Onko drinkin vastaanottaminen "lupaus" jostakin?
Kuulin ravintolan vessassa pätkän kahden tytön keskustelusta. Toinen heistä kertoi, että jos mies haluaa ravintolassa tarjota juotavaa, hän pyytää aina vettä, ettei sitten "ole velkaa mitään". Siis häh? Tarkoittaako tällainen ajatusmaailma sitä, että jos nainen vaikka haluaa pienen oluen, hän on velvollinen johonkin? Mihin? Seksiin? Aika halvalla lähtee minusta...
Kommentit (37)
Mä todella harvoin otan drinkkejä vastaan niitä tarjoavilta baarissa. Sitten joskus jos joku todella ystävällisen oloinen sekä viattoman oloinen mies haluaa tarjota minulle ja ystävilleni drinkin, niin saatamme tarttua tarjoukseen.
Mielestäni meidän pitää seurustella drinkin juomisen ajan henkilön kanssa joka sen on tarjonnut. Muuhun drinkki ei velvota.
Kerran olimme baarissa ystäväni kanssa ja baarimikko tuli sanomaan meille, että herrasmies tuolla (osoitti miestä eräällä penkillä ystäviensä kanssa) haluaa tarjota teille koko illan, joten teillä on piikki auki tiskillä. Se oli aika erikoista. Erikoisempaa siitä teki vielä se, että mies ei edes tyrkyttänyt meille seuraansa, itseasiassa hänellä näytti olevan nais seuraa enemmän kuin tarpeeksi. Kävimme jossain vaiheessa kiittämässä miestä, hän hymyili nätisti, mutta ei siinäkään vaiheessa tyrkyttänyt seuraansa.
Monella on taka-ajatus yökerhoon mennessä - pitäisikö sisäänpääsymaksu palauttaa mikäli ei lykästänytkään?
[quote author="Vierailija" time="28.11.2013 klo 18:23"]
[quote author="Vierailija" time="28.11.2013 klo 18:16"]
[quote author="Vierailija" time="28.11.2013 klo 18:07"]
Ei ole olemassa ilmaisia lounaita.
[/quote]
Komppi. Suomessa jos mies tarjoaa, voi olla satavarma että miehellä on joku taka-ajatus. Monesti se on seksi.Näin ei pitäisi olla, mutta niin se vaan menee.
[/quote]
Missä maassa miehet tarjoavat ilman taka-ajatuksia?
[/quote]
Tuskin missään. Ja saahan sitä taka-ajatuksia olla, kunhan ymmärtää, ettei toinen ole about kymmenen euron hintaisen juoman takia velvollinen kovin kummallisiin "takaisinmaksuihin". Ystävällinen hymy, kiitos ja hetken jutteluseura. Sen verran voi drinkin tarjotessaan olettaa. Muu riippuu sitten kemioista.
Mistähän luulo tällaisesta lupauksesta on lähtenytkään liikkeelle...
[quote author="Vierailija" time="28.11.2013 klo 18:06"]
Jos tuntemattomalta ottaa juoman niin pitää ainakin loppuilta istua hänen kanssaan ja jos ei itse halua antaa niin toimii miehen "wing maninä" jotta tämä saa seksiä.
Jos ei halua olla haarat levällään illan päätteeksi ei ota juomia.
[/quote]
Aika halvalla jotkut luulevat ihmisten ajan lähtevän. Jos tarjoaa vaikka kahdeksan euron juoman ja olettaa toisen pitävän loppuillan (neljä tuntia) seuraa, se on pari euroa tunti. Haloo, ei pidä tarjota jos ei ole varaa.
[quote author="Vierailija" time="28.11.2013 klo 18:27"]
[quote author="Vierailija" time="28.11.2013 klo 18:23"]
[quote author="Vierailija" time="28.11.2013 klo 18:16"]
[quote author="Vierailija" time="28.11.2013 klo 18:07"]
Ei ole olemassa ilmaisia lounaita.
[/quote]
Komppi. Suomessa jos mies tarjoaa, voi olla satavarma että miehellä on joku taka-ajatus. Monesti se on seksi.Näin ei pitäisi olla, mutta niin se vaan menee.
[/quote]
Missä maassa miehet tarjoavat ilman taka-ajatuksia?
