Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Häpeätkö koulutustasi?

Vierailija
24.09.2020 |

Tai sen puutetta?

Kommentit (21)

Vierailija
21/21 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on ylioppilastutkinto, filosofian kandidaatin tutkinto, jatkotutkinto, ammattitutkinto... En häpeä yhtäkään niistä vaikka ei niillä ole mihinkään töihin päässyt.

Häpesin ennen koulutustani, koska sitä ei ole. Nyt olen niin vanha, etten enää häpeä. Olen 63-vuotias ja edennyt neljässäkymmenessä vuodessa päällikkötehtäviin oppikoulupohjalta. Käyntikortissani lukee ainoastaan asemani, ei koulutusta. Tarvitsemani kielitaidon olen hankkinut itseopiskelulla. Työpaikallani arvostetaan koulutusta erityisen paljon, ilman akateemista koulutusta ei ole nykyisin pienintäkään mahdollisuutta edetä siihen asemaan, jossa nyt olen. Edustan viimeistä ikäpolvea, jolla tällainen oli mahdollista. Nykyään on melkein mahdotonta uskoa, että joskus 60- 70-luvulla ministerinäkin saattoi olla kansakoulupohjalta.

Koulutuksen puutteesta huolimatta esimieheni tai työtoverini eivät koskaan ole kohdelleet minua alentuvasti. Toki useampikin odottaa eläkkeelle jääntiäni, jotta saisi paikkani. Voisin jäädä eläkkeelle jo nyt, mutta jatkan vielä vuoden.

Olen ajankulukseni opiskellut avoimessa korkeakoulussa. Sellaiset opinnot kuin aikuiskasvatustiede ovat varsin helppoja verrattuna esimerkiksi diplomi-insinöörin koulutukseen. Olen katsonut DI-opintojen matematiikan tehtäviä ja vaikka osaisikin integroida tai derivoidan, ei niistä ole apua edenneissä opinnoissa: tehtävistä ei asiaa tuntematon ei edes ymmärrä mistä on kyse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kaksi