Suomalaisen peruskoulun pitäisi uudistua
Nyt jos joskus olisi hyvä aika tarkastella mitä muutoksia voitaisiin tehdä. Voidaanko saada digiloikalla parannuksia. Esim opetus luokassa taltiointina jota voitaisiin hyödyntää etäopiskelussa, pienryhmäopiskelussa ym. Luokassa voisi olla enemmän avustajia auttamassa koululaisia. Normaalista poikkeavat oppilaat pienryhmiin jossa voisi olla mukana erityisope tai mahdollisesti joku psykiatri/terapeutti. Mikäli normaali lukukausi ei riitä jollekin omaksumiseen niin koulu jatkuu kesälläkin. Ehkä ois jo aika päästä eroon näistä vanhoista lukukausi/loma ajoista, kasvavista luokkakoista ym. Ei kaikki jaksa opiskella hälyssä vaan voisivat osallistua etätunneille. Kaikki opetus olisi vapaasti katsottavissa netistä. Kokeet pitävät kuitenkin opintojen edistymisen ajan tasolla. Hieman yksilöllisempiä ratkaisuja kaivataan
Kommentit (39)
Vierailija kirjoitti:
Peruskoulun parantaminen kannattaisi aloittaa poistamalla luokista kaikki värivikaiset.
Miten tää auttaa tilannetta jos se luokan häirikkö on valkoihoinen?
Moni juttu täällä kuulostaa näin opettajan korviin oikein hienolta! Lisää avustajia, pienemmät ryhmät, lisää erityisopetusta jne... Paljonko olette Suomen kansa valmiina sijoittamaan kyseiseen projektiin? Ohjaajat/avustajat maksaa, pienemmät ryhmät maksaa kun siitä tulee lisää tunteja pidettäväksi ja myös erityisopettajat maksaa. Yleensä tässä vaiheessa loppuu se kiinnostus tähän parantamiseen valitettavasti, hienoa toki jos olen väärässä.
Mutta aineen opettajia ei tarvittais niin montaa jos opetus tulisi nauhoitettuna
Opettajat voisivat opettaa myös kesäaikana jos normi lomat pyörisivät heilläkin. Puolitoista kuukautta lisää opetusaikaa
Vierailija kirjoitti:
Opettajat voisivat opettaa myös kesäaikana jos normi lomat pyörisivät heilläkin. Puolitoista kuukautta lisää opetusaikaa
Ja sitten tottakai tulisi sen verran lisää palkkaan (2kk lisää). Eiköhän aika moni suostuisi, se että miten suuri hyöty oppilaiden kannalta tuo olisi on kyseenalaista kun miettii miten pahasti peruskoulussa kiipeävät seinille jo ennen toukokuuta.
Eikö ne kesä kk oo jo palkallisia?
Opetusta pitää eriyttää sekä alas- että ylöspäin. Tämä vaatii tasokurssit viimeistään yläkouluun. Nykyisen perustason lisäksi olisi suppea kurssi 5-6 tasoisille oppilaille ja laaja kurssi 9-10 tasoisille ja oppimishaluisille. Vaihtoehtoisesti voisi riittää vain kaksi tasoa, tilanteesta riippuen joko perustaso ja laaja tai perustaso ja suppea, riippuen siitä kumpaan on enemmän tarvetta. Isommissa kouluissa tämä olisi helppo järjestää nykyresursseilla.
Koko peruskoulun voisi lakkauttaa, haluan lapseni yksityiskouluun.
Pois tasapäistäminen ja tilalle luokat jotka mahdollistavat yksilöllisen kasvun mahdollisimman pitkälle vahvuuksien ja kiinnostusten kohteiden mukaisesti. Nykyään tämän toteuttamisen pitäisi olla helppoa kun osa opetuksesta voidaan järjestää etänä esim. erityislahjakkaille.
Ei kyllä enää enempää ruutujen tuijottamista ujoille ja introverteille suomalaislapsille. Menisi se viimeinenkin mahdollisuus oppia edes sosiaalisen kanssakäymisen alkeet.
Palataan 60-luvulle.
Luokassa oppilaan on hiljaa ja seuraa tarkkaan opetusta.
Ojalan laskuoppikirja ja muut sen aikaiset oppikirjat uudelleen käyttöön, oppii nämä nykynuoret oikeesti jotain tarpeellistakin.
Kuri koulussa tottakai palautetaan samalle tasolle kuin 60-luvullakin oli.
Opetus ei ole enää tiedon kaatamista oppilaiden päähän. Video-opetuksesta puuttuu yhteistoiminta ja keskustelutaidon harjoittelu.
Vierailija kirjoitti:
Koko peruskoulun voisi lakkauttaa, haluan lapseni yksityiskouluun.
Miten peruskoulun olemassaolo estää sinua laittamasta lastasi yksityiskouluun?
