Tarkoittiko teidän lapsuudessanne "tukka" alapään karvoja?
Meillä tarkoitti (joku tällainen älytön sanavillitys) ja huomaan että vielä nelikymppisenäkin hiukan välttelen tämän sanamuodon käyttöä, ja "hiukset" kuulostaa asiallisemmalta ilmaisulta.
Kommentit (86)
Joensuussa myös, niinkin myöhään kuin 2000-luvulla.
Joo, ysärillä näin, joskus 2-6 luokilla. En enää välttele tuota sanaa, mutta kauan siihen kyllä meni, että pystyi taas :D
Vierailija kirjoitti:
Joidenkin mielestä tarkoitti, muistan vieläkin kun minut nolattiin ala-asteella, kun sanoin jotain tyyliin "pitää harjata tukka" tms. Kaikki alkoivat nauramaan ja joku sai naurulta sanottua, että tukka tarkoittaakin alapään karvoja.
Muistan jotain samantapaista koulusta. Ei se kyllä yleisesti häpykarvoja tarkoittanut mutta joku juttu oli tietyssä iässä hihitellä sanalle.
Vielä hankalampi oli sana 'panna', kun mitään ei saanut panna mihinkään ilman että sille naurettiin, mutta opettaja sitä vastoin piti saarnoja, miten kuuluu sanoa vaikkapa 'pane se hyllylle' ja on huonoa kieltä sanoa 'laita se hyllylle' ja lopulta ei voinut käyttää luontevasti kumpaakaan sanaa miettimättä, nauretaanko sille ja/tai motkottaako opettaja.
Tukka alapäässä? Onko ihmisten typeryydellä rajaa
Vierailija kirjoitti:
En ole ikinä ennen kuullut. Mulle tukka on kyllä aina ollut yläpäässä.
LOL munakarvat päässä.
Mjoo. Joku heitti joskus vitsillä jotain esim näin
Sanoin että pitääpä kammata tukka niin joku heittu että menaatko kammata hiukset myös
Ei ole koskaan tarkoittanut ja jos joku on niin luullut niin olisi pitänyt oikaista käsitys.
Mulla on hämärä muistikuva että 80-90-luvulla käytettiin mielummin sanaa hiukset kuin tukka, mutta en tiennyt mistä se johtui ennenkuin luin lehdestä aikuisena. Ainakin nykyään sanon aina tukka enkä hiukset.
Joo tarkoitti. Olen ysärillä käynyt ala- ja yläasteen.
Nyt juuri hetki sitten oma nelosluokkalainen korjasi kun puhuin tukasta että tarkoittaa alapään karvoja eli ilmeisesti edelleen näin. Jonkun vanhemman täytyy aina kertoa lapselleen että tukka on sitten alapääkarvat ja juttu jatkuu.
Joo, kyllä tarkoitti.
Olen syntynyt 1970 ja Helsingissä asuin.
Lähistöllä oli vieläpä ”Tukkatalo”-niminen kampaamo, ja sille nimelle hihiteltiin.
Onpa hauskaa, kakarat luulleet väärin mitä joku sana tarkoittaa ja kukaan ei korjannut. Ainoastaan lasten typeryydelle voi hihitellä tässä kohtaa.
Vierailija kirjoitti:
Savossa 90-luvun loppupuolella tukka oli alapääkarvat. Ihmeteltiin kutosluokkalaisina kun parturi mainosti tukanleikkuuta torin laidalla :D
No tokihan tuo typeryys on Savosta peräisin, koska mistäpä muualtakaan. Savolaisuus on sukupuoliteitse tarttuva parantumaton sairaus, joka johtaa kuolemaan.
Aihe (ja ketju) nousi esiin koska Pitääkö olla huolissaan -ohjelmassa puidaan tätä tukkakysymystä.
Vierailija kirjoitti:
Nyt kaikki on alakaljuja, joten ei huolta.
Tai siis sinä olet. Et ole nähnyt mun aluetta. Muutenkin tuo karvattomuus on typerä muoti ja toivottavasti mennyt jo ohi 2025. Mä en omista karvoistani luovu, koska häpyhuulet on erittäin tuntoherkkä ja erogeeninen alue (sitäpä ette pojat tienneetkään) ja karvoitus lisää tuntoaistimusta.
Vierailija kirjoitti:
Tukka alapäässä? Onko ihmisten typeryydellä rajaa
Ei ole mitään rajaa varhaisteini-ikäisten poikien typeryydellä. Eikä minkään ikäisten miesten.
Kun vaihdoin koulua 10-vuotiaani niin uudessa koulussa tarkoitti, piti opetella olla käyttämättä vahingossa sitä sanaa.
Kotona puhuttiin hiuksista tukkana, mutta jossain vaiheessa ala-astetta opin tirskumaan ja välttelemään tukka-sanaa. Ei sitä vaihetta tosin kovin kauaa kestänyt.
Nyt kaikki on alakaljuja, joten ei huolta.