Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tunnetteko värisokeita?

Vierailija
24.09.2020 |

Miten värisokeus ilmenee?

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai onko joku itse täällä värisokea? Olisi kiinnostavaa tietää, miten he näkevät ne värit. Ja liikennevalot.

Vierailija
2/33 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ex-puoliso on punavihersokea. Silti aina kiltisti vastaili kun kysyin mikä huulipuna on hyvä. Hyvä mies oli.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen punavihersokea. Minun on vaikea erottaa joitakin värejä. Esim. joku metrokartta tms. jossa on eri väreillä merkitty. Vaikea erottaa mikä mikin on. Selkeät punainen, keltainen, vihreä ja sininen eivät sekoitu niin helposti.

En voi sanoa jostain tietyistä väreistä minkä värinen se on. Esim. joku vaate.

Kuuset ovat minun silmiin ruskeita. Minulle on haastavaa kerätä mansikoita, vadelmia ja puolukoita. Vaikea erottaa.

Liikennevaloissa ei ole ongelmaa. Selkeästi eri värejä. Erotan mikä milloinkin palaa. Paitsi kirkkaassa auringonpaisteessa voi olla haastavaa.

Värisokeus vääristää joitakin värejä.

Vierailija
4/33 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun miehellä on värinäön heikkous (punavihersokeus). Näkyy arjessa oikeastaan vain jos varataan esim. teatterilippuja, hänen on vaikea erottaa vierekkäin olevat punainen ja vihreä. Jotkut vaatteet näkee eri värisinä kuin mä (esim. lilan sävyt voi olla vaikeita).

Puolukat näkee metsässä, niin "paha" ei värisokeus ole. Maastossa hakee oranssia merkkiä (esim. niitä kapeita aurausmerkin näköisiä) kauemmin kuin mä jos tausta on vihreä.

Vierailija
5/33 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen yhden. Ihan normaalia elämää se viettää, ei vaan kykene erottamaan punaista ja vihreää. Näyttää kuulema ihan ruskealta tms.

Vierailija
6/33 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelukaverini oli värisokea. Hänellä oli punavihersokeus, eli ei erottanut joitakin punaisen ja vihreän sävyjä, mutta eipä tuo haitannut hänen elämäänsä sen kummemmin.

Värisokeushan on aika laaja käsite eli sitä on paljon erilaista. Monien elämään se ei edes vaikuta, no tietysti, kun eivät tiedä miten ihminen näkee "normaalisti", niin mitenpä voisivat muusta tietää?

Vierailija
7/33 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten mummi teki kummallisia väriyhdistelmiä villasukkiin. Kävi ilmi, että hän on värisokea. Toinen sukka ruskea, toinen lila. Maalasi myös ulkovaraston hassusti kun ei nähnyt, että värit ovat erit.

Vierailija
8/33 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies on. Ei erota puolukoita metsässä ja harmittelee infografiikoita, joissa väreinä on punainen ja vihreä.

Vierailija
9/33 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä. Punavihernäössä heikkoutta (ja olen nainen eli harvinainen tapaus) esim. puolukoita en erota kaukaa, kartassa/kaavioissa menee punainen ja vihreä sekaisin jos ovat lähekkäin.

Näen puut vihreänä ja punaiset kukat punaisina mutta sävyeroissa voi olla haastetta..vaikea sanoa kun ei tiedä miten ns normaali ihminen ne sävyt näkee

Vierailija
10/33 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puna-vihersokeita on tosi paljon miehissä. Olen esim. töissä törmännyt, kun tussitaululle ei voinut kirjoittaa tehostaen punaisella, samaten powerpointissa piti värejä miettiä kun tiesi yhden miehen niitä tarvitsevan.

Vierailija
11/33 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni on punavihersokea. Tajusin, kun pikkulapsen värityskirjan koirat olivat vihreitä ja puut ruskeita. Vähän isompana varmisti kysymällä, että minkä värinen esimerkiksi tämä vaate on? Viimeksi kysyi, että minkä värinen uusi punainen automme on.