Olet näemmä käynyt koulua aikana, jolloin loogista ajattelua ei ole harjoitettu. Toiset oppivat sen omatoimisesti, toisilla jää sitten näköjään oppimatta.
Vierailija kirjoitti:
Peruskoulussa pitäisi opettaa enemmän oikeasti hyödyllistä, siis elämässä selviytymistä ja kaikkea siihen liittyvää. Samalla kaiken turhan opettamista voisi vähentää. Vieläkin on omassa muistissa,kuinka yritin opetella väkisin ulkoa sellaista, mitä en ymmärtänyt. Eipä näitä taitoja ole koskaan tarvinnut, enkä juuri oppinutkaan tai sitten unohtui heti kokeen jälkeen. Sen sijaan sitä opetusta elämässä selviytymisessä olisin todella tarvinnut. Monet tähän liittyvät asiat nyt valitettavasti ovat tabuja, joista ei haluta puhua. En nyt tarkoita pelkkää ihmisen seksuaalisuutta ja kaikkea siihen liittyvää, vaan myös mm. mielenterveysasioita, toimeentuloa, työttömyyttä, Kelaa, sossua, Te-toimistoa, taloudellisia kysymyksiä, kodinhoitoa jne. Näitä taitoja ei opeta ja sitten ihmetellään kun nuorilla on niin vaikeaa, eivätkä osaa mitään.
Aina ihmetyttää, miten peruskoulusta putkahtaa ulos ihmisiä, jotka eivät ole kuulleetkaan näistä asioista, vaikka näitä on opetettu jo omana kouluaikanani 80-luvulla ja itse olen opettanut 20 vuotta opettajana. Mielenterveysasioita käsitellään terveystiedossa, toimeentuloa, työttömyyttä, kelaa, te-toimistoa ja sossua käsitellään yhteiskuntaopissa, kodinhoitoa ja taloudellisuutta käsitellään myös kotitaloudessa ja erilaisia hakuja mm. opossa eli oppilaanohjauksessa. Pisa-tuloksetkin osoittavat, että talousasioita on koulussa opetettu mutta ne jostain syystä unohdetaan parikymppisinä. Suomalaisilla nuorilla on Pisatutkimusmaiden toiseksi parhaat taloustaidot, vain Viro kiri edelle.
Miksi siis et muista, että näitä on opetettu? Mitä siellä koulussa teit oppitunneilla? Voisit nimittäin olla avainasemassa siinä, että vaikka on opetettu, niin jostain syystä ne opit unohdetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Peruskoulussa pitäisi opettaa enemmän oikeasti hyödyllistä, siis elämässä selviytymistä ja kaikkea siihen liittyvää. Samalla kaiken turhan opettamista voisi vähentää. Vieläkin on omassa muistissa,kuinka yritin opetella väkisin ulkoa sellaista, mitä en ymmärtänyt. Eipä näitä taitoja ole koskaan tarvinnut, enkä juuri oppinutkaan tai sitten unohtui heti kokeen jälkeen. Sen sijaan sitä opetusta elämässä selviytymisessä olisin todella tarvinnut. Monet tähän liittyvät asiat nyt valitettavasti ovat tabuja, joista ei haluta puhua. En nyt tarkoita pelkkää ihmisen seksuaalisuutta ja kaikkea siihen liittyvää, vaan myös mm. mielenterveysasioita, toimeentuloa, työttömyyttä, Kelaa, sossua, Te-toimistoa, taloudellisia kysymyksiä, kodinhoitoa jne. Näitä taitoja ei opeta ja sitten ihmetellään kun nuorilla on niin vaikeaa, eivätkä osaa mitään.
Aina ihmetyttää, miten peruskoulusta putkahtaa ulos ihmisiä, jotka eivät ole kuulleetkaan näistä asioista, vaikka näitä on opetettu jo omana kouluaikanani 80-luvulla ja itse olen opettanut 20 vuotta opettajana. Mielenterveysasioita käsitellään terveystiedossa, toimeentuloa, työttömyyttä, kelaa, te-toimistoa ja sossua käsitellään yhteiskuntaopissa, kodinhoitoa ja taloudellisuutta käsitellään myös kotitaloudessa ja erilaisia hakuja mm. opossa eli oppilaanohjauksessa. Pisa-tuloksetkin osoittavat, että talousasioita on koulussa opetettu mutta ne jostain syystä unohdetaan parikymppisinä. Suomalaisilla nuorilla on Pisatutkimusmaiden toiseksi parhaat taloustaidot, vain Viro kiri edelle.
Miksi siis et muista, että näitä on opetettu? Mitä siellä koulussa teit oppitunneilla? Voisit nimittäin olla avainasemassa siinä, että vaikka on opetettu, niin jostain syystä ne opit unohdetaan.