[/quote]
Tuskin missään. Ja saahan sitä taka-ajatuksia olla, kunhan ymmärtää, ettei toinen ole about kymmenen euron hintaisen juoman takia velvollinen kovin kummallisiin "takaisinmaksuihin". Ystävällinen hymy, kiitos ja hetken jutteluseura. Sen verran voi drinkin tarjotessaan olettaa. Muu riippuu sitten kemioista.
[/quote]
Kyllä täällä Keski-Euroopassa ainakin. Juomiahan ei yleensä muutenkaan makseta heti ja joskus on käynyt niin, että kun ystävättären kanssa ollaan tilattu laskua niin tarjoilija on ilmoittanut, että on jo maksettu :) Toki tarjoajakin on tullut vaihtamaan muutaman sanan, mutta siihen se sitten jääkin. Jos olen ollut yksin kapakassa niin joku mies on voinut tulla juttelemaan ja tarjonnut sitten juoman tai pari. Ei siinä ollenkaan tule iskutunnelmaa, ja kivahan se on jutella muiden kanssa, jos kerran kapakassa on. Joskus ei ole mennyt centtiäkään koko iltana!
Tietenkin myös tutut tarjoavat puolin ja toisin kierroksia, mutta se on sitten toinen juttu.
[quote author="Vierailija" time="28.11.2013 klo 18:30"]
Jos tuntemattomalta ottaa juoman niin pitää ainakin loppuilta istua hänen kanssaan ja jos ei itse halua antaa niin toimii miehen "wing maninä" jotta tämä saa seksiä.
[/quote]
Aika halvalla jotkut luulevat ihmisten ajan lähtevän. Jos tarjoaa vaikka kahdeksan euron juoman ja olettaa toisen pitävän loppuillan (neljä tuntia) seuraa, se on pari euroa tunti. Haloo, ei pidä tarjota jos ei ole varaa.
[/quote]
Tällöin sanot ei kiitos tai haluan vähintään 8 drinkkiä jolloin se vastaa enemmän pilluni hintaa ;)
[quote author="Vierailija" time="28.11.2013 klo 18:28"]
Mistähän luulo tällaisesta lupauksesta on lähtenytkään liikkeelle...
[/quote]
Heh, varmaan jostain Suomi24:n lassukkapalstalta...
Voi vitsit tätä keskustelua. Kyllä mulle ainakin on monta kertaa miehet tarjonneet baarissa ilman, että olisin mitään taka-ajatuksia huomannut. Kohteliasta on hetki jutella juoman tarjonneen kanssa. En ole kyllä tähän mennessä yhdenkään juoman tarjonneen kanssa mennyt sänkyyn vaikka yleensä sen juoman otankin vastaan.
[quote author="Vierailija" time="28.11.2013 klo 18:37"]
[/quote]
[/quote]
Tällöin sanot ei kiitos tai haluan vähintään 8 drinkkiä jolloin se vastaa enemmän pilluni hintaa ;)
[/quote]
Heh, kyllä mun pillu on kalliimpi, jos sitä hyödykkeillä alkaa ostaa. En pysty edes juomaan yhdessä illassa niin paljon, että hinta olisi kohdillaan.
[quote author="Vierailija" time="28.11.2013 klo 19:52"]
[quote author="Vierailija" time="28.11.2013 klo 18:37"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Heh, kyllä mun pillu on kalliimpi, jos sitä hyödykkeillä alkaa ostaa. En pysty edes juomaan yhdessä illassa niin paljon, että hinta olisi kohdillaan.
[/quote]
Jännä et jotkut naisetkin(oleten että tuo jonka mielestä pitää olla vähintään wing man on nainen)ajattelee noin. Luulisi,että itseään ammatikseen myyvät tekevät konkurssin,jos baarissa saa samaa palvelua muutaman drinkin hinnalla.
Ei mun mielestä ole velvollinen mihinkään, eikä missään tapauksessa ainakaan seksiin. Toki, jos juoman vastaanottaa, olisi kohteliasta jutella sen tarjoajan kanssa sen aikaa kun juoma kestää.
