Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asiantuntija kertoo yhden keinon, jolla somessa kiusaavan lapsen voi saada kuriin: "Hänelle alkaa itselleen tulla hyvin nopeasti itku"

Vierailija
24.09.2020 |

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006647208.html
Miten voisi puuttua siihen, että väkivaltaa kuvataan nyt internetiin ja siitä puhutaan avoimesti ja ylpeillen sosiaalisessa mediassa?

– Somessa ilmaisut ovat usein hyvin raakoja ja ahdistavia. Yksi hyväksi havaittu keino tähän puuttumiseen on se, että opettaja tai rehtori pyytää someväkivallan kohteen ja tekijän samaan huoneeseen. Sitten pyydetään tekijää lukemaan ääneen sama ilkeä viesti, jonka hän laittoi toisesta verkkoon. Jos väkivaltaan syyllistyneellä on vähänkään kykyä empatiaan, hänelle alkaa itselleen tulla hyvin nopeasti itku ja asiaa päästään vihdoin käsittelemään, Haapakangas sanoo.

Käsittämätöntä. Ilmeisesti kiusaamistapausten selvittämisessä ei EDELLEENKÄÄN ajatella kiusatun tunteita. Ei ole paljon maailma muuttunut omista kouluajoistani...

Kommentit (65)

Vierailija
21/65 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siiinä on kaksi teksijää yhtälössä kasvattaja ja lapsi. Mikä vaikuuttaa mihinkin kasvattajaan ja lapseen.

Sittten yksi tekijä on siiiinä että koulu on koulu ja ihmisen aivot kehittyvät vilkkaimmmin 0-12 vuodeen iässä mikä tulisi turvata parhaiiten.

Vierailija
22/65 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siiinä on kaksi teksijää yhtälössä kasvattaja ja lapsi. Mikä vaikuuttaa mihinkin kasvattajaan ja lapseen.

Sittten yksi tekijä on siiiinä että koulu on koulu ja ihmisen aivot kehittyvät vilkkaimmmin 0-12 vuodeen iässä mikä tulisi turvata parhaiiten.

Pitäiiis rakentaaa se putki eurooppaaan meren ali nyt jaa opetttaa lapsille useita kieliä 0-12 vuoden ikävaiheiiisa ja hankkia yhteisverotus eu lllle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/65 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näinpä. Tarpeeksi tiukasti antaa takaisin niin kiusaaja vaihtaa seuraavaan.

Vierailija
24/65 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulkaas mammat, viekää lapsenne itsepuolustukseen, niin luonto hoitaa ajallaan loput ja kiusaaminen loppuu. Neuvo, jonka itse sain 80-luvulla ja se lopetti kiusaamisen. Kun kiusaaja yhtäkkiä tajuaa, että tuohan veti potkun mahaan tai nyrkin nenään, loppuu se kiusaamisenhalua ja he siirtyvät toiseen. Se on sitten sen toisen ongelma, mutta itse saa olla rauhassa. Olen pahoillani, mutta näin se menee.

Lisätään vielä että itsepuolustustaitojen ohella kunto ja itsekuri kasvaa, ei hassumpia juttuja nekään.

Lisäksi itsepuolustusseurasta lentää pihalle kuin leppäkeihäs, kun käy kerrankin potkimassa mahaan ketään.

Vierailija
25/65 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma tuon keinon suhteen on se, että iso osa "kiusaajista" tietää tasan tarkkaan mitä tekee. Eivät he tee sitä "sillain vahingossa". Kuten joku sanoi; jos sattuukin itkettämään, se johtuu vain kiinni jäämisestä.

Vierailija
26/65 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein vähän aika sijaisuuksia. Itse luin saman vinkin, mutta sovelsin niin, että oppilas luki sen omille vanhemmilleen.

Kun oppilas jäi kiinni kiusaamisesta, soitin vanhemmille tulkaa koululle hakemaan lapsi pois.

Kun tulivat, sai lapsi lukea viestin omille vanhemmille ja sanoin koska en pysty kieltämään lastanne tekemättä hölmöyksiä, odotan jompi kumpi tulee huomenna kouluun lapsenne kanssa.

Yksi äiti oli viikon. Yllättävän monen kiusaajan toinen vanhempi tai kummatkin, on kotona työttömänä.