Olen itse yläkoulun ja lukion opettaja ja lukiossa on tosi paljon opiskelijoita jotka aina vuodesta toiseen toivoo jotain "kuinka olla aikuinen" kurssia eli just jotain laskujen maksua, kela, työnhaku jne jne asioita haluavat käydä läpi... Ja tiedän itse tasan tarkkaan, että nuo asiat käydään läpi jo yläkoulussa. Tosiasia on se, että yläkoulussa nuo asiat ei kiinnosta kuin ehkä 5% oppilaista ja ei kyllä muakaan ne aikoinaan kiinnostanut. Siinä vaiheessa kun ollaan yläkoulussa niin joku 20 vuotias on ikäloppu ja pitää miettiä uusinta Fortnite karttaa eikä mitään työnhakua tai vuokrasopimuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse yläkoulun ja lukion opettaja ja lukiossa on tosi paljon opiskelijoita jotka aina vuodesta toiseen toivoo jotain "kuinka olla aikuinen" kurssia eli just jotain laskujen maksua, kela, työnhaku jne jne asioita haluavat käydä läpi... Ja tiedän itse tasan tarkkaan, että nuo asiat käydään läpi jo yläkoulussa. Tosiasia on se, että yläkoulussa nuo asiat ei kiinnosta kuin ehkä 5% oppilaista ja ei kyllä muakaan ne aikoinaan kiinnostanut. Siinä vaiheessa kun ollaan yläkoulussa niin joku 20 vuotias on ikäloppu ja pitää miettiä uusinta Fortnite karttaa eikä mitään työnhakua tai vuokrasopimuksia.
Ehkä sinä lukiossakin opettavana voisit ideoida tuollaista valinnaista tai soveltavaa, mitä nimeä ei-pakollisista lukiossa nykyään käytetäänkään yhdessä muiden opettajien kanssa. Tällainen kurssi voisi olla valinnaisena myös jo yläasteella. Liikunnan ja tai terveystiedonopettaja kertomaan oikeanlaisesta ravitsemuksesta ja liikunnasta sekä seksuaalisuudesta. Psykologianopettaja puhumaan mielenterveydestä ja ihmissuhteista sekä riippuvuuksista esim. peliriippuvuus ja päihdeongelmat ja uskonnonopettaja diakoniatyöstä ja kirkon toiminnasta ei-uskonnolliselta kannalta,. Yhteiskuntaopinopettajan pitää kertoa Kelasta, sossusta, TE-toimistosta, tukien hakemisesta, "hyvinvointivaltion epäkohdista", syrjäytymisestä jne. Kotitalousopettaja opastaa taloudenhallinnassa, kotitöiden tekemisessä, suunnittelussa ja "metatöiden tekemisessä" sekä ruoanlaiton perusteissa. Toivottavasti johonkin kouluun vielä saadaan tällainen kurssi. Tätä ideaa saa vapaasti käyttää ja toivon todella jonkun tekevänkin niin.
Valitaan suomen paras opettaja. Palkataan se kuukaudeksi tekemään kaikki peruskoulun tunnit. Tulevat sukupolvet koko suomessa voivat katsoa parhaan open tunnit, eikä uusia opeja tarvita. Säästyvät rahat voidaan laittaa oppimisvaikeuksien hoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä sinä lukiossakin opettavana voisit ideoida tuollaista valinnaista tai soveltavaa, mitä nimeä ei-pakollisista lukiossa nykyään käytetäänkään yhdessä muiden opettajien kanssa. Tällainen kurssi voisi olla valinnaisena myös jo yläasteella. Liikunnan ja tai terveystiedonopettaja kertomaan oikeanlaisesta ravitsemuksesta ja liikunnasta sekä seksuaalisuudesta. Psykologianopettaja puhumaan mielenterveydestä ja ihmissuhteista sekä riippuvuuksista esim. peliriippuvuus ja päihdeongelmat ja uskonnonopettaja diakoniatyöstä ja kirkon toiminnasta ei-uskonnolliselta kannalta,. Yhteiskuntaopinopettajan pitää kertoa Kelasta, sossusta, TE-toimistosta, tukien hakemisesta, "hyvinvointivaltion epäkohdista", syrjäytymisestä jne. Kotitalousopettaja opastaa taloudenhallinnassa, kotitöiden tekemisessä, suunnittelussa ja "metatöiden tekemisessä" sekä ruoanlaiton perusteissa. Toivottavasti johonkin kouluun vielä saadaan tällainen kurssi. Tätä ideaa saa vapaasti käyttää ja toivon todella jonkun tekevänkin niin.
Itse olen ehdottanut tämän tapaista kurssia, samoin moni muukin opettaja. Arvaat varmaan mistä jää kiinni? (Vihje: ei opettajista) Lisäkurssit maksaa, rahaa ei viimeiseen 10 vuoteen ole ilmeisesti ollut.
Niin ja kyllähän ne kaikkein tärkeimmät taidot opetellaan jo alaluokilla: lukutaito, kirjoitustaito, laskeminen ja muuta vastaavaa.