Kannattaako opettajan opiskella sairaanhoitajan tutkinto?
Olen valmistumassa oleva opettaja. Valmistumisen jälkeen minulla on pätevyys opettaa kolmea vierasta kieltä sekä toimia luokanopettajana.
Olen aiemmin opiskellut vuoden verran sairaanhoitajaksi. Ensimmäinen harjoittelu puuttuu.
Nyt pitäisi ensi kevään jälkeen päättää, alanko etsiä töitä opettajana vai palaanko suorittamaan sh-tutkinnon loppuun. Jos en ensi lukuvuonna jatka tutkinnon suorittamista, niin en ehdi sitä tehdä ennen kuin tutkinto-oikeus päättyy.
Jos vietän seuraavat 2 vuotta sairaanhoitajaksi opiskellen, saanko sitten enää opettajan töitä?
Sairaanhoitajan töitä saisi tietysti aina. Kielitaidollani vaikka ulkomailtakin.
Kommentit (28)
Meillä on 2000 sairaanhoitajaa työttömänä/lomautettuna. Opettajista en tiedä, mutta ei sielläkään häävi tilanne ole. UIkomailta saa varmasti töitä molemmilla tutkinnoilla.
Kannattaa opiskella se sh tutkinto. Se 2 vuotta on lyhyt aika. Minkä ikäinen olet? Tuolla taustalla voit sitten kohta opettaa myös sairaanhoitajiakin. Amk opettajilla on hyvä palkka
Vierailija kirjoitti:
Meillä on 2000 sairaanhoitajaa työttömänä/lomautettuna. Opettajista en tiedä, mutta ei sielläkään häävi tilanne ole. UIkomailta saa varmasti töitä molemmilla tutkinnoilla.
joo mikä se on se hoitajapula?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se hoitajapula sitten tulee kun suuret ikäluokat jäävät eläkkeelle! Meillä on pulaa vain maksajista.
Ehdottomasti saisit opettajan töitä. Se olisi ansio. Opettajilla myös ikä sinänsä on myös "ansio". Sairaanhoitajan työ taas on vuorotyö ja perheelliselle hankala. Sairaanhoitajana voit kyllä päätyä koulussa vastuuseen diabeetikoista ym hätätilanteista, koska opet eivät saa esim antaa insuliinia.
Kannattaa. Kulttuuriamme rikastavat paimentolaislapset tulevat jatkossakin tekemään vakavaa väkivaltaa kouluissa. On hyvä jos joku opettaja osaa paikkailla heti.
Ehkä voisit opiskella sotakirurgiksi jopa?
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa opiskella se sh tutkinto. Se 2 vuotta on lyhyt aika. Minkä ikäinen olet? Tuolla taustalla voit sitten kohta opettaa myös sairaanhoitajiakin. Amk opettajilla on hyvä palkka
En voi opettaa sairaanhoitajia tällä taustalla. Paitsi tietysti kielten opettajana. Otin asiasta selvää. Voidakseni toimia sairaanhoitoalan oppilaitoksessa opettajana, minun pitäisi ensin tehdä kolme vuotta töitä sairaanhoitajana ja sen jälkeen opiskella hoitoalan maisterintutkinto.
Opettajilla on surkea työtilanne, joten kannattaa. Voit tehdä samalla sijaisuuksia opettajana.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa. Kulttuuriamme rikastavat paimentolaislapset tulevat jatkossakin tekemään vakavaa väkivaltaa kouluissa. On hyvä jos joku opettaja osaa paikkailla heti.
Ehkä voisit opiskella sotakirurgiksi jopa?
Ehkä ensihoitajan koulutus olisi tuohon tilanteeseen paras vaihtoehto...
Vierailija kirjoitti:
Opettajilla on surkea työtilanne, joten kannattaa. Voit tehdä samalla sijaisuuksia opettajana.
Siellä sh-koulutuksessa on kyllä niin tiukka tahti, että ei siinä oikein mitään opettajan sijaisuuksia pysty tekemään. Jotain yksittäisiä päivä ehkä, mutta jos joutuu koko ajan sanomaan, että nyt en pääse sijaiseksi tai voin olla sijaisena keskiviikkona mutta en torstaina, niin ei ne enää soittele perään.
Ei todellakaan. Paskaa duunia paskalla palkalla. Been there
Kenenkään ei kannata opiskella hoitoalalle.
Vierailija kirjoitti:
Ehdottomasti saisit opettajan töitä. Se olisi ansio. Opettajilla myös ikä sinänsä on myös "ansio". Sairaanhoitajan työ taas on vuorotyö ja perheelliselle hankala. Sairaanhoitajana voit kyllä päätyä koulussa vastuuseen diabeetikoista ym hätätilanteista, koska opet eivät saa esim antaa insuliinia.