Vierailija
27/65 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulkaas mammat, viekää lapsenne itsepuolustukseen, niin luonto hoitaa ajallaan loput ja kiusaaminen loppuu. Neuvo, jonka itse sain 80-luvulla ja se lopetti kiusaamisen. Kun kiusaaja yhtäkkiä tajuaa, että tuohan veti potkun mahaan tai nyrkin nenään, loppuu se kiusaamisenhalua ja he siirtyvät toiseen. Se on sitten sen toisen ongelma, mutta itse saa olla rauhassa. Olen pahoillani, mutta näin se menee.

Eli jos kukaan ei tervehdi sua tai suostu istumaan vieressäsi, vedät kaikille potkun mahaan?

Ei, vaan jos joku alkoi tönimään ja alistamaan välitunnilla, alistin sen. Sen jälkeen sana kulki, sain olla rauhassa ja minun seuraani uskallettiin tulla, kun ei ollut kiusatun leima karkottamassa kavereita.

Vierailija
28/65 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"asiaa päästään vihdoin käsittelemään"

Joo ikävä on kuulla varmasti asia uudelleen mutta jos homman pointti on että se juttu saadaan siitä liikkeelle ja käsiteltyä niin eikö se ole sen arvoista? Jos saa kiusaajan ymmärtämään käytöksensä ja lopettamaan kiusaamisen ja kiusattu saa anteeksipyynnön ja tulee kuulluksi. Minusta ainakin tuo lainaamani oli aloitusvistin oleellisin kohta. Ei se, että se viesti luetaan uudestaan.

Jos mennään vaikka pariterapiaan niin varmaan sielläkin sanotaan ohjattuna uudelleen ne asiat, mitä on töräytetty toisen silmille ja näin päästään käsiksi asiaan että mikä meni pieleen äsken sanotussa ja miten siitä eteenpäin.

Ehdottakaa toki parempia ja rakentavampia ehdotuksia jos teillä on.

Vierailija
29/65 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisätään vielä että itsepuolustustaitojen ohella kunto ja itsekuri kasvaa, ei hassumpia juttuja nekään.

Lisäksi itsepuolustusseurasta lentää pihalle kuin leppäkeihäs, kun käy kerrankin potkimassa mahaan ketään.

Ei lennä, jos se on itsepuolustusta ja kertoo tämän rehellisesti seurassa. Kokemusta on. Sain jatkaa.

Vierailija
30/65 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli jos kukaan ei tervehdi sua tai suostu istumaan vieressäsi, vedät kaikille potkun mahaan?

Ei, vaan jos joku alkoi tönimään ja alistamaan välitunnilla, alistin sen. Sen jälkeen sana kulki, sain olla rauhassa ja minun seuraani uskallettiin tulla, kun ei ollut kiusatun leima karkottamassa kavereita.

Jostain syystä minä oikeasti kiusattuna en osta tätä tarinaa.

Vierailija
31/65 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tein vähän aika sijaisuuksia. Itse luin saman vinkin, mutta sovelsin niin, että oppilas luki sen omille vanhemmilleen.

Kun oppilas jäi kiinni kiusaamisesta, soitin vanhemmille tulkaa koululle hakemaan lapsi pois.

Kun tulivat, sai lapsi lukea viestin omille vanhemmille ja sanoin koska en pysty kieltämään lastanne tekemättä hölmöyksiä, odotan jompi kumpi tulee huomenna kouluun lapsenne kanssa.

Yksi äiti oli viikon. Yllättävän monen kiusaajan toinen vanhempi tai kummatkin, on kotona työttömänä.

Tämä on hyvä. Haapakangas voisi lisätä tämän keinovalikoimaansa ja poistaa tuon kiusatun nöyryyttämisen.

Vierailija
32/65 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdotan pakkokeinolain salliman lain puitteissa toimia pahoinpitelyyn syyllistyneiden kohdalla.

Vierailija
33/65 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo ikävä on kuulla varmasti asia uudelleen mutta jos homman pointti on että se juttu saadaan siitä liikkeelle ja käsiteltyä niin eikö se ole sen arvoista? Jos saa kiusaajan ymmärtämään käytöksensä ja lopettamaan kiusaamisen ja kiusattu saa anteeksipyynnön ja tulee kuulluksi. Minusta ainakin tuo lainaamani oli aloitusvistin oleellisin kohta. Ei se, että se viesti luetaan uudestaan.

Jos mennään vaikka pariterapiaan niin varmaan sielläkin sanotaan ohjattuna uudelleen ne asiat, mitä on töräytetty toisen silmille ja näin päästään käsiksi asiaan että mikä meni pieleen äsken sanotussa ja miten siitä eteenpäin.

