Onko yli 30 vuotias liian vanha aloittamaan väitöskirjaa?
Mitä mieltä?
Kommentit (42)
No ei kai suurin osa väitelleistä mitään professuuria tavoittelekkaan. Mutta ei akateemisen uran tekeminen oli mahdotonta, vaikka väittelisi vasta 30-40 välillä, tästä on lähipiiristä kokemusta. Jos tieteellisen tutkimuksen tekeminen kiinnostaa ja akateeminen maailma tuntuu omalta, niin eikun hommiin!
Tiedän useamman joka on tehnyt väitöskirjan lähempänä eläkeikää / jo jäätyään eläkkeelle, eikä sitä kukaan ole ihmetellyt. Moni suorittaa lukionkin vasta eläkkeellä, kun on jäänyt harmittamaan ettei ole ylioppilas.
Sairasta että niin moni kuvittelee, että elämä loppuu kun täyttää 25 vee ja sen jälkeen ei kannata / voi tehdä yhtään mitään. Kyllä sellanen elämä on surullista.
Vierailija kirjoitti:
Jos yliopistouraa suunnittelee, niin kyllä se vähän myöhäistä alkaa olla
Niin mullekin proffa sanoi, ertä yliopistouraa en ikinä saa, olen liian vanha. Mutta toki voin väikkärin tehdä.
N41
Voisiko joku selittää, mikä konkreettinen haitta siitä on yliopistouralle jos väittelee muutaman vuoden myöhemmin kuin muut? Onko uskottavuus mennyttä vai mikä se ongelma on?
Taitaa olla vaan liian tyhmä, jos joutuu tuota asiaa täältä kysymään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin mullekin proffa sanoi, ertä yliopistouraa en ikinä saa, olen liian vanha. Mutta toki voin väikkärin tehdä.
N41
No jopas mielenkiintoista. Millainen tämä urapolku nyt sitten on jos näin kiveen hakattu?
Miksei voisi? Yliopistolla lähinnä istutaan lievässä etukenossa, puhutaan, kirjoitetaan ja luetaan. Kyllä noita asioita voi tehdä vielä 80 vuotiaanakin.
Sen sijaan jos haluat hyväksi tanssijaksi, supervartalon tai tähtihetkiä muissa urheilulajeissa, kannattaa aloittaa ainakin ennen neljääkymmentä ikävuotta.
Itse tekisin sen väikkärin sitten, kun elämä alkaa olla jo ohi, kun tutkimus ei kiinnosta, vaan mieleenpainuvat huippukokemukset eri ihmisten kanssa ja eri paikoissa. Kun on nähnyt yhden yliopiston kurssin, on minun mielestäni tavallaan nähnyt kaiken, koska se palautuu aina tuohon mitä ensimmäisessä kappaleessa sanoin.
No on tod yökturhaa satuilua ja itsestäänselvyyksiä muutoinkin. Käytä aikasi fiksummin.
Oma proffani (silloisella TKK:lla, nykyisessä Aalto yliopistossa oli tullut yliopistolle töihin ja proffaksi vasta neljäkymppisenä. Oli arvostettu juuri siitä, että oli kokemusta teollisuudesta. Oikeasta (työ)elämästä. (Siitä työelämästä, johon suurin osa opiskelijoista valmistuttuaan sijoittuu).
Nykyäänkin meidän alalla on erilaisia työelämäprofessuureja, joten hyvinkin voi työllistyä yliopistoon oltuaan ensin töissä yritysmaailmassa.
Väitellä voi tietysti hautaan asti. Väittelemällä tavoitellaan yleensä jotakin, lähinnä mielenkiintoisempaa työpaikkaa. Jos haluaa saada professuurin, kannattaa väitellä ennen 30 vuoden ikää ja kerätä julkaisuja työryhmissä ripeään tahtiin. Lisäksi kannattaa opetella sujuva englanniksi kirjoittamisen taito ja hyvä esiintymistaito, kiinnostua kansainvälisistä kontakteista ja jos ala on lääketiedettä, luonnontiedettä, psykologiaa, tekniikkaa tai näitä sivuavia aloja, tarvitaan vahva osaaminen tilastotieteestä. Kvalitatiivisen tutkimuksen puolella on sitten eri taidot.
Ei todellakaan, minun mielestäni ihan tavallinen ikä ja jopa nuoremmasta päästä. Yliopistoaikoinani taisin tietää ainoastaan yhden joka oli aloittanut alle 30-vuotiaana, ja hänkin oli huomattavan nuori siihen hommaan.
Vierailija kirjoitti:
No esim. Britanniassa 25 vuotiaalla voi olla jo valmis väitöskirja. Yritäppä siinä selitellä mitä olet laiskotellut viimeiset 5 vuotta.
Monissa maissa väitöskirjaksi riittää yksi artikkeli
Vierailija kirjoitti:
Sairasta että niin moni kuvittelee, että elämä loppuu kun täyttää 25 vee ja sen jälkeen ei kannata / voi tehdä yhtään mitään. Kyllä sellanen elämä on surullista.
Tällä palstalla on vähän sellainen mentaliteetti, että 25-30-vuotiaana on jo liian vanha opiskelemaan, väittelemään, tekemään uraa ja hankkimaan lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N41
Millä alalla olet? Työikäähän sinulla oihan virallisestikin on vielä vähintään 20 vuotta ja jos terveenä pysyy, voi töissä käydä vielä yli 70-vuotiaanakin. Melkoinen asennevamma proffalla.
Erilaisten hakemusten evaluoijana: ei arvioija niinkään katso syntymävuotta kuin opiskeluaikoja. Jos vanhempi ihminen on tehnyt väikkärin nopeasti ja ansiokkaasti ei mitään syytä rokottaa.