Suosii pukeutumisessaan mustaa, valkoista ja sinistä. Värisokeus on periytynyt minun isältäni ja miespuolisissa serkuissani on myös värisokeita.

Liikennevalot eivät lapselle kuulemma ole ongelma, kun ylimpänä on tiettävästi punainen ja alimpana vihreä. Perinteiset kartat sen sijaan hankalia.

Vierailija
12/33 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oppilaissa on näitä. Terkkarin testissä sitten selviää, ettei voi esimerkiksi sähkäriksi hakea. Moni muukin ammatti kannattaa unohtaa. Hyvä, että testit tehdään ajoissa.

Oletko katsonut YouTubesta videoita värisokeista, jotka saavat värinäön korjaavat silmälasit (enchroma glasses). Monet alkavat itkeä. Silloin kai vasta tajuaa, mitä menettää. Värisokea ei voi oikein edes käsittää tilaansa ennen kuin näkee, mitä muutkin.

Vierailija
13/33 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnen yhden. Ihan normaalia elämää se viettää, ei vaan kykene erottamaan punaista ja vihreää. Näyttää kuulema ihan ruskealta tms.

Mun setä on kanssa tällainen. Näkee sekä vihreän että punaisen harmahtavan ruskeana. Pukeutumisessa hänen lempivärinsä onkin sininen, valkoinen ja keltainen.

Vierailija
14/33 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapseni on punavihersokea. Tajusin, kun pikkulapsen värityskirjan koirat olivat vihreitä ja puut ruskeita. Vähän isompana varmisti kysymällä, että minkä värinen esimerkiksi tämä vaate on? Viimeksi kysyi, että minkä värinen uusi punainen automme on.

Suosii pukeutumisessaan mustaa, valkoista ja sinistä. Värisokeus on periytynyt minun isältäni ja miespuolisissa serkuissani on myös värisokeita.

Värisokeus periytyy äidiltä, jolla se usein miten on piilevänä. Olen itse värisokea ja isäni ei ole.

Liikennevalot eivät lapselle kuulemma ole ongelma, kun ylimpänä on tiettävästi punainen ja alimpana vihreä. Perinteiset kartat sen sijaan hankalia.[/quote

Vierailija
15/33 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni on puna-vihersokea. Noista puolukoista on ainakin sanonut, että vaikea erottaa. Eipä tuossa silti vissiin mitään suurempia haasteita hänellä sinänsä.

Vierailija
16/33 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Värisokeus periytyy äidiltä, jolla se usein miten on piilevänä. Olen itse värisokea ja isäni ei ole.

Liikennevalot eivät lapselle kuulemma ole ongelma, kun ylimpänä on tiettävästi punainen ja alimpana vihreä. Perinteiset kartat sen sijaan hankalia.[/quote

Totta ihmeessä äidin kautta on äidinisän värisokeus tuossa tapauksessa periytynyt.

Värisokeus periytyy X-kromosomissa sijaitsevan resessiivisen geenin kautta.  Meistä naisista voi tulla perinnöllisesti värisokeita vain, jos perimme tämän ominaisuuden sekä äidiltämme että isältämme.

Miesten värisokeus periytyy siis aina äidiltä. Mutta voihan värisokeutta toki aiheuttaa myös aivovaurio tai silmäsairaus.

Vierailija
17/33 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloin tapailla vunavihersokeaa miestä. Pitääkö minun ottaa huomioon jotakin? Kannattaako välttää jotain värejä pukeutumisessa?

Vierailija
18/33 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen yhden. En tietäisi värisokeudesta ellei hän olisi siitä kertonut. Ei erota esim. ruskeaa ja vihreää toisistaan.

Vierailija
19/33 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloin tapailla vunavihersokeaa miestä. Pitääkö minun ottaa huomioon jotakin? Kannattaako välttää jotain värejä pukeutumisessa?

No ei se mitään erityiskohtelua kaipaa.

Vierailija
20/33 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun pojat on kummatkin toinen on sähkömies ja ei ole vielä polttanut yhtään taloa eikä muutakaan sähköiskua tullut