Kiusattuna tietysti miettii ensimmäisenä, miltä esitetty tilanne tuntuisi omalla kohdalla. Tärkeää on, että asia käsitellään mahdollisimman varhaisessa vaiheessa, tietenkin. Kiusaajan herättelyn tilanteeseen voisi silti hoitaa jotenkin muuten kuin aiheuttamalla kiusatulle lisää pahaa oloa. Tuo, että kiusaaja pääsee ääneen vanhempiensa läsnäollessa on paljon parempi ajatus. Anteeksipyynnötkin sujuvat luultavasti paremmin, jos kiusaaja käsittelee tilannetta ensin ilman kiusatun läsnäoloa ja ovat kasvotusten vasta myöhemmin. Joskin on kyseenalaista auttaako sekään, koska lapset ovat oikeasti aika hyvin tietoisia tekemisistään, vaikka joku "emmätajunnuseoliläppä"-itku voikin mennä läpi joillekin aikuisille. Todellisuudessa ns. sovittelu voi johtaa tilanteen pahenemiseen.

Vierailija
34/65 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi kommentoida tuota juttua. Siis mikä? Erityiskasvatuksen asiantuntija?

No eipä ihme että osa lapsista ja nuorista on sekaisin kun suomessa "asiantuntijat" on tuota tasoa.

Vierailija
35/65 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jostain syystä minä oikeasti kiusattuna en osta tätä tarinaa.

No usko mitä haluat, mutta näin aikanaan kävi. Ja olen siis mies.

Vierailija
36/65 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pariterapiassa on ihan itse se kumppani valittu ja se terapia tähtää joko sen suhteen parantamiseen, tai sen toteamiseen että yhteistä säveltä ei vaan löydy. Aivan erilainen tilanne ja ihmissuhde. Se kiusattu ei ole mitenkään voinut vaikuttaa tai valita sitä kiusaajaansa, eikä pysty siihen katkaisemaan välejään kuin vaihtamalla koulua kuten liian usein pitää tehdä. Täysin epätasa-arvoinen tilanne, toisin kuin parisuhde. Eikä siellä parisuhdeterapiassa todellakaan laiteta latelemaan kumppanille sanasta sanaan niitä törkeyksiä mitä on tullut suollettua, tai jos laitetaan niin aika erikoinen terapeutti sulla.

Jos joku on törkyillyt työpaikalla, niin ei tulisi pomolle mieleenkään kutsua molempia huoneeseensa ja käskeä sitä kiusaajaa toistamaan juttujaan, eikä kiusattu sitä kyllä kuuntelisi.

Vierailija
37/65 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäpä kerron jotakin, joka saattaa ahdistaa. Kiusaajien vanhemmat pitävät lapsensa kiusaamia uhreja reppanoina ja ovat salaa hyvillään, että oma poika ei ole sellainen. Tai tyttö. Heillä voi olla kova arvomaailma, jossa otetaan mutta ei anneta. Erilaiset mentaliteetit syntyvät lapsena: niitä on voittajamentaliteetti ja uhrimentaliteetti. Ne, jotka eivät samaistu esim elokuvissa heikompaan osapuoleen, ovat voittajia. Ne, jotka taas samaistuvat siihen altavastaajaan, ovat uhrimentaliteetin omia. Valitettavasti. Vanhemmat haluavat, että oma lapsi saisi voittajamentaliteetin, he ovat valmiit hyväksymään että siinä rapatessa ns. roiskuu. Ja katso: hyvin moni suuri johtaja on entinen kiusaaja, joten eivät vanhemmat väärässä ole.

Vierailija
38/65 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisko tätä vaikka käsitellä sen kiusaajan kanssa kunnes se on valmis tekemään sen anteeksipyynnön ilman että uhrin tarttee vielä kerran kuulla niitä traumatisoivia juttuja? Haloo! Sä varmaan pistäisit rai*kaajan tekemään tekonsa uhrille uudelleen ja sitten keskusteltais kun on niiin tärkeetä että se pääsee käsittelemään tuntemuksiaan?

Vierailija
39/65 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävä ongelma, mutta aikuisten toimilla ei ole mitään merkitystä. Osapuolet on erotettava siten, että kiusaajat siirretään.

40/65 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nimenomaan. Olen samaa mieltä, eli kiusaamiseen pitää vastata kiusaamalla. Silmä silmästä ja hammas hampaasta.

Väkivallaton vastarinta ei ole kiusaamista.

🇺🇦🇮🇱

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kuusi