Kerro keinosi miten saat annettua matolääkkeen kissalle? Pillerin muodossa?
Meidän kissa on ihan liian ovela. Tuntuu että näkee jo ilmeestäni että nyt olisi matolääkkeen antamisen aika. Miten olet onnistunut oman kissasi kanssa?
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
Menen polvilleni maahan ja otan kissan siihen väliin. Laitan vasemman käden etusormen ja peukalon kissan poskihampaiden väliin samalla kun nostan päätä hieman yläkenoon. Oikean käden etusormella työnnän pillerin kissan kurkkuun, Olen nopea enkä osoita mitään epäröinnin merkkejä. Jos ei kahdella yrittämällä mene niin sitten peli on siltä erää pelattu ja asiaan palataan myöhemmin uudelleen. Yleensä menee ykkösellä.
Suunnilleen näin meilläkin, paitsi kissat seisovat sivuttain, yleensä kylpyhuoneessa pesuallaspöydällä, joskus jollain muulla tasolla. Toinen on saanut lääkettä kaksi kertaa päivässä kohta kymmenen vuotta, toinen kerran päivässä, sekin useamman vuoden. Alussa oltiin kauhuissaan että eihän tämä ikinä onnistu, mutta kun on pakko niin onnistuuhan se. Menee näppärästi yhdelläkin ihmiseltä, ei tarvitse toista pitämään kiinni.
Tärkeintä on olla määrätietoinen ja nopea eikä jäädä arpomaan ja sähläämään.
Vierailija kirjoitti:
Minä otan kissan kainaloon ja avaan sen suun sormilla ja tuikkaan pillerin suuhun.
Pitää kyllä olla salamaakin nopeampi!
Tämä toimi meilläkin ja pilleri piilotettuna pieneen voinokareeseen.
Vierailija kirjoitti:
Menen polvilleni maahan ja otan kissan siihen väliin. Laitan vasemman käden etusormen ja peukalon kissan poskihampaiden väliin samalla kun nostan päätä hieman yläkenoon. Oikean käden etusormella työnnän pillerin kissan kurkkuun, Olen nopea enkä osoita mitään epäröinnin merkkejä. Jos ei kahdella yrittämällä mene niin sitten peli on siltä erää pelattu ja asiaan palataan myöhemmin uudelleen. Yleensä menee ykkösellä.
Tästä itse jatkan niin, että pidän hetken kissan päätä takakenossa ja hieron kaulaa: aiheuttaa nielemisreaktion. Kyse tosin muista lääkkeistä, harva kissa tarvitsee matolääkkeitä. Kannattaa miettiä sen tarpeellisuutta: käy munuaisten päälle. Itse en ole keksinyt, ihan on eläinlääkärin kertomaa ja nykyään ottavat ulostenäytteitä, joista madot voidaan todentaa. Omalle munuaissairaalle kissalleni en viitenä viimeisenä elinvuotena antanut, eikä ollut matoja.
Kissa selälleen syliin, ruojaöljytty tapletti kurkkuun, rimpuillessaan yleensä nielaisi sen. Ruuasta jäi aina lautaselle, liotettu oli pitkin seiniä. 138
Kieräytän pillerin voissa ja sitten vaan kissa syliin selälleen ja pilleri suuhun. Pari kertaa voi tulla pois, mutta aina se sinne on mennyt. Välillä laitan liuoksia ja vaihtelen muutenkin merkkejä. Ulkokissa, jolla aika usein matoja vaikka säännöllisesti madotan. Jo edesmennyt sydänvaivainen kissani sai kaksi kertaa päivässä pillereitä kahden vuoden ajan, otti aina todella hyvin lääkkeet. Meillä kaikkia kissoja on aina käsitelty paljon, vaikka ovatkin olleet ulkoilevia kissoja, tämäkin ehkä auttanut noihin matolääkkeisiin ym. Ruuan joukossa ei ole yksikään syönyt...
tää nuijii pillerin ruokaan ,hää syö ite!! ilman kidutusta.Koira taas makkaran sisään pilleri,saattaa lajittaa suussaan ,sit vaan uudestaan jos pyklää.No mun uusi nuirukaiben epäilee aina,ko makkaraa tarjoon,syö heittää makkaran maaha,samaa teköö nakil.. Jos kissalle antaa pastana matol.ruutasta.Otan otteen kissan takahampaiden kohilta,avaa suun ja pasta nopsaa ruuttaus.Tää pitää tehdä kahdesti.Kissan suu kun pieni,ja yrittäähän se moisen mönjän heittaa suustaan.Pillerit pitäisi olla mauttomia,pieneen määrään maitoinkin sen jauheen olen sotkenut ,menee niinkin alas.
Jotain tahnamaista matolääkettä kissan etutassun päälle. Kissa vain nuoli sen pois. Tabletit tai muut eivät menneet millään.
EASYPILL on oiva apukeino lääkkeen antamiseen. Ikävä askare muuttuu helposti mukavaksi makupalahetkeksi!