No joo, olen jo yli 40v ja toivon, että ikä todellakin on positiivinen meriitti opetusalalla. Olen aiemmin kouluttautunut matkailualalle ja vuosia tehnytkin niitä töitä, mutta alan matala palkkaus, epävarmuus, jatkuvat pätkätyöt ja huonot työnäkymät saivat vaihtamaan alaa.
Minua ei kyllä yhtään haittaisi olla se diabeetikoista ym vastuussa oleva opettaja, jos minulla olisi se sairaanhoitajan pätevyys. Rokotteenantokoulutuksenkin ehdin jo käydä. Ja nenä-mahaletkun tai virtsatiekatetrin osaisin laittaa paikoilleen vaikka unissani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se hoitajapula sitten tulee kun suuret ikäluokat jäävät eläkkeelle! Meillä on pulaa vain maksajista.
Ai jaa! Minä luulin, että he jäivät jo eläkkeelle 8-)
Kannattaa opiskella tutkinto valmiiksi, jos se on mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No joo, olen jo yli 40v ja toivon, että ikä todellakin on positiivinen meriitti opetusalalla. Olen aiemmin kouluttautunut matkailualalle ja vuosia tehnytkin niitä töitä, mutta alan matala palkkaus, epävarmuus, jatkuvat pätkätyöt ja huonot työnäkymät saivat vaihtamaan alaa.
Minua ei kyllä yhtään haittaisi olla se diabeetikoista ym vastuussa oleva opettaja, jos minulla olisi se sairaanhoitajan pätevyys. Rokotteenantokoulutuksenkin ehdin jo käydä. Ja nenä-mahaletkun tai virtsatiekatetrin osaisin laittaa paikoilleen vaikka unissani.
Tuo sun ikä on vain hyvä asia ja hyvä kun sulla on tuollaista taustaa.
Vierailija kirjoitti:
Kenenkään ei kannata opiskella hoitoalalle.
Minua myös mietityttää, kannattaako. Työ sairaanhoitajana sinänsä kiinnostaisi kyllä myös. Mutta olen yksinhuoltaja, joten yövuorot olisivat todella hankala juttu. Ja alan kuormittavuus mietityttää myös.
Haasteensa toki on opettajan ammatissakin. Mutta olen ollut jonkin verran sijaisena ja pärjään haastavienkin luokkien kanssa suht hyvin. Lisäksi minulla on opettajan työhön todellinen palo, se on oikeasti kutsumusammattini. Innoissani käyn opetushallituksen ylimääräisiä täydennyskoulutuksia ja ideoin, miten tietoja ja taitoja voisi opettaa toisin. Tykkään opetusmateriaalin suunnittelemisesta ja sitten niiden suunnitelmien toteuttamisesta luokassa.
Sairaanhoitajan työhön minulla ei ole sellaista sisäistä paloa. Se olisi vaan duunia. Vaikka toki hoidettavista ihmisistä välitänkin. Mutta ei siinä työssä ole sellaista luovuutta ja mahdollisuutta ideoidensa toteuttamiseen.
Jos tahdot tehdä opettajan töitä, niin hae niitä kaikin voimin. Heti valmistumisen jälkeen on kriittistä löytää niitä oman alan töitä ja saada kokemusta. Esim. 5 vuoden työkokemuksen jälkeen on turvallisempi pitää taukoa.
Toinen vaihtoehto on aloittaa sh-opinnot ja jatkaa työnhakua, ja jos saat opettajan paikan, niin jättää opinnot uudestaan kesken.
Jos siirryt opeopinnoista ilman opettajan kokemusta suoraan sh:ksi, niin todennäköisesti jäät kokonaan sille uralle, koska siellä työllisyys niin paljon parempi.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa opiskella tutkinto valmiiksi, jos se on mahdollista.
Ehkä, niin. Mutta se tarkoittaisi kyllä taas kahta lisävuotta, jotka pitäisi pärjätä ilman säännöllisiä palkkatuloja. Ja harjoitteluiden osalta pitäisi nurkua, ettei tarvitsisi tehdä yövuoroja eikä viikonloppuja, ainakaan kuin ihan yksi tai kaksi harjoittelun aikana, kun lapsi on vielä niin pieni.
Toisaalta haluaisin kyllä oppia ne asiat, joita sairaanhoitajakoulutuksessa opetetaan. On sekin kiinnostava maailma.
Ei