Luetaanko kenelläkään enää "iltasatuja" 10+ vuotiaille lapsille?
Kommentit (29)
Maameren tarinat on meillä olleet suosittuja, mun omat vahnat kirjat jostain anno dazumal. :) Niitä luen ääneen ja mieskin kuuntelee.
Maria Gripen kirjat on myös hyviä.
Isommille pojille toimii scifi. Luen klassikkoja, kuten Stanislav Lem, Kurt Vonnegut ja Asimov ääneen. Myös novelleja, ne on hyviä isojen iltasatuja. Heidän ei ehkä tulisi itsekseen noita luettua vielä...
Jep. Mun miesystävä käy välillä lukemassa mun lapsilleni, 9 ja 14 vuotiaat, iltasadun ja kumpikin kuuntelee korva tarkkana :)
Kirjastoista löytyy vanhempiakin kirjoja. Ei aina hyllystä, mutta varastosta. Kannattaa katsoa tietokannasta tai kysyä kirjastonhoitajalta.
Meillä luetaan tällä hetkellä yhdessä Kiljusen herrasväen tarinoita
Meillä luetaan myös, minä luen pienemmille satuja ja Narnian tarinoita ja mies lukee isommille (13v ja 14v) erilaisia fantasiakirjoja, sellaisia mitä itsekin lukee. Taru Sormusten Herrasta on luettu ja sen lisäksi mm. R.A. Salvatoren Forgotten Realms-sarjan kirjoja (ihan suomeksi) ja vastaavia.
Meillä nyt menossa shawn:n joku vampyyrisarja (mies lukee, en muista nimeä). Potterit, hobitti, taru sormusten herrasta luettu. Kiinnostuneena katselin noita vinkkilistoja. Listatkaa lisää hyviä kirjoja (meillä poika, että nuo laura ingalssit ei ehkä uppoa)
En aina, mutta sillloin kun on jotain kivaa luettavaa. Meillä nukkuu 7v. ja 10v. samassa huoneessa.
Ollan luettu esim. Astrid Lindgrenin kirjoja, Heinähattu ja Vilttitossut, Risto Räppääjät, Uppo Nallet, Muumit ym. Ehkäpä noita Pottereita ja vastaaviakin voisi sitten jo ajatella... Olen myös ajatellut, että voisi lukea kansansatuja, nyt kun lapset ymmärtävät niistä jo opetuksen.
Toisinaan nuo kyllä lukevat jo toisillensa, tai keksivät itse tarinoita.
[quote author="Vierailija" time="29.11.2013 klo 13:17"]
Wau. Onpa kiva, että näin paljon luetaan vanhemmille lapsillekin iltasatuja :) Onko kukaan Laura Ingalls Wilderin kirjoja lukenut lapsilleen (Pieni talo preerialla, ja vähän muuallakin, jos kirjailija ei sano mitään)? Jos lasta kiinnostaa "wanhat ajat" niin nuo voisi sopia.
[/quote]
Hyvä idea!
Haluaisin lukea omassa lapsuudessa/nuoruudessa tärkeitä kirjoja, kuten
Richard Dubelman: Holly Hobbie - Kadonnutta etsimässä (olen kauan miettinyt mikä tän kirjan nimi oli, nyt löysin sen tiedot netistä, mistäköhän saisi...)
Tripodien aika. Sitä oli kolme osaa.
Onnelin ja Annelin talo, vitsi kuin ihana kirja.
Sysimetsän salat.
Olin oikea ihmissusi...
Mahtaiskohan jostain divareista löytyä...
Hei, suosittelen kaikille Seita Parkkolan Viima-kirjaa, aikuinenkin tykkää. Se on kyllä ihan 2000-luvun tuotantoa. :)