Miksi peukutatte?
Peukutatteko ylös jos olette kirjoittajan kanssa samaa mieltä? Entä jos joku kertoo traagisen tarinan naapurinsa syövästä ja toivotte tälle ihmiselle hyvää? Peukutatteko ylös, että "tsemppiä" vai alas, että "harmi juttu"?
Kommentit (22)
Tsemppinä peukuttaisin ylöspäin, paitsi jos on selvä vaara, että ap voi luulla, että nautin hänen tragediastaan. En peukuta ikinä alaspäin siksi, että tapahtuma on ikävä. Vaan silloin, jos olen eri mieltä, tai kirjoittaja on mielestäni hölmö, ilmaisee itseään tosi huonosti tai on tökerö asiavirhe tms.
Syövästä kertoessa peukuttaisin ylös hyvää toivoen. Vaikka itse aihe on kurja.
En kerro. Peukuttelen vaan menemään.
Ylös peukutan useammin. Esim. jos on erityisen hyvä vastaus, hauska vastaus tms.
Alas peukutan jos olen eri mieltä ja/tai viesti on huono. En peukuta alaspäin viestejä, joissa kerrotaan jotain traagista. Se olisi mielestäni tosi epäloogista.
Mä en voi käsittää sitä, että miksi ei voi vastata kirjoittamalla viestin peukutuksen sijaan. Jotenkin peukutus jättää niin paljon tulkinnan varaa ja sen voi käsittää miten tahansa. Enkä muutoinkaan ymmärrä miksi mielipiteistä pitäisi olla samaa tai eri mieltä. Ei peukutus ole keskustelua. Toki jos ei osaa ilmaista itseään muutoin kuin peukuttamalla, niin se on aivan eriasia.
[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 19:54"]
Mä en voi käsittää sitä, että miksi ei voi vastata kirjoittamalla viestin peukutuksen sijaan. Jotenkin peukutus jättää niin paljon tulkinnan varaa ja sen voi käsittää miten tahansa. Enkä muutoinkaan ymmärrä miksi mielipiteistä pitäisi olla samaa tai eri mieltä. Ei peukutus ole keskustelua. Toki jos ei osaa ilmaista itseään muutoin kuin peukuttamalla, niin se on aivan eriasia.
[/quote]
Mulla ainakin peukku ylöspäin korvaa lähinnä sen, että vastaisin "komppi". Tai sitten kirjoitan samasta aiheesta itsekin laajemmin.
Miinuspeukkua en tykitä ilman, että perustelen asian. Pelkästä miinuspeukutuksesta tulee tosiaan sellainen kuva, ettei peukuttajan ilmaisukyky muuhun riitä. Ärsyttävintä on jos järkevään ja hyvin perusteltuun viestiin tulee miinuspeukkua ilman mitään vasta-argumentteja.
8. Juuri tuota tarkoitan, että kaipaisi perusteluja, jotta voisi keskustella ja oppia. 7
7: Kirjoitan sinulle nyt kommentin :).
Olen ollut av:lla vasta noin vuoden ja kun peukuts tuli kuvioihin mukaan, en kiinnittänyt niihin mitään huomiota pitkään aikaan. Nyt huomaan, että katse kääntyy nopeasti peukkuihin ja saatan jättää vastaamatta, koska peukuttaminen on helpompaa, mutta en yhtään tykkää siitä, että toimin näin.
En oikeastaan lainkaan pidä palstasta, jossa "keskustelu" tapahtuu peukuilla. Niiden tulkitseminen on epäselvää ja monet alapeukuttavat vain kiusallaan. Olen itsekin saanut alapeukkua sellaisiin kommentteihin, joissa en kirjoita muuta kuin "ok, kiitos tiedosta". Outoa, että joillain on niin suuri tarve merkitä tuollainenkin viesti negatiiviseksi.
Peukutan alas niitä, joilla on faktat pielessä. Ja toisinpäin.
Jos ei ole mitään järkevää sanottavaa, niin on parempi pysyä hiljaa eikä edes peukutella.
[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 20:09"]
[/quote]Mikä ensyklopedia olet määrittämään mikä on faktaa ja mikä ei? ;)
Peukutamme siksi, että sellainen mahdollisuus on annettu.
[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 20:09"]
[/quote]
Korjaatko sä sitten ne faktat vai miinusteletko vaan?
Ja aiheeseen yleensä: miinuspeukut voisi mun puolesta poistaa, pluspeukut on ihan ok joskaan ei mitenkään tarpeelliset. Näiden asioikseen miinustelevien perusilme on mun mielessä jotain tällaista http://static1.businessinsider.com/image/51963a396bb3f77b52000004/reddits-ad-sales-pitch-deck-featuring-grumpy-cat-and-the-beastmaster-is-mindblowing.jpg
Söpö kuva, ja jos ihmisistä puhutaan, niin meilläpäin on sanonta, että naama on sen näköinen kuin ois nyrkki persiissä. ;)
[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 20:21"]
Söpö kuva, ja jos ihmisistä puhutaan, niin meilläpäin on sanonta, että naama on sen näköinen kuin ois nyrkki persiissä. ;)
[/quote]
Teilläpäin on tapana pitää nyrkkiä persiissä, mistäs se sanonta muuten ois tullu. Omituista...
Peukutan ylöspäin, kun joku on kirjoittanut erityisen osuvasti tai hauskasti, eikä minulla ole viestiin lisättävää. Alaspäin en ole koskaan peukuttanut. Mieluummin vastaan viestiin, jossa on mielestäni jotain valittamisen aihetta.
Peukutan, koska haluan osallistua ja ilmaista mielipiteeni mutta puhelimella kirjoittaminen on todella raivostuttavaa.
Tykkään itse tästä että voi peukuttaa sekä ylös että alas. Kestän kyllä, että kaikki tätä palstaa lukevat eivät ole kanssani samaa mieltä tai tykkää ihan samoista asioista kuin minä.
Hauskoja juttuja sisältävistä ketjuissa (esim turhat ärsytyksenaiheet) on hauskaa nähdä, pitävätkö muutkin hauskimpina niitä viestejä, jotka naurattivat itseäni eniten.
Olis kuitenkin puutteellista ja rajoittavaa, jos saisi ilmaista vain negatiivisen mielipiteen. Musta on esim. lohdullista nähdä, miten paljon miinuspeukkuja ääliösovinistiset mielipiteet saavat. Tai tahallinen ilkeily. Muuten ne olisivat viestejä muiden joukossa, nyt näen, että muutkin pitävät moista epähyväksyttävänä lukematta kokonaan pitkää ketjua.
En peukuta. Boikotoin peukutusta tarkoituksella.
Hyvä kysymys, niin miksi peukutatte. Ärsyttävää moinen käyttäytyminen.