Ei ole velvollisuutta, tietenkään, mutta kyllä jotkut miehet tuntuvat ajattelevan sitä vähintään etumaksuna. Itse kieltäydyn kohteliaasti aina, kun minulle tarjotaan drinkkiä. On huomattavasti selkeämpää jutellakin, kun ei ole edes tällaisia mitättömän tuntuisia "sitoumuksia" mukana, eikä tarvitse miettiä, onko tämä mies nyt sellainen, joka kuvittelee drinkin vastaanottamisesta liikoja.
Mielestäni drinkin vastaanottaja on velvollinen rupattelemaan tarjoajan kanssa sen aikaa, kun juoman hörppiminen kestää. Mitään lakia tai ohjetta tästä ei tietenkään ole; jonkun mielestä on ok ottaa juoma ja mennä omaan pöytään, jonkun mielestä drinkin vastaanotto on lupaus yhteisestä illasta.
Itse en koskaan ota vastaan tarjottuja juomia, sillä en tiedä millä mielellä tarjoaja on. Pahimmassa tapauksessa saa peräänsä "pihtarihuoraksi" haukkuvan perskärpäsen.
kyllä niillä odotuksensa usein on...tarjoajilla. Tosin itse olen saanut usein drinksun ihan kiitokseksi laulusta joissain karaokepaikoissa, sillä osaan laulaa. :)
Suomessa miehet tuntuvat aika usein olettavan (elleivät ole kavereita), että nainen lähtee viettämään iltaa tarjottujen juomien jälkeen. Tiedän tapauksia, joissa naiset on haukuttu sitten maanrakoon, kun näin ei ole käynyt.
Itse olen tehnyt päätöksen olla vastaanottamatta täällä yhtään drinkkiä vieraalta mieheltä. Ulkomailla on ihan toinen laulu, kun miehet tarjoavat "huvikseen", eikä kukaan edes ajattele, että päätyisitte sänkyyn. On käynyt jopa niin, että mies on tarjonnut samalla, kun on ottanut itselleen juotavaa ja toivotellut sitten hyvät illanjatkot. :)
Kun mulle tarjotaan drinkki, ainoa asia jonka lupaan, on sanoa kiitos.
Vaihtoehtona on myös "kiitos, mutta ei kiitos".
Yleensä juttelen ainakin pari sanaa, jos on ihan pöllö tyyppi niin menen matkoihini. Jos on mukava ja kiinnostava, saatan kutsua pöytäämme/seuraamme ja jos on todella kiinnostava, menen ehkä hetkeksi miehen seurueen mukaan.
Ja vaikka koko illan tarjoaa, niin sekään ei ole multa lupaus mistään. Kotiin menen yöksi ja jos mies saa multa puhelinnumeroni, niin sopii soitella perään :)
Sanoisin, että aika nöyristelevää ja alentuvaa käytöstä naiselta, jos ei halua jäädä velkaa miehelle. Vai mitä ihmeen penninvenyttäjiä tuollaiset ihmiset lienee. Jos mies haluaa tarjota drinkin, niin kiitos, kyllä useimmiten maistuu.
Ei siitä mitään velkaa jää. Lahja on lahja ja kun se on annettu, ei antajalla voi enää olla siihen mitään pyyteitä.
Moni mies (ja valitettavasti nainenkin) kuvittelee, että jos ottaa vastaan drinkin, on sitoutunut johonkin. Se pilaa kaiken romanttisen etiketin. Ajatus on ollut, että se on mukava tapa lähestyä naista ja nainen voi suoda ainakin hetken seuraa ja antaa mahdollisuuden tutustua hieman. Nykymaailmassa ei uskaltaisi tuntemattomalta mitään juomaa ottaa vastaan, ellei olla yhdessä tiskillä, jolloin näkee, ettei juomaan laiteta mitään. Ja tosiaan moni mies olettaa, että nyt saa seksiä sitten.
Huonompaan suuntaan on menty naisseuran arvon kannalta.
Briteissä on pubikulttuuri, siellä istutaan kuin omassa olohuoneessa ja kaikkien muiden viihtyminen on omaa viihtymistä. Monesti on joku peräti miespuolinen ostanut baaritiskillä samalla minullekin ja haihtunut sitten omaan seurueeseensa, sen kummempia vikittelyjä. Yhden ainoan kerran jäi joku irlantilainen baarikärpänen hillumaan retkueeseen, eikä yrittänyt iskeä vain minua vaan koko pöytäseurueen naisia. Hieman se jo alkoi huvittaa.