Lemmikki totutetaan EASYPILLin makuun antamalla ensimmäinen kerta ilman lääkettä. Seuraavalla kerralla EASYPILL makupalasta taitetaan tai leikataan sopiva pala, ja tabletti piilotetaan palan sisään. Makupala tarjoillaan joko ruoan kanssa tai sellaisenaan.
Tätä voi ostaa apteekeista, eläinkaupoista tai eläinlääkäristä.
Meidän kissoja ei huijata, joten taktiikalla menee. Menen polvilleni lattialle, otan kissan jalkojen väliin selkä minuun päin (ei pääse peruuttamaan koska pyllyni on maassa), vasemmalla kädellä pidän kissan päätä pystyssä kuono kattoon päin ja samalla pidän paikallaan, keskari ja peukalo kissan suupieliin jotta suu aukeaa, mutta ei pysty puremaan ja toisella kädellä työnnän sen pillerin kurkkuun sellaisen ruiskun avulla, mitä on apteekista saatavilla. Tämä kaikki tapahtuu muutamassa sekunissa, joten siksi taktiikalla onnistuu. Mulla se sujuu jo todella näppärästi, kissa ei ehdi edes tajuta mitä tapahtui. Lopuksi annan kalkkunaleikkeleen tmv herkun kissalle.
Meillä kissat tykkää tonnikalasta. Murskaan pillerin tonskun joukkoon , sitä ennen annan kissa olla vähän " nälkäisenä" että sapuskat maistuu. Tässäkin täytyy olla ovela ettei maista lääkettä , siksi sipellän tonskun joukkoon murskattuja kuivaraksuja joihin kisut on hulluna.
Itselläni on kaksi kissaa joista toiselle murskaan tabletin, liuotan sen veteen ja annan ruiskulla suoraan suuhun. Toinen kissa ei tästä tavasta tykkää, mut syö kuitenkin liuotetun lääkkeen märkäruoan joukossa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä kissat tykkää tonnikalasta. Murskaan pillerin tonskun joukkoon , sitä ennen annan kissa olla vähän " nälkäisenä" että sapuskat maistuu. Tässäkin täytyy olla ovela ettei maista lääkettä , siksi sipellän tonskun joukkoon murskattuja kuivaraksuja joihin kisut on hulluna.
Kissalle ei saa antaa tonnikalaa
Meilläkin laitetaan liuos niskaan. Kokeilin ruokaan sekoitettavaa lääkettä, mutta se mokoma huomaa sen ja jättää ruuan syömättä. Joskus pienempänä sain pastan ja pillerin menemään pari kertaa, mutta ei enää. Kissa pistää niin lujasti hanttiin, että pelkään että siltä murtuu leuka. Eikä niiden syöttämisessä ole muutenkaan mitään järkeä, kun kissa ei vaan niele niitä.
Kiedo kissa tiukkaan pakettiin paksuun kylpypyyhkeeseen, kuin
kääretortun. Sitten vain syliin, mutta älä pidä selällään ettei mene
raukalla väärään kurkkuun.
Olen liuottanut ATARAX:in, joka tappaa monensorttisia matosia,
aivan pieneen vesitilkkaan. Siis puoli teelusikallista vettä.
Apteekista saat pikku ruiskun, jolla spruuttaat aineen kissemissen
suukkiin.
Laita posken puolelta sivusta, niin ei niin helposti ala kakomaan,
kun pelkää tukehtuvansa.
Myös kunnolla voihin tai margariiniin upotettuna, pikku pallona
onnistuu. Sitten vaan leikitytät ja hypität pientä ja nameja
kauheasti tottakai kärsimyspalkinnoksi.
💊😺🐈 💊😺🐈 💊😺🐈 💊😺🐈 💊😺🐈 💊😺🐈 💊😺🐈
Niskaliuos tosiaan ehdottomasti. Lapsuudenkodin edesmenneelle herralle ei pilleriä yksinkertaisesi saatu kiduksiin. Tai välillä saatiinkin, mutta tabletti löytyi aina myöhemmin limaisena ja karvaisena jostain sohvan takaa (jos löytyi, osa meni varmaan imuriin). Varusteina toimenpiteissä nahkatakki, kaulahuivi, moottoripyörähanskat, laskettelulasit ja pipo, kissa käärittiin kahteen pyyhkeeseen. Ei, ei ja ei.
Kuskattiin sitten kolli aina klinikalle matopiikille kunnes tuli tuo luojan lahja kissaihmisille, niskaliuos.
Mun nykyinen kissa ottaa pillerit mukisematta, mikä on suuri ihme. Onneksi, sillä on joutunut vuoden sisään syömään 2 pitkää antibioottikuuria pillereinä keuhkotulehduksiin.
just tällä tyylillä tein minäkin kissan kanssa aikoinaan. koiran kanssa samalla tavalla, toki ei niin paljoa vaaraa kynsistä.. 🙈