Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Liikennesäännöistä (etenkin pyöräilijöille kysymys)

Vierailija
25.09.2020 |

Kun pyöräilette kevyen liikenteen väylän puuttuessa autotiellä ja valo on punainen, ajatteko autojonon ohi valoihin odottamaan vai pidättekö oman paikkanne autojonossa? Miten tuossa kuuluu toimia?

Jäin odottamaan autojonoon pyörän kanssa ja yksi autoilija rullasi ikkunan auki kertoakseen miten hölmöä on olla ajamatta sinne eteen valoihin asti.

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajan sinne autojen ohi kärkeen tien reunassa.

Vierailija
22/29 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos siinä on autoja vilkku päällä odottamassa vuoroaan kääntyä oikealle ja itsellä (fillarilla) menosuunta enempi suoraan, niin tietenkään en mene niiden kääntyvien autojen etupuolelle. 

Samoin, jos piennarta on vähän, niin ennemmin pidän oman paikkani jonossa. Jos taas reilusti tilaa, niin hyvin voi mennä siihen paalupaikalle ilman, että siitä on kenellekään mitään haittaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos siinä on autoja vilkku päällä odottamassa vuoroaan kääntyä oikealle ja itsellä (fillarilla) menosuunta enempi suoraan, niin tietenkään en mene niiden kääntyvien autojen etupuolelle. 

Samoin, jos piennarta on vähän, niin ennemmin pidän oman paikkani jonossa. Jos taas reilusti tilaa, niin hyvin voi mennä siihen paalupaikalle ilman, että siitä on kenellekään mitään haittaa.

Uskallatko luottaa vilkkuun? Mitä jos autoilija lyökin vilkun päälle juuri ennen liikkellelähtöä tietämättä että olet vieressä?

Ap

Vierailija
24/29 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinne vaan keskelle keulaan. Ollaan Euroopassa.

Vierailija
25/29 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä odotan autojonossa. En ole pyörätaskuja, ja polkupyörä on ajoneuvo, joten käsittääkseni mikään laki ei anna lupaa ohittaa oikealta jonossa ollessa, kun menee muiden kanssa samaa kaistaa. Lisäksi se on mielestäni vaarallista. Jos jono nytkähtääkin liikkeelle kesken ohituksen, eikä minua ole havaittu kun olen jonkun kuolleessa kulmassa juuri silloin, voi käydä köpelösti. Ajan myös autoa, mutta tässä fiilikset fillaristina. Tuo kuollut kulma on oikeasti vaarallinen.

Vierailija
26/29 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskallatko luottaa vilkkuun? Mitä jos autoilija lyökin vilkun päälle juuri ennen liikkellelähtöä tietämättä että olet vieressä?

Ap

Siksi ei pidäkään jäädä siihen sivulle (varsinkaan takaviistoon) vaan mennä reilusti vielä vähän auton keulan etupuolelle jolloin sinut nähdään varmasti.

Vierailija
27/29 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene kävellen.

Vierailija
28/29 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietääkö kukaan?

Ap

Tieliikennelaki kieltää oikealta puolelta ohittamisen.

Kiitos. Eli pyörällä kuuluu siis odottaa jonossa eikä puikkelehtia autojen vierestä valoihin.

Ap

Näin juuri, jos noudatat kiltisti liikennesääntöjä. Itse en viitsisi odottaa, vaan puikkelehtisin paalupaikalle.

Aivan. Tuota sääntöä tässä hain. Itse tykkään ajaa sääntöjen mukaan. Mitä useampi niin tekee, sen ennakoitavampaa ja turvallisempaa on liikenne kaikille.

Ap

Tuosta säännöstä on poikkeuksena nimenomaan se, että pyörällä SAA OHITTAA auton ohittaa oikealta, laissa erikseen mainittu (tosin en ole vielä tätä uutta lakia kokonaan lukenut, mutta on sanottu, ettei siinä mikään oleellinen muuttunut näissä).

Itse ohitan jonon vain, jos siinä on pyöräkaista, jota kukaan ei ole tukkinut, ja edessä pyörätasku. Ryhmittäydyn viimeisen auton perään ja en ihan reunaan, ettei kukaan yritä kiilata ohi/viereen vauhdilla. Ajan kuitenkin autoliikennettä hitaammin, joten samojen autojen ei näin jatkuvasti tarvitse ohittaa minua, kun päästään liikkeelle.

Vierailija
29/29 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkistin vielä eikä ole tuo ohitussääntö muuttunut, 31 §. Lisäksi polkupyöräilijä saa ohittaa muun ajoneuvon kuin polkupyörän oikealta.

https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2018/20180729#Pidp448208080

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi neljä