IRTI EUROSTA!
Voitaisko jo ottaa oma markka takaisin? Ei tuo euroon siirtyminen ja eu:hun liittyminen tuonut tippakaan vaurautta eikä vakaata taloutta. Lopetetaan nyt jo tämä pelleily hyvän sään aikana. Muuten koko Suomi on kohta kuin joku Kreikka ellei pahempikin.
Huonosti tässä käy jos tätä menoa jatketaan. Sanokaa mun sanoneen.
Kommentit (18)
Tyhmää, tietämätöntä kansaa höynäytetään pahemman kerran.
Silloin kun Kreikkaan vaadittiin miljardeja, EU kritisoi Suomea siitä, että täällä ollaan mallimaana ja talous on vakaa mutta silti hampaat irvessä pidetään kukkaron nyörejä tiukalla eikä auteta kaveria. No, juuri oli lehdessä pieni artikkeli, että nyt EU:n mukaan Suomen talous on niin kuralla, että meidät on luokiteltu samaan kastiin kuin Espanja ja Italia. Olen kyllä ihmetellyt, kun tästä ei ole suurempaa huutoa pidetty. Varmaan sen takia nostettiin se Kevan juttukin pintaan, että saatiin tämmöinen vähäpätöinen EU-moite häivytettyä. Mahtaisko siellä Kreikassa nyt olla joku, joka auttaisi kaveria täällä pohjoisessa? Muutama miljardi tänne, kiitos.
Euro eli EMU pakottaa Suomen liittovaltion osaksi väistämättä. Pelastellaan sitten muiden maiden pankkeja ja kriisimaita hamaan tulevaisuuteen JA PÄÄTÖSVALTA OMIIN ASIOIHIN ON NOLLA!!!!!!!!!!!!!! Nostakaa nokka siitä oman takapuolen tuijottelusta ja tajutkaa mitä on tapahtumassa! Mutta kun ne korot nousis, no voivoivoivoivoivoivoiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii
Pysytään eurossa. Ei se vaihtamalla parane.
Olen muuten sitä mieltä, että Karthago on tuhottava.
Oli se siinä tilanteessa imagon kannalta tärkeä asia. Vaikka nyt on näin, ei voi sanoa, että jos Suomi ei olisi liittynyt euroon, menisi yhtä hyvin kuin Ruotsilla tai Norjalla. Asiaa on turha katsoa täältä käsin, koska silloin poliittinen kartta ja tulevaisuuden näkymät olivat erilaiset. Suomi halusi pitää kiinni siitä, että on edelleen eri kuin "muut" Baltian ja Itä-Euroopan maat. Imagoseikat ovat myös turvallisuuspoliittisesti tärkeitä.
Mitähän meidän omasta pikku markasta olisi jäljellä viiden viime vuoden talouskaaoksen jälkeen? Sitä olisi - taas - devalvoitu kuin vierasta sikaa, tai sitten sen arvoa olisi - taas - pönkitetty nostamalla korot kaksinumeroisiksi. Tuollaiset irti eurosta -karjahdukset ovat halvimman lajin demagogiaa.
Kyllä hinnat laskisi jos otettaisiin markka takaisin. Koska kuka hullu maksaa 75neliön kämpästä 6000 markkaa kuussa, tai talvisaapikkaista 2000mark, talvitakista 3500 mark, fazerin suklaalevystä 15 mark, WC käynnistä 6 mark, kahvista ja pullasta miltei 30 mark jne.Miettikääpä sitä!
Itse ottaisin riemumielin markat takaisin!
[quote author="Vierailija" time="29.11.2013 klo 16:33"]
Kyllä hinnat laskisi jos otettaisiin markka takaisin. Koska kuka hullu maksaa 75neliön kämpästä 6000 markkaa kuussa, tai talvisaapikkaista 2000mark, talvitakista 3500 mark, fazerin suklaalevystä 15 mark, WC käynnistä 6 mark, kahvista ja pullasta miltei 30 mark jne.Miettikääpä sitä!
[/quote]
Taloustietämyksesi ei ilmeisesti ole kovinkaan vakaalla pohjalla?
Itse asiaan, euron myötä korkotaso on pysynyt huomattavan matalalla jo pitkään. Valuutta on vakaa. Kuinka monella lähihoitajalla olisi markka-aikana ollut varaa 300 000 euron (nykyisellä vaihtokurssilla 1,5 miljoonan markan) talolainaan? Niinpä. Eli kyllä euro on tuonut vaurautta ihan jokaisen suomalaisen arkeen.
[quote author="Vierailija" time="29.11.2013 klo 16:18"]
Oli se siinä tilanteessa imagon kannalta tärkeä asia. Vaikka nyt on näin, ei voi sanoa, että jos Suomi ei olisi liittynyt euroon, menisi yhtä hyvin kuin Ruotsilla tai Norjalla. Asiaa on turha katsoa täältä käsin, koska silloin poliittinen kartta ja tulevaisuuden näkymät olivat erilaiset. Suomi halusi pitää kiinni siitä, että on edelleen eri kuin "muut" Baltian ja Itä-Euroopan maat. Imagoseikat ovat myös turvallisuuspoliittisesti tärkeitä.
[/quote]
Norja ei kuulu EU:hun.
Jos todella markka otettaisiin takaisin, niin siitähän palstoilla meteli nousisi. Väärin muutettu, hinnat nousi, palkat laski, rikkaat rikastui, herrat veti välistä, köyhiltä vietiin viimeisetkin - euro takaisin! Olikohan samanlainen möykkä, kun ruplasta vaihdettiin markkaan?
[quote author="Vierailija" time="29.11.2013 klo 16:43"]
[/quote]
Taloustietämyksesi ei ilmeisesti ole kovinkaan vakaalla pohjalla?
Itse asiaan, euron myötä korkotaso on pysynyt huomattavan matalalla jo pitkään. Valuutta on vakaa. Kuinka monella lähihoitajalla olisi markka-aikana ollut varaa 300 000 euron (nykyisellä vaihtokurssilla 1,5 miljoonan markan) talolainaan? Niinpä. Eli kyllä euro on tuonut vaurautta ihan jokaisen suomalaisen arkeen.
[/quote]
No ei mulle ainakaan! Elintaso on laskenut kuin aasin häntä :( Samoin monen muun läheiseni. Moni ennen norm toimeentuleva tippuikin yht äkkiä köyhäksi.
[/quote]
Melko köyhää muistella yli 10 vuoden takaisia hintoja, jos ei samalla muistele saman ajan palkkoja. Haluaisitko myös vanhat palkat takaisin?
Vaurautta! P*skanmarjat! Siitä asti kun EU:hun liityttiin ja eurot tuli, on talous tippunut kuin lehmänhäntä.
Ja tippuu tulevaisuudessakin kun isot herrat kieli ruskeana ulkomaan herroja nuolee.
Ceterum censeo Carthaginem delendam esse, sanoi muioin roomalainen.
Mieluummin euro kuin rupla.
[quote author="Vierailija" time="29.11.2013 klo 16:53"]
Vaurautta! P*skanmarjat! Siitä asti kun EU:hun liityttiin ja eurot tuli, on talous tippunut kuin lehmänhäntä.
Ja tippuu tulevaisuudessakin kun isot herrat kieli ruskeana ulkomaan herroja nuolee.
[/quote]
Viimeisenä käteismarkan vuotena 2001 Suomen bkt oli euroiksi muutettuna noin 26 800 euroa per henkilö. Viime vuonna vastaava luku oli 35 600 euroa. Ja inflaatio on ollut hyvin matala koko ajan. Että semmoinen talouden romahdus.
Heivataan euro ja otetaan markka iloisesti kellumaan - kohti puntaa ja sen yli! Samalla lastensairaala rakentaa itsensä, suuret ikäluokat nuortuvat ja illan kääntyessä yöhön kymmenen uutta Supercelliä putkahtaa kotimaan mansikkamullista täysikuun loisteessa.