Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tunnetteko värisokeita?

Vierailija
24.09.2020 |

Miten värisokeus ilmenee?

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mun pojat on kummatkin toinen on sähkömies ja ei ole vielä polttanut yhtään taloa eikä muutakaan sähköiskua tullut

Joo, jos piuhat on musta, ruskea ja raidallinen niin ei sellaista värisokeutta olekkaan, joka tuon estäisi. Ja yleisin eli punavihervärinäköheikkous ( ei siis sokeus) koskee murrettuja värejä, liikennevalot eivät sellaisia ole (ja noissahan on myös tietty järjestys missä ne palaa, jos nyt ei oikeasti kirkasta vihreää näe). Oma puoliso on edellä mäinittu, ainoa ongelma on,  kun hän puhuu esim harmaista housuistaan, niin mulla menee hvyin usein pitkä aika ennen kuin tajuan, että puhe on hänen maastonVIHREISTÄ housuista.   

Vierailija
22/33 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isoisälläni tämä näkyi niin, että isoäitini piti laittaa hänelle aina vaatteet valmiiksi aamuksi. Jos ei näin tehnyt, meni aivan kertakaikkisen järkyttävässä yhdistelmässä töihin, koska jästipäisenä ukkona halusi kuitenkin ostaa vaatteensa itse ja ne oli sitten myös aina ihan hirvittävän värisiä sen sijaan, että olisi ollut neutraaleja värejä joita voi ns. huoletta sekoittaa keskenään.

Heillä oli huvittava suhde, muistan vieläkin, miten isoisä tuli työpäivän jälkeen meille, isoäiti oli ollut meillä yötä minua hoitamassa vanhempieni ollessa pikkusisarustani synnyttämässä. Isoisällä oli aivan järkyttävä punaisen ja vihreän sekasotku päällään mistä oli saanut kuittalua töissä ja nurisi happamana miten se oli isoäitini vika kun ei ollut laittanut hänelle vaatteita valmiiksi ja tämä vain nauroi katketakseen. :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun isä on puna-vihersokea kai, kun kuulema näkee punaisen ja vihreän harmaana molemmat. 

Mä taas oon kait jollain tapaa värisokea, kun jos mulla on musta/tummanruskea pöytä ja laitan siihen mustilla kuorilla varustetun älypuhelimen, se hukkuu siihen pöytään nanosekunnissa. Tämä ilmiö on ollut lapsuudesta asti. Sisko ja kaikki muut ihasteli milloin jotain varpusia ja oravia puussa ikkunan takana ja minä kiukkusena tinkaan "missä, missä???!" En siis erottanut ruskeaa eläintä ruskeata puun rungosta. 

Vierailija
24/33 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun isä on puna-vihersokea kai, kun kuulema näkee punaisen ja vihreän harmaana molemmat. 

Mä taas oon kait jollain tapaa värisokea, kun jos mulla on musta/tummanruskea pöytä ja laitan siihen mustilla kuorilla varustetun älypuhelimen, se hukkuu siihen pöytään nanosekunnissa. Tämä ilmiö on ollut lapsuudesta asti. Sisko ja kaikki muut ihasteli milloin jotain varpusia ja oravia puussa ikkunan takana ja minä kiukkusena tinkaan "missä, missä???!" En siis erottanut ruskeaa eläintä ruskeata puun rungosta. 

Mulla on tuollaista mutta se on todettu hajataitoksi ja näen silmälaseilla hyvin. Värinäkö normaali.

Vierailija
25/33 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloin tapailla punavihersokeaa miestä. Pitääkö minun ottaa huomioon jotakin? Kannattaako välttää jotain värejä pukeutumisessa?

Mun ex raivostui jos pukeuduin punaiseen.

Vierailija
26/33 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumppani on. Hikeentyy tosin aiheeseen kun sanon vaikka että "näitkö sen ison auton tuolla että oli vihreä tms." Sitten muistan asian ja sanon että "ai niin ethän sä sitä erottanut että se on vihreä" ja sitten mies aina hermostuu.

Eli unohdan aina että hän ei välttämättä erota tiettyjä värejä niin hyvin kuin minä ja yritän äkkiä paikata tilanteen ja sitten mies suuttuu.

En tiedä miksi suuttuu; onko arka aihe, vai onko siitä jauhettu lapsuudesta varten riittävästi, vai ei haluaisi olla "erilainen" tietyn asian osalta vai mikä siinä on?!

Vierailija
27/33 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veli. Ei ole punavihersokea, vaan joku muu versio. Värit ovat hänelle laimeampia, ja moni muille eri väriseltä näyttävä väri on hänelle kaikki samaa. On muuten ensimmäiseltä koulutukseltaan sähköasentaja.

Vierailija
28/33 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolisoni on. Esim. veneväylillä liikkuminen on hieman hankalaa ilman kartturia... 

Vierailija
29/33 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän suvun miehillä on useilla punavihersokeutta. Ihan tavallinen juttu. Naiset periyttää, miehet kärsii. Tai ei se nyt mitään kärsimystä ole, aika pikkujuttu.

Vierailija
30/33 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloin tapailla punavihersokeaa miestä. Pitääkö minun ottaa huomioon jotakin? Kannattaako välttää jotain värejä pukeutumisessa?

Oliko hän härkä?

Vierailija
31/33 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oliko hän härkä?

Vesimies

Vierailija
32/33 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hyvin lievästi punavihersokea. Lähinnä haittaa jos on paljon toisiaan lähellä olevaa tummempaa punaista ja vihreää lähekkäin, voi olla vaikea sanoa kumpi se on. Itselle näyttää lähinnä ruskealta. Esimerkiksi jos verkkosivulla on jonkun myymäläsaldon tila ilmaistu listassa punaisilla ja vihreillä palluroilla allekkain niin sopivilla sävyillä toteutettuna mun on vaikea sanoa, onko se punainen vai vihreä pallura siinä listassa. Myös jossain vaatteissa olen luullut vaatteen olevan vihreäraidallinen kun sitten mulle on ilmoitettu että se on oikeasti ruskearaidallinen. Mutta kirkkaissa väreissä ei ole mitään ongelmaa, liikennevaloissa punainen on punainen ja vihreä vihreä.

Vierailija
33/33 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mina ei tia miten nake