä...

[/quote]

Mullakin 60% tulos, mokat tuli historiassa (en koskaan muista vuosia mitä tapahtui milloinkin), X lasku, järvikysymys, Bulgarian pääkaupunki, sekä ruotsinkielinen lause meni mönkään:) Pitäisi varmaan alkaa kertaamaan...

Vierailija
39/48 |
30.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
40/48 |
29.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en päässyt, enkä edes kehtaa sanoa monta prosenttia sain!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